نقش ایده پردازی در عکاسی تبلیغاتی

نقش ایده پردازی در عکاسی تبلیغاتی

در دنیای پر زرق و برق امروز هدف نهایی کسب و کارهای تازه کار و حتی باسابقه طولانی، جذب مخاطبان و در نتیجه فروش بالا و دیده شدن در فضای واقعی و مجازی می‌باشد. عکاسی تبلیغاتی یکی از شیوه‌ها و ترفندهای منحصر به فردی می‌باشد که توانسته با استفاده از تکنیک های شگفت انگیز در این زمینه راهگشا باشد. به طور کلی در تبلیغات اعم از تصویربرداری و یا ساخت تیزر تبلیغاتی یکی از اصول بسیار مهم و بسیار موثر، ایده پردازی و استفاده از روش های خلاقانه می‌باشد. عکاسی تبلیغاتی ابزاری کارآمد در تبلیغات گسترده و مدرن می‌باشد که با استفاده از ایده پردازی‌ها و استفاده از تجهیزات مخصوص می‌توان تصویری را خلق نمود که روایتگر داستانی ناب و تاثیرگذار است.

 

پیشنهاد مقاله : تفاوت عکاس هنری و عکاس تبلیغاتی

ایده پردازی برای چه عکس‌هایی کاربردی است؟

در واقع باید گفت که عکاسی هنری است که با ایده پردازی عجین شده است. از ایده‌های خلاقانه در همه سبک‌های عکاسی می‌توان استفاده کرد. به طور مثال در عکاسی مجالس عروسی ایده پردازی برای خلق تصاویر زیبا و رویایی حرف اول را می زند. ایده هایی که در آن بتوان حس عاشقانه و رومانتیک فضا را در کنار بهترین ژست ها و پوزیشن‌ها و همچنین ایجاد فضا پیاده کرد. چنین تصویرسازی خلاقانه‌ای مطمئنا نتایج فوق العاده‌ای در پی خواهد داشت.

 

نقش ایده پردازی در عکاسی تبلیغاتی
نقش ایده پردازی در عکاسی تبلیغاتی

مثال دیگری که در این زمینه می توان ارائه کرد عکاسی از نوزادان است. ایده پردازی‌های خلاقانه در ثبت عکس‌های نوزادی در چند سال اخیر واقعا قابل توجه بوده و سبک خاصی در این زمینه خلق کرده است. می‌توان به نمونه های دیگر ایده پردازی در عکاسی در عکس‌های طبیعت، حیوانات، چشم اندازهای شهری و … اشاره کرد.

اما وقتی صحبت از ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی به میان می آید تمام فاکتورها متفاوت می شود. این موضوع شاید به این علت باشد که در عکاسی تبلیغاتی هدفمندی عکس اولویت است و همین مسئله باعث می‌شود که روی ایده پردازی برای انتقال پیام تأکید شود. جایگاه ویژه ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی مسئله‌ای است که بیش از هر چیز مورد توجه قرار می‌گیرد. عکس های تبلیغاتی ایده پردازی شده مفاهیم و استراتژی برند را به شکلی جذاب و خلاقانه به مخاطب انتقال می دهند.

تا اینجا فهمیدیم ایده پردازی بخشی از عکاسی است و نمی توان برای سبک خاصی از عکاسی در نظر گرفت. در واقع یک عکاس هنرمند برای ثبت هر تصویر یک  ایده ذهنی و هدف تعریف شده دارد که تلاش می‌کند تا در قالب یک تصویر آن را به مخاطب برساند.

بیشتر بخوانیم : نکات مهم برای ادیت عکسهای تبلیغاتی

ایده پردازی چه تاثیری در عکسهای تبلیغاتی دارد؟

ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی نقش مهمی در موفقیت کارزارهای تبلیغاتی دارد. برای خلق عکسهای تبلیغاتی تاثیرگذار تهیه عکس موضوع اصلی نیست، بلکه عکاس با ایده یابی تلاش می کند مفهوم یا پیام یک برند را به شکلی جذاب در قالب یک عکس به مخاطبان نشان دهد. بی شک تهیه چنین عکسهایی بسیار چالش برانگیز و زمانبر خواهد بود.

برای تهیه عکسهای تبلیغاتی خلاقانه باید ایده های متناسب با پیام تبلیغاتی را بررسی کرد. ایده های ذهنی به عکاس کمک می کند تا صحنه را قبل از اجرا بازسازی ذهنی کند. ایده همان داستانی است که در پشت صحنه در نظر گرفته شده تا با استفاده از آن بتوان مفاهیم را به بیننده منتقل کرد. عکاس با کمک ایده ها و داشته هایش داستان عکس را برای مخاطب یا بیننده روایت می‌کند.

 

ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی با اشکال و اهداف مختلفی می تواند اجرا شود. ایده های می توانند خلاقانه و مفهومی باشند. یا با استفاده از یک ایده ساده و با فضایی دکوراتیو همراه باشد که در این صورت هدف عکاس تداعی حس زمان یا مکان در عکاسی است. عکس‌های تبلیغاتی با هر ایده ای که تهیه شوند تنها یک هدف را دنبال می‌کنند. ترغیب مخاطب و جلب توجه بیننده به تبلیغ اصلی ترین هدف عکسهای تبلیغاتی است.

در عکس های تبلیغاتی ایده محور، عکس راوی دستانی است که عکاس به شکلی مبتکرانه به آن پرداخته. این سبک عکسها فضای ذهنی مرتبط با داستان عکس را برای مخاطب ایجاد می کنند. این عکسها ماندگاری زیادی در ذهن بیننده دارند که از اهداف برندسازی شرکت ها و برندهای بزرگ هستند.

 

نقش ایده پردازی در عکاسی تبلیغاتی
نقش ایده پردازی در عکاسی تبلیغاتی

چطور برای عکسهای خود ایده یابی کنیم؟

مهمترین نکته در ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی استفاده از سوژه‌های ساده و مفاهیم قابل درک است. از آنجایی که هدف از عکاسی تبلیغاتی جلب توجه مخاطب است بنابراین باید انتخاب سوژه و فضا سازی به گونه‌ای صورت گیرد که مخاطب قادر به درک آن بوده و بتواند خود را در موقعیت و یا مکان مورد نظر عکاس قرار دهد.

همانطور که گفتیم در  عکاسی تبلیغاتی، عکس با یک هدف مشخص ثبت می‌شود و برای رسیدن به این هدف از یک سناریویی از پیش تعیین شده استفاده می کند. این سناریو چیدمان و فضای عکس را تعیین می کند. بنابراین سناریو و ایده روایتگر مفهومی و داستانی در عکس خواهد بود.

منظور از ایده یابی در عکاسی تنها چیدمان حرفه ای یا بازی با رنگ ها و ترکیب نیست. یک عکاس حرفه‌ای می‌تواند برای ایده پردازی در عکاسی از تکنیک های مختلف عکاسی یا نرم افزارهای ویرایش عکس نیز کمک بگیرد. ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی باید با توجه به سوژه و اهداف تبلیغ انجام شود تا شاهد نتایج متفاوت آن باشیم.

بیشتر بدانیم : اهمیت چیدمان در عکاسی تبلیغاتی

 

همواره به کار بردن ایده‌ها و تکنیک های خلاقانه در عکاسی تبلیغاتی موجب ارتباطات بیشتر و تبلیغات موثر برای آن برند مربوطه می‌شود. از ویژگی های منحصر به فرد برای ایده پردازی عکاسی تبلیغاتی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • ایده باید جدید و نو باشد و نشانه های کپی برداری در آن دیده نشود. اگر عکاسی تبلیغاتی ماهرانه باشد ولی ایده آن کپی بردای باشد، هیچ ارزش و توجهی ندارد و فقط موجب هدررفت زمان و هزینه شده است.
  • ایده به کار رفته در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی باید جذاب و سرگرم کننده باشد تا در ذهن بیننده تا سالیان سال نقش ببندد.
  • ایده خلاقانه باید مزیت رقابتی داشته باشد. همانطور که می‌دانید رقابت در بازاریابی و دنیای دیجیتال مارکتینگ حرف اول را می‌زند، بنابراین ایده باید ویژگی های برتر آن برند و کسب و کار با مفهومی ساده و عمیق با مخاطب ارائه دهد تا احساسات بیننده درگیر شود.
  • استفاده از شعارها و نمادهای خلاق برای عکاسی تبلیغاتی که با هویت برند همخوانی داشته باشد موجب ایجاد جذابیت برای بیننده می‌شود.

 

نقش ایده پردازی در عکاسی تبلیغاتی
نقش ایده پردازی در عکاسی تبلیغاتی

از ابعاد مهم و منحصر به فرد برای ایده پردازی جهت خلق عکس های تبلیغاتی برتر و شگفت انگیز موارد زیر می‌باشد:

  • انتخاب هدف: جهت عکاسی تبلیغاتی ایده باید دارای هدف مشخصی باشد و برند و کارفرما باید بازار و مخاطبین خود را به خوبی بشناسد.
  • انعطاف پذیری: ایده پردازی باید به نحوی باشد که تمام جزئیات آن محصول و برند را به خوبی نشان دهد، به طوریکه در عکس کاربردهای آن محصول بیان گردد.
  • شوخ طبعی: از آنجایی که تبلیغات و عکاسی تبلیغاتی پروسه ای جدی است ولی استفاده از تکنیک شوخ طبعی به شکلی هنرمندانه از ایده های برتر در این زمینه می‌باشد. عکاس و ایده پرداز باید ذهنی نترس و خلاق داشته باشند و بدون هیچ واهمه ای از خیال پردازی و شوخ طبعی جهت جذب اکثریت عموم و مخاطب استفاده نماید.
  • پارادوکس و خطای دید: یکی از ایده های مهم در عکاسی تبلیغاتی به کار بردن زاویه ای جهت خطای دید بیننده می‌باشد. استفاده از پارادوکس‌ها و خطای دید همواره برای مخاطبین جذاب و شگفت انگیز است زیرا که این امر در ظاهر صحیح است ولی با شواهد مطابقت ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!