چه دوربینی مناسب عکاسی صنعتی است؟

چه دوربینی مناسب عکاسی صنعتی است؟

دوربین عکاسی صنعتی یکی از تاثیرگذارترین تجهیزات برای تهیه عکسهای صنعتی با کیفیت است. عکسهای صنعتی امروزه یکی از مهمترین ابزارها برای بازاریابی و فروش اینترنتی و گاها حضوری محصولات و خدمات هستند. این عکسها برای تاثیرگذاری بیشتر در بازاریابی و ترغیب مخاطبان به خرید باید بسیار حرفه ای و با کیفیت تهیه شوند. غیر از تجربه و تخصص عکاس صنعتی یکی از فاکتورهای تولید عکسهای با کیفیت استفاده از تجهیزات عکاسی حرفه ای و بروز است.

 

اهمیت انتخاب دوربین برای عکاسی صنعتی

برای تهیه عکسهای صنعتی از تجهیزات عکاسی مختلفی استفاده می شود. دوربین عکاسی، لنز مناسب، سه پایه عکاسی، میز نور، تجهیزات نورپردازی شامل فلاش های استودیویی، ابزارهای بازتاب و کنترل نور، پس زمینه ها کالرچک و غیره که هر کدام نقش مهمی در ساخت عکس صنعتی یا تبلیغاتی دارند. در این بین دوربین عکاسی صنعتی ابزاری مهم و تاثیرگذار در کیفیت عکسهای تبلیغاتی و صنعتی است.

پیشنهاد مقاله : اهمیت چیدمان در عکاسی تبلیغاتی

عکاسی صنعتی تفاوت زیادی با سایر ژانرها دارد و نیازمند استفاده از دوربین های حرفه ای تر است. برای مثال پرتره نگاری را با هر دوربینی می توان انجام داد اما وقتی صحبت از عکاسی صنعتی و تبلیغاتی به میان می آید معیارها برای انتخاب دوربین متفاوت خواهد بود. در عکاسی صنعتی کیفیت و درج جزئیات سوژه بسیار مهم است. گاهی لازم است عکسها برای چاپ های لارج فرمت مثل بیلبورد رزولوشن بالایی داشته باشند. دوربین های میان رده و ضعیف توانایی ثبت عکسها با رزولوشن های بالا را ندارند.

چه دوربینی مناسب عکاسی صنعتی است؟
چه دوربینی مناسب عکاسی صنعتی است؟

انتخاب قطع دوربین برای عکاسی تبلیغاتی صنعتی

دوربین های عکاسی شامل ۳ قطع و اندازه مختلف هستند. دوربین های اس ال آر، دوربین های مدیوم فرمت و دوربین های لارج فرمت. دوربین های لارج فرمت گزینه های عالی برای عکاسی صنعتی با کیفیت از محصولات هستند. این دوربین ها بسیار گرانقیمت بوده و برای انجام سفارشات خاص کاربرد دارند. با وجود کیفیت بالا اما تعداد بسیار معدودی از عکاسان صنعتی از این دوربین ها استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید : آموزش کار با دوربین DSLR یا دوربین بدون آینه

دوربین های مدیوم فرمت گزینه بعدی برای عکاسی صنعتی هستند. این دوربین ها هم بسیار گرانقیمت بوده و البته از کیفیت بالایی برخوردارند. دوربین های مدیوم فرمت گزینه ای محبوب بین عکاسان مطرح صنعتی و تبلیغاتی هستند، اما به دلیل قیمت بالایی که دارند در ایران معدود عکاسانی از آن استفاده می کنند.

دسته سوم دوربین های اس ال آر هستند. دوربین های SLR شامل تعدادی زیادی از مدلهای ارزان قیمت تا حرفه ای می شود. با پیشرفت تکنولوژی و کورس رقابت بین برندها، دوربین های حرفه ای اس ال آر هم با امکانات و کیفیت بالا تولید شدند. امروزه بسیاری از عکاسان و استودیو های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی از دوربین های رنج حرفه ای اس ال آر برای انجام سفارشات خود استفاده می کنند. این دوربین ها دارای امکانات و ویژگی های نزدیک به دوربین های مدیوم فرمت هستند. این دوربین ها امکان استفاده از لنزهای مختلف عکاسی را دارند که در عکاسی صنعتی کاربردهای مختلف و متعددی دارد.

فاکتورهای انتخاب دوربین برای عکسبرداری تبلیغاتی

انتخاب دوربین برای شاخه عکاسی صنعتی و تبلیغاتی از سایر ژانرها متفاوت است. دوربین عکاسی صنعتی باید از امکانات متعدد و کیفیت بالابرخوردار باشد. به همین دلیل فاکتورهای مهمی را در انتخاب دوربین عکاسی تبلیغاتی و صنعتی باید رعایت کنید.

معیارهای انتخاب دوربین عکاسی صنعتی شامل موارد زیر است:

  • برخورداری از سنسور فول فریم و با کیفیت
  • قابلیت و امکان تنظیمات دستی برای عکاسی خلاق
  • برخورداری از سرعت شاتر بالا برای تهیه عکسهای تبلیغاتی خلاقانه
  • قابلیت عکاسی با فرمت خام (Raw)
  • دارای داینامیک رنج بالا

سنسور دوربین عکاسی صنعتی

سنسور دوربین یکی از بخش های مهم برای ثبت عکسهای با کیفیت است. دوربین های عکاسی دیجیتال مختلف با برندهای مختلف تولید شده که هر کدام ویژگی های مختص خود را دارند. مهمترین بخش دوربین های عکاسی دیجیتال صفحه حساس یا سنسور دوربین است که وظیفه ثبت عکسها بصورت اطلاعات دیجیتال را دارند. هر چه سایز و کیفیت سنسور دوربین بالاتر باشد نتیجه آن کیفیت و رزولوشن بالاتر عکسها خواهد بود.

 

چه دوربینی مناسب عکاسی صنعتی است؟
چه دوربینی مناسب عکاسی صنعتی است؟

تنظیمات دستی دوربین

دوربین های عکاسی تولید شده امکانات و تنظیمات مختلفی برای عکسبرداری دارند. بعضی دوربین ها گزینه های اتوماتیک و بعضی گزینه های دستی و اتوماتیک در اختیار عکاس قرار می دهند. عکاسی حرفه ای با تنظیمات منوال و اختصاصی در شرایط مختلف نوری تعریف می شود. عکاس باید بتواند نسبت به شرایط نور، ایده ها و سوژه های مختلف میزان دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت ایزو را بصورت دستی تنظیم کند. این تنظیمات در دوربین های دیجیتال به مود خلاق دوربین شناخته می شود. پس در تهیه دوربین عکاسی صنعتی باید دقت کنید تا دوربین شما گزینه های تنظیمات دستی یا منوال را داشته باشد.

خرید محصول : دوربین عکاسی

امکان عکاسی سرعت بالا برای دوربین عکاسی صنعتی

عکاسی سرعت بالا یکی از تکنیک های جذاب در تهیه عکسهای تبلیغاتی است. بی شک شما هم نمونه هایی از این سبک عکسها را دیده اید. اسپلش قطرات آب یا نوشابه در عکاسی از مایعات و نوشیدنی ها بخشی از عکسهای این سبک است. برای تهیه چنین عکسهایی نیاز به دوربین عکاسی با سرعت شاتر بالا دارید. دوربین های حرفه ای توانایی ثبت چندین عکس در کسری از ثانیه را دارند. این امکان با استفاده از تنظیمات سرعت شاتر بروی اعداد بالاتر از سرعت نرمال مقدور خواهد بود. بعضی از دوربین های عکاسی اس ال آر در یک ثانیه حداقل ۴ و در مدلهای جدیدتر تا ۱۲ فریم ثبت می کنند. هر چه دوربین شما از سرعت بالاتری برخوردار باشد امکان ثبت عکسهای جذاب و خلاقانه تری خواهید داشت.

 

چه دوربینی مناسب عکاسی صنعتی است؟
چه دوربینی مناسب عکاسی صنعتی است؟

قابلیت عکاسی با فرمت خام

استفاده از فرمت خام دوربین یا فایل Raw سالهاست در بین عکاسان صنعتی حرفه ای مرسوم است. فایل های خام دوربین از ویژگی ها و مزایای متعددی نسبت به سایر فرمت های عکس برخوردار هستند. امروزه ارائه فایل خام گزینه ای مهم برای دوربین عکاسی صنعتی است. فایل خام بطور معمول جزئیات و اطلاعات دیجیتال بیشتری را ثبت می کند. فرمت خام دوربین این امکان را به عکاس می دهند تا به توجه به ایده ها و نیازهای هر عکس ویرایش اختصاصی را خودشان بدون دخالت نرم افزار دوربین انجام دهند.

بیشتر بدانیم : برای عکاسی فرمت RAW یا TIFF کدام را انتخاب کنیم؟

در حقیقت عکسهای دیجیتال پس از ثبت توسط نرم افزار داخلی دوربین مورد ویرایش نور، رنگ، شارپنس و جزئیات قرار می گیرند. اما با استفاده از فایل خام این ویرایش توسط دوربین انجام نشده و انجام این پروسه مهم بعهده عکاس حرفه ای یا ادیتور عکس خواهد بود. استفاده از فایل خام مزایای متعددی دارد که مهمترین آن درج جزئیات بیشتر در عکسها است.

چه دوربینی مناسب عکاسی صنعتی است؟
چه دوربینی مناسب عکاسی صنعتی است؟

داینامیک رنج دوربین عکاسی

داینامیک رنج دوربین های عکاسی دیجیتال یکی از مهمترین نکات برای انتخاب آنها است. داینامیک رنج یا دامنه دینامیکی محدوده بین پرنورترین بخش عکس تا تاریک ترین قسمت آن است. در حقیقت داینامیک رنج محدوده سفید ترین نقاط عکس تا سیاه ترین بخش های آن است که در دوربین های مختلف متفاوت است.

پشنهاد مقاله : برای ویرایش عکس فتوشاپ یا لایت‌روم را انتخاب کنیم؟

دوربین عکاسی صنعتی لازم است از داینامیک رنج بالایی برخوردار باشد. این موضوع کمک می کند عکاس در شرایط نوری نامناسب پرنور یا کم نور بتواند عکسهایی نرمال با جزئیات کامل ثبت کند. با اینکه دامنه داینامیک عکسها را با استفاده از فیلترها و تکنیک های عکاسی و همچنین ویرایش اصولی عکسها می توان اصلاح و افزایش داد اما بهتر است از بهترین دوربین ممکن استفاده کنید.

سخن آخر

برای تهیه عکسهای صنعتی و تبلیغاتی که ارتباط مستقیم با تبلیغات محصولات و برندها دارند نیاز به تجهیزات حرفه ای و بخصوص دوربین عکاسی با کیفیت دارید. در انتخاب دوربین عکاسی باید فاکتورهای مختلف و متعددی را که در این مطلب اشاره شد رعایت کنید. البته فاکتورهای دیگری مثل کیفیت لنز، نورپردازی صحیح و ویرایش اصولی عکسها در کیفیت عکس دخیل هستند. اما دوربین بعنوان ابزار اصلی برای ثبت عکسهای با کیفیت تجاری نقش تعیین کننده ای دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!