نکات حرفه ای برای عکاسی از مناظر کویر

نکات حرفه ای برای عکاسی از مناظر کویر

عکاسی در کویر در بررسی اینکه برای عکاسی در کویر چه تجهیزاتی نیاز داریم، باید بدانید که اگر به آموزش اولیه در زمینه استفاده از دوربین نیاز دارید، بهترین اقدام این است که یکی از کتاب های موجود را خریداری کنید. بهتر است وقت خود را صرف بحث در مورد چگونگی تأثیر عکاسی به طور خاص از کویر کنید. یافتن این اطلاعات بسیار دشوارتر از دانش اولیه عکس است. به همین جهت لازم است ادامه مطلب را بررسی کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب کنید.

پیشنهاد مقاله : تجهیزات عکاسی از طبیعت

آشنایی با تجهیزات عکاسی در کویر

  • دوربین

از همان ابتدا باید بگویم که  برای گرفتن عکس های خوب نیازی به یک دوربین فانتزی و گران قیمت ندارید. همانطور که مردم در عکاسی پیشرفت می کنند، متوجه می شوند که خرید دوربینی که به آنها امکان تعویض لنز را می دهد کمک بزرگی است. SLR معمولی کنترل و تطبیق پذیری بسیار بیشتری نسبت به یک نقطه و عکاسی ارائه می دهد. حتی یک دوربین SLR قدیمی با لنز معمولی کیفیت تصویری را به شما ارائه می دهد که به سختی می توانید از آن پیشی بگیرید.

در بررسی عکاسی در کویر تجربه بسیاری از افراد از عکاسی کویر این است که لیست تجهیزات را تا حد امکان ساده داشته باشند. معمولاً یک بدنه دوربین، شاید دو لنز، فیلم و یک یا دو فیلتر موردنیاز باشد. برای لنزها، زاویه باز و تله فوتو مناسب است. تجهیزات دوربین باید در یک کیسه بسته بندی شده در برابر شن و ماسه و آب بسته بندی شوند.

 

نکات حرفه ای برای عکاسی از مناظر کویر
نکات حرفه ای برای عکاسی از مناظر کویر

تجهیزات و لوازم برای عکاسی

  • اگر هنوز از فیلم استفاده می کنید

در عکاسی در کویر می دانیم که اکثر مسافران کویر از فیلم نگاتیو استفاده می کنند تا بتوانند چاپ رنگی داشته باشند. این اشکالی ندارد، اما اگر واقعاً می خواهید تغییرات و امکانات عکاسی خود را ببینید، بهتر است گهگاه از یک فیلم اسلاید استفاده کنید. اسلایدها معمولا رنگ، کنتراست و وضوح بهتری نسبت به چاپ دارند. تفاوت اصلی این است که چاپ مرحله دیگری در این فرآیند دارد.  چاپ بخش بزرگی از نتیجه است. وقتی پرینت ‌هایتان را پس می ‌گیرید، چیزی که می ‌بینید، تفسیر دیگری از نگاتیو شماست. نگاتیو را می توان به روش های بی نهایت در مورد تاریکی، تعادل رنگ و کنتراست چاپ کرد. با فشار دادن شاتر نتیجه نهایی را ایجاد می کنید، لذا پردازش به شدت کنترل می شود و شما نسخه اصلی را دریافت می کنید.

تمامی تصاویر رنگی این مجموعه بر روی اسلایدها ساخته شده اند. به همین دلیل است که می توانیم نمونه هایی از تکنیک های پوشش داده شده را نشان دهیم.

بیشتر بخوانیم : آموزش عکاسی از طبیعت

  • سرعت IOS

در بررسی عکاسی در کویر باید بدانید که برای موفقیت در هر زمینه ای از عکاسی، باید درک درستی از نحوه عملکرد نوردهی داشته باشید. اولین نگرانی سرعت فیلم است. این پیشنهاد سازنده در مورد حساسیت تراشه دیجیتال به نور است، زیرا به ندرت دوربینی با سرعت فیلم ‌دار که تنظیم شده باشد داریم. باید توجه داشته باشید که سرعت فیلم به طور قطعی تعیین نشده است. برای تنظیم نتیجه، کمی با تنظیمات سرعت بازی کنید. اگر متوجه شدید که عکسی در تنظیمات اولیه خیلی تاریک است، دفعه بعد ISO را روی عدد پایین ‌تر در چند فریم تنظیم کنید و ببینید چه اتفاقی می ‌افتد.

تجهیزات دوربین

اگر از فیلم اسلاید در یک دوربین غیر دیجیتال استفاده می ‌کنید، تغییرات فوری با تغییر جزئی ISO نشان داده می ‌شود، در حالی که فیلم چاپی پس از انجام چاپ ‌ها اصلاح می‌ شود. عکاسان باتجربه می دانند که تغییر تنظیمات ISO برای کالیبره کردن یک دوربین خاص بر اساس فیلم غیر معمول نیست. اگر دوربین شما فقط دارای تنظیم خودکار سرعت فیلم است، پس شانسی ندارید. می ‌توانید دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید تا ببینید آیا تنظیمات دستی دارید که آن را تغییر دهید یا ویژگی‌های دیگری که برای ایجاد نوردهی بیشتر یا کمتر طراحی شده ‌اند.

 

نکات حرفه ای برای عکاسی از مناظر کویر
نکات حرفه ای برای عکاسی از مناظر کویر

سایر مواردی که باید در بررسی تجهیزات عکاسی در کویر بدانید

در بررسی عکاسی در کویر نگرانی بعدی نورسنجی دوربین است. در حالی که دوربین های مدرن ممکن است چندین گزینه اندازه گیری داشته باشند، همه آنها برای انجام یک کار طراحی شده اند. درک نتیجه نهایی، به ویژه برای عکاسی از صحرا و کویر، حیاتی است.

بیشتر بدانیم : تکنیک‌های کادر بندی و ترکیب بندی در عکاسی از طبیعت

  • قرار گرفتن در معرض

بسیاری از دوربین های جدیدتر دارای کنترل های جبران نوردهی هستند. دوربین شما ممکن است دارای ویژگی “قفل نوردهی خودکار” باشد. این به شما امکان می دهد یک سوژه خاکستری خوب را اندازه گیری کنید و در حالی که نما را حرکت می دهید، آن را نگه دارید تا ناحیه روشن یا تاریک را شامل شود. در بررسی عکاسی در کویر سخت ترین چالش برای هر عکاس در فضای باز، زمانی است که سعی می کنید مناطقی که توسط خورشید روشن شده اند را با مناطق سایه ترکیب کنید. کویر تا حدودی در این زمینه کمک می کند، زیرا سایه ها اغلب نسبتاً روشن هستند.

 

نکات حرفه ای برای عکاسی از مناظر کویر
نکات حرفه ای برای عکاسی از مناظر کویر

سنگ ها و گیاهان با رنگ روشن زیبایی بهتری نسبت به سایه ها دارند. با این حال، اگر سایه های عمیق بخش مهمی از یک صحنه هستند، ممکن است در این زمینه جهت استفاده از آن ها مشکل داشته باشید. هیچ پاسخ آسانی برای مشکل روشنایی وجود ندارد. شما باید تصمیم بگیرید که کدام قسمت از صحنه مهم تر است و برای آن منطقه دوربین خود را در معرض دید قرار دهید. مناطق کوچک خیلی روشن یا خیلی تاریک به اندازه مناطق بزرگ باعث حواس پرتی نمی شوند. اگر احساس می کنید ممکن است جزئیات را در یک منطقه از دست بدهید، ترکیب صحنه برای حذف مناطق بزرگ با نورهای مختلف بهترین انتخاب است.

در بررسی عکاسی در کویر عکس ‌ها را در کتاب ‌ها و مجلات بررسی کنید، حتی عکس ‌هایی که توسط عکاسان معروف ساخته شده‌اند، متوجه خواهید شد که تعداد بسیار کمی از آنها با نور ترکیبی قوی وجود دارند. عکاسان در خلق تصاویری که بدون تکیه بر تضادهای قوی و سایه بسیار خلاق هستند. در واقع، بیشتر آثار رنگی منتشر شده تقریباً به طور کامل در آفتاب کامل یا سایه کامل ساخته می ‌شوند.

پیشنهاد مقاله : نکات مهم برای عکاسی طبیعت

نکات حائز اهمیت در شناسایی تجهیزات عکاسی در کویر

عکاسی از صحرا چالش های منحصر به فردی دارد که آن را بسیار جالب و سرگرم کننده می کند. وسعت طولانی و وسیع، یک چالش منحصر به فرد را هنگام جستجوی ترکیب بندی در این زمینه ایجاد می کند. همچنین، گرما می تواند برای بسیاری که از آب و هوای معتدل تر سفر می کنند، بسیار چالش برانگیز باشد. اما زمانی که به درستی آن را دریافت کنید، عکاسی از تپه های شنی می تواند باورنکردنی باشد! و صحنه هایی در اینجا وجود دارد که هرگز در هیچ جای دیگری نخواهید یافت.

 

نکات حرفه ای برای عکاسی از مناظر کویر
نکات حرفه ای برای عکاسی از مناظر کویر
  • اما چگونه شروع می کنید؟

به عنوان یک قانون کلی در بررسی عکاسی در کویر، هنگام طلوع یا غروب خورشید از لنز تله فوتو استفاده کنید تا سوژه خود را ایزوله کنید و به دنبال کنتراست و خطوط پیشرو باشید. به دنبال تپه های بزرگ، Parabolic یا Barchan بگردید و از تاج استفاده کنید تا توجه بیننده را از یک سمت به سمت دیگر هدایت کنید. تپه های شنی در طول سال جا به جا می شوند، بنابراین بهترین مکان ها به طور مداوم با باد و پوشش گیاهی تغییر می کنند. این یکی از بزرگ‌ ترین چالش ‌ها است، زیرا مکان تپه‌ های شنی عالی ممکن است در چند سال آینده کاملاً از بین برود.

بیشتر بخوانیم : دوربین مناسب عکاسی از طبیعت

نکته زیبا این است که تشکیل تپه های شنی کویر نسبتاً قابل پیش بینی است. یک علم ساده برای نحوه تشکیل آنها وجود دارد. باد فقط در یک جهت در بیشتر بیابان ها می وزد. این باد شن و ماسه را در یک جهت جمع می کند و رسوب می کند و تپه هایی با تاج مشخصی باقی می گذارد که در آن ماسه ها حجم زیادی را ایجاد می کنند. اما چیزهای بسیار بیشتری از این عامل وجود دارد.

 

نکات حرفه ای برای عکاسی از مناظر کویر
نکات حرفه ای برای عکاسی از مناظر کویر
  • سفر خود را در پایان فصل باد برنامه ریزی کنید

مانند هر محیط دیگری، بیابان نیز چرخه هایی را طی می کند. فصل باد زمانی است که تپه ‌های شنی حرکت می‌ کنند، اما این زمانی از سال است که تاج‌ ها مشخص‌ترین قله ‌ها را خواهند داشت!  این تاج های تیز خطوط برجسته و درخشانی را در تصاویر شما ایجاد می کنند، که ممکن است تا به حال متوجه شده باشید.

بیشتر بدانیم : روش‌های عکاسی از طبیعت در شرایط مختلف آب و هوایی

اما فصل وزش باد همچنین زمانی است که صحرا به مراتب کمترین تحمل را دارد. طوفان بادی فقط ناراحت کننده نیست، تنفس در آن نیز تقریبا غیرممکن است! بنابراین هنگام تعطیلات، کمی به خودتان فضای تنفس بدهید. پایان فصل وزش باد روزهای آرام تری خواهد داشت. بنابراین اگر 3 تا 5 روز به خود فرصت دهید، به احتمال زیاد شرایط بهینه را برای عکاسی در کویر پیدا خواهید کرد.

 

نکات حرفه ای برای عکاسی از مناظر کویر
نکات حرفه ای برای عکاسی از مناظر کویر

موقعیت یابی مکان طلوع و غروب خورشید

سایه و روشن های موجود در مناظر کویر اصلی ترین دلیل زیبایی این مناظر هستند.
این زیبایی ها به واسطه تغییرات شدت و زاویه نور خورشید در ساعات مختلف روز دائما در حال تغییر هستند.

برای اینکه بتوانید عکسهای زیبای بیشتری بگیرید لازم است با نور خورشید در ساعات مختلف آشنا شوید.
یکی از دلایل خلق عکسهای ویژه از کویر عکاسی در ساعات طلایی است.

نور خورشید در ساعات طلایی زاویه بیشتری داشته که باعث می شود سایه ها بلندتر و پرکنتراست تر باشند.
از طرفی رنگ نور خورشید هم در این ساعات گرم و سرخ فام می شود.
این زاویه نور و رنگهای گرم تاثیرات زیبایی بروی تک تک عناصر عکس می گذارد.

از آنجایی که لحظات جذاب گلدن تایم کوتاه است باید مکان خورشید و مسیر نور را پیدا کنید.
این موضوع کمک می کند قبل از لحظه ی ناب سوژه، کادر و ترکیب خود را انتخاب کرده و به بهترین نتایج برسید.

 

کلام آخر

عکاسی در مناظر کویر یکی از جذاب ترین اتفاقات برای اکثر عکاسان است.
برای تهیه عکسهایی متفاوت لازم است نکات متعددی رعایت شود. نکاتی که ایمنی عکاس و نتایج عالی در عکسها را به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!