عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night (بخش دوم)

عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night (بخش دوم)

برای عکاسی از مناظر شهری در شب به وسایل خیلی زیادی نیاز نخواهید داشت اما لوازمی که در ادامه مشاهده می‌کنید برای گرفتن عکس‌های با کیفیت ضروری هستند. مقاله عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night در دو بخش تهیه شده(بخش اول) را نیز مطالعه بفرمایید.

 

عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night (بخش دوم)
عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night (بخش دوم)

قرار دادن دوربین روی حالت اولویت دیافراگم

برای عکاسی منظره در شب، باید دیافراگم دوربین را به صورت کامل باز کنید تا بیشترین مقدار نور ممکن به سنسور دوربین برسد. بنابراین در صورتی که بیشترین دیافراگم لنز شما f/1.8 است بهتر است از آن استفاده کنید.

در شرایط عادی دیافراگم f/1.8 باعث ایجاد عمق میدان کم و تار شدن پس زمینه خواهد شد اما در صورتی که سوژه در فاصله چند متری از شما قرار داشته باشد این بوکه از بین خواهد رفت. به بیانی دیگر در صورتی که از ساختمان‌ها یا هر چیز دیگری در فاصله دور عکاسی می‌کنید، حتی با یک دیافراگم باز هم تصاویر واضحی خواهید داشت.

پیشنهاد مقاله : عکاسی حرفه‌ای در شب

از آنجایی که قرار است دیافراگم دوربین را روی بیشترین مقدار ممکن تنظیم کنید، ساده‌ترین تنظیماتی که می‌توانید از آن استفاده کنید، حالت اولویت دیافراگم است. از آنجایی که از قبل می‌دانید قرار است از چه دیافراگمی استفاده کنید، قرار دادن دوربین روی حالت اولویت دیافراگم باعث خواهد شد تنظیمات دیگر به صورت خودکار توسط دوربین انتخاب شوند.

حتی در صورتی که از بازترین دیافراگم دوربین هم استفاده می‌کنید، باید انتظار داشته باشید سرعت شاتر حداقل چند ثانیه باشد. از آنجایی که محیط خیلی تاریک است عکاسی با نوردهی طولانی برای خلق یک عکس خوب ضروری است. بنابراین مطمئن شوید قبل از فشار دادن کلید شاتر دوربین را روی سه پایه قرار می‌دهید.

 

عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night (بخش دوم)
عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night (بخش دوم)

استفاده از قانون 300/500 در زمان استفاده از حالت دستی

در صورتی که به حالت اولویت دیافراگم اعتماد ندارید می‌توانید دوربین را روی حالت کاملا دستی قرار دهید و با استفاده از قانون 300/500 نوردهی را انجام دهید.

قانون 300/500 چیست؟ یادگیری این قانون خیلی ساده است. در صورتی که یک دوربین با سنسور فول فریم دارید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که عدد 500 را در فاصله کانونی لنز خودتان تقسیم کنید. برای مثال در صورتی که از یک لنز 24 میلیمتر استفاده می‌کنید، در صورتی که آن را در عدد 500 تقسیم کنید، به مدت زمان نوردهی 20 ثانیه می‌رسید.

بیشتر بخوانیم : تجهیزات عکاسی از طبیعت

در صورتی که از دوربین کراپ سنسور استفاده می‌کنید باید به جای 500 از عدد 300 استفاده کنید. بنابراین در صورتی که از لنز 24 میلیمتر استفاده می‌کنید، باید تصویر خودتان را فقط 12 ثانیه نوردهی کنید. ممکن است از خودتان بپرسید چرا مدت زمان نوردهی کمتر است؟ دلیل این موضوع این است که سطح سنسور دوربین شما نسبت به سنسور فول فریم کوچک‌تر است و بنابراین مدت زمان کمتری برای ایجاد عکس نیاز دارد.

تفاوت مدت زمان نوردهی سنسور فول فریم و کراپ تاثیری روی کیفیت تصویر شما نخواهد داشت و تنها دلیل این تفاوت زمان، تفاوت‌های فیزیکی ابعاد سنسورهای هر دو دوربین است.

عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night (بخش دوم)
عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night (بخش دوم)

براکتینگ نوردهی

برخی اوقات ممکن است صرف نظر از این از چه حالتی برای عکاسی استفاده می‌کنید، نتوانید به نوردهی مناسب برسید. در عکاسی از شب شما خیلی با این مشکل روبرو خواهید شد. اما روش حل این مشکل چیست؟ جواب ساده است؛ براکتینگ نوردهی. برای اجرای این تکنیک باید چندین عکس با مقادیر نوردهی مختلف از صحنه بگیرید. به این ترتیب می‌توانید عکسی را انتخاب کنید که بیشترین تطابق را با صحنه‌ای که می‌بینید دارد.

بیشتر بدانیم : تکنیک عکاسی دنباله نور

تمامی دوربین‌ها از قابلیت براکتینگ پشتیبانی می‌کنند و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که تعیین کنید به چه تعداد عکس نیاز دارید. در اکثر شرایط بین 3 تا 5 عکس برای به دست آوردن نوردهی مدنظرتان کافی است.

پس از اینکه براکتینگ را فعال کردید کلید شاتر را فشار دهید. اکنون دوربین تمامی کارهای مورد نیاز را به صورت اتوماتیک برای شما انجام خواهد داد. در صورتی که این کار به درستی انجام شده باشد، شما باید بین 3 تا 5 عکس با مقادیر نوردهی متفاوت را مشاهده کنید. البته ممکن است برخی از عکس‌ها خیلی پرنور و یا خیلی کم نور باشند اما حداقل یک عکس وجود دارد که نوردهی آن مناسب است.

 

عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night (بخش دوم)
عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night (بخش دوم)

استفاده از HDR برای داشتن جزئیات بیشتر

ممکن است احساس کنید عکس‌هایی که گرفته‌اید کاملا بدون جزئیات هستند. شما می‌توانید برای حل این مشکل و افزایش جزئیات تصویر از عکاسی HDR استفاده کنید. در این تکنیک چندین عکس مختلف با هم ترکیب می‌شوند تا یک عکس واحد با مقدار جزئیات مناسب در سایه‌ها و هایلایت‌ها داشته باشیم.

برای خلق یک عکس HDR در لایتروم، شما باید تمامی عکس‌هایی که با تکنیک براکتینگ نوردهی گرفته‌اید را داخل نرم‌افزار بارگذاری کنید. در ماژول Develop، تمامی فریم‌ها را انتخاب کنید و پس از راست کلیک روی آن‌ها گزینه‌یPhoto Merge را انتخاب کنید و روی HDR کلیک نمائید. پس از انتخاب این گزینه، نرم‌افزار به صورت خودکار تمامی تصاویر را با هم ترکیب خواهد کرد تا یک عکس HDR داشته باشیم.

در صورتی که متوجه نوردهی دوگانه در برخی قسمت‌های تصویر خودتان شدید، به قسمت Deghost Amount مراجعه کنید و مقداری بین Low، Medium و High را انتخاب کنید. پس از اینکه عکس HDR شما آماده شد، می‌توانید آن را در لایتروم ادیت کنید. برای مثال می‌توانید تنظیمات نوردهی و منحنی‌ها را تغییر دهید تا جزئیات بیشتری در تصویر خودتان داشته باشید.

جمع‌بندی

عکاسی از مناظر شهری در شب کار چالش برانگیزی است. حتی در صورتی که تمامی این نکات را هم رعایت کنید، باز هم ممکن است طی چندبار اولی که برای عکاسی به بیرون از منزل مراجعه می‌کنید، دچار اشتباه شوید. به تمرین کردن ادامه دهید و از اشتباهات خود درس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!