عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا

عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا

مناظر دریایی، بی‌نهایت موقعیت برای ثبت عکس‌های زیبا به همراه دارند. در این مقاله به ۵ نکته اساسی برای عکاسی از مناظر دریایی خواهیم پرداخت تا اگر می‌خواهید عکاسی از این منظره‌ها را شروع کنید، بتوانید با عکس‌هایی که ثبت می‌کنید، بینندگان را به ساحل ببرید.

در جست‌وجوی مناطق زیبا باشید

اولین مرحله در ثبت عکسی زیبا از مناظر، انتخاب منظره‌ای زیبا است. موقعیت مکانی مناسب می‌تواند،‌ سخره‌های سنگی کنار دریا، ساحل شنی آرام، فانوس دریایی یا هر مکان دیگری در دریا و یا کنار ساحل باشد. به دنبال مکان‌هایی باشید که ازنظر زمین‌شناسی حالت خاصی دارند، سخره‌هایی که شکل جالبی دارند، اسکله‌ها، فانوس‌های دریایی و یا هر المانی که می‌تواند به عکسی که می‌گیرید، هویت خاصی دهد. از زمان جزر و مد آگاه شوید و در زمان اوج بالا آمدن و یا پایین رفتن آب دریا عکاسی کنید؛ ثبت عکس در این زمان‌ها می‌تواند تا حد زیادی حس و حال تصویر را تغییر دهد. همچنین با حاضر شدن در هنگام طلوع و غروب خورشید در موقعیت از بهترین شرایط نوری بهره ببرید. در بسیاری از اوقات، اولین باری که در موقعیت حاضر می‌شوید با شرایط ایده‌آل مدنظر خود روبرو نخواهید شد. پس ناامید نشوید، تکرار و تلاش باعث می‌شود که بتوانید عکس‌های دلخواهتان را ثبت کنید.

 

عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا
عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا

تجهیزات موردنیاز را تهیه کنید

عکاسی از مناظر دریایی، چالش‌های خاص خود را به همراه دارد و مجهز بودن به وسایل مورد نیاز، یکی از این چالش‌ها است. در کنار ساحل در بسیاری از اوقات باد شدید می‌وزد، پس حتما به یک سه‌پایه عکاسی استوار برای عکاسی در چنین موقعیتی،‌ نیاز خواهید داشت. یک لنز با زاویه واید، مانند یک لنزی زوم با فاصله کانونی ۳۵-۱۶ میلی‌متری یا ۷۰-۲۴ میلی‌متری، می‌تواند شما را برای ثبت پهنه وسیعی از منظره پیش رو کمک کند. بر روی لنز خود حتما یک فیلتر پولاریزه نصب کنید تا از ثبت انعکاس‌های شدید در عکس جلوگیری کنید، همچنین استفاده از فیلترهای پولاریزه باعث ثبت رنگ‌های طبیعی‌تر در عکس‌هایی که ثبت می‌کنید، خواهد شد. در خاطر داشته باشید که می‌خواهید با دوربین خود به کنار ساحل بروید و در بهترین شرایط، حداقل با پاشش آب مواجه خواهید شد،‌ پس پارچه مخصوص برای خشک کردن تجهیزات و کاور ضد آب در وسایل خود قرار دهید. اگر در فصل سرد می‌خواهید از مناظر دریایی عکاسی کنید، پوشیدن چکمه ضد آب بلند و لباس مناسب نیز به‌شدت توصیه می‌شود.

پیشنهاد مقاله : برای عکاسی از منظره چه تجهیزات لازم داریم

یادگیری کامل تکنیک عکاسی با نوردهی طولانی

به‌کارگیری از تکنیک نوردهی طولانی (لانگ اکسپوژر) در عکاسی از منظره‌هایی دریایی، متداول است. با باز گذاشتن شاتر دوربین خود برای مدت زمان طولانی، می‌توانید جاری بودن آب و ابرهای در آسمان را در عکس خود ثبت و جلوه‌ای بسیار زیبا به عکس‌هایی که ثبت می‌کنید،‌ اضافه کنید. برای اجرای این تکنیک، ابتدا باید دوربین خود را در حالت دستی قرار دهید. در صورت استفاده از فیلترهای کاهنده نور (ND) در تنظیم مقدار گشودگی دیافراگم، آزادی عمل خواهید داشت، اما اگر فیلتر ND همراه خود ندارید، مجبور خواهید بود دیافراگم لنز خود را در حالت‌های بسته (تنظیم بر روی مقادیر f با عددهای بزرگ‌تر) تنظیم کنید تا مقدار نور ورودی به دوربین کنترل شود. در تنظیم سرعت شاتر از چند ثانیه تا چندین دقیقه، آزمون‌وخطا کنید. تصاویر ثبت شده را بازبینی کنید تا متوجه چگونگی تأثیر این تکنیک در ثبت حرکت آب دریا و ابرها شوید. اگر تابه‌حال از این تکنیک استفاده نکرده‌اید، از اینکه موج‌های آب به شکل یک سطح ابریشمی و نرم در تصویر ثبت خواهند شد، تعجب خواهید کرد.

 

عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا
عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا

شرایط نوری را بپذیرید

کیفیت نور موجود، یکی از اصلی‌ترین فاکتورها در کیفیت عکس‌هایی است که ثبت می‌کنید. تعامل نور و سایه به عکس‌ها عمق و بعد اضافه می‌کند و حس‌وحال کلی آن‌ها را تغییر می‌دهد. با این موضوع کنار بیایید که هرلحظه شرایط نوری تغییر می‌کند و نمی‌توان آن را در طبیعت پیش‌بینی کرد. بهترین شرایط نوری، نور طلایی هنگام طلوع و غروب است، اما حتی با حضور در این زمان طلایی نیز ممکن است آسمان طوری ابری باشد که نور مناسبی در اختیار نداشته باشید.

به‌این‌ترتیب، دو نکته پیش ‌رو دارید:

۱. سرعت عمل، اگر شرایط نوری مناسب هنگام عکاسی از مناظر آبی در اختیارتان بود، سریع عمل کنید؛‌ ممکن است دقیقه‌ای بعد چنین شرایطی نوری برای عکاسی مهیا نباشد.

۲. اگر نور کافی و مناسب برای عکاسی مهیا نبود، به خانه برنگردید و به عکاسی ادامه دهید. کمبود نور مناسب را به فرصت تبدیل کنید و سعی کنید از شرایط موجود بهترین عکس را ثبت کنید.

بیشتر بخوانیم : انواع نور طبیعی در عکاسی

با تحرکات موجود در دریا بازی کنید

مناظر دریایی محیطی پویا دارند. موج‌ها، جریان آب، دید گسترده بر آسمان و حرکت ابرها و بالا و پایین رفتن آب، دست عکاس را برای فریز کردن یک لحظه کوتاه و یا به تصویر کشیدن حرکت در یک فریم، باز گذاشته‌اند. با بالا بردن سرعت شاتر می‌توانید حرکت و پویایی موجود در دریا را متوقف و یا با باز گذاشتن شاتر برای مدت زیاد، همان‌طور که قبل‌تر به آن اشاره کردیم، می‌توانید تحرکات موجود در مناظر را ثبت کنید. در عکاسی از مناظر، مخصوصاً منظره‌های دریایی، عجله نکنید، تحرک موجود در محیط را به خود راه دهید و از زاویه‌ها و پرسپکتیوهای مختلف به عکاسی بپردازید.

 

عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا
عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا

جمع‌بندی نکات در عکاسی از مناظر دریایی

شروع عکاسی از منظره‌های دریایی، فرصتی بسیار لذت‌بخش برای غوطه‌ور شدن در زیبایی طبیعت و عکاسی است. محل مورد نظر خود را پیدا کنید، تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنید، تکنیک لانگ اکسپوژر را یاد بگیرید و با تحرکات موجود در مناظر دریایی ارتباط برقرار کنید تا بتوانید عکس‌های زیبایی از این مناظر ثبت کنید. در خاطر داشته باشید که تمرین و آزمون‌وخطا، باعث پیشرفت شما خواهد شد، پس ناامید نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!