عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night (بخش اول)

عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night (بخش اول)

برای عکاسی از مناظر شهری در شب به وسایل خیلی زیادی نیاز نخواهید داشت اما لوازمی که در ادامه مشاهده می‌کنید برای گرفتن عکس‌های با کیفیت ضروری هستند.

یک لنز با دیافراگم باز

شما می‌توانید از هر نوع لنزی برای عکاسی از مناظر شهری در شب استفاده کنید اما در صورتی که یک لنز با حداقل دیافراگم f/1.2 یا f/1.8 انتخاب کنید کمک خیلی زیادی به شما خواهد کرد. لنزهایی با این مقدار دیافراگم به عنوان لنز سریع شناخته می‌شوند زیرا نور بیشتری به حسگر دوربین می‌رسد و باعث خواهند شد نوردهی سریع‌تر انجام شود.

پیشنهاد مقاله : انواع لنز دوربین عکاسی و ویژگی های آن‌ها

سه پایه

در صورتی که عکس‌های واضح و شفافی می‌خواهید، نمی‌توانید در شب به صورت رو دست عکاسی کنید. دیافراگم دوربین باید برای مدت زمان زیادی باز باشد تا نور لازم برای نوردهی جمع‌آوری شود. به همین خاطر هر نوع حرکتی ممکن است باعث تاری ناشی از حرکت و خراب شدن تصاویر شما شود. اما قرار دادن دوربین روی یک سه پایه دوربین شما ره به صورت ثابت نگه خواهد داشت و باعث خواهد شد بتوانید عکس‌های واضحی بگیرید.

 

عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night (بخش اول)
عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night (بخش اول)

ریموت شاتر

فقط قرار دادن دوربین روی سه پایه برای حذف تاری ناشی از حرکت کافی نیست. برخی اوقات یک کار خیلی ساده مثل فشار دادن کلید شاتر ممکن است باعث لرزش دوربین و تار شدن تصاویر شما شود. بهترین راه حل ممکن این است که اصلا دوربین را لمس نکنید و از راه دور شاتر را فعال کنید.

بیشتر بخوانیم : انتخاب بهترین سه پایه دوربین عکاسی

بهترین زمان برای عکاسی از مناظر شهری با نوردهی طولانی

قبل از اینکه از منزل بیرون بروید از خودتان بپرسید که می‌خواهید چطور عکس‌هایی بگیرید. زیرا این موضوع تعیین‌کننده‌ی این است که چه زمانی باید به لوکیشن موردنظر خودتان مراجعه کنید. آیا می‌خواهید خورشید در حال غروب در پس زمینه باشد یا به یک آسمان کاملا مشکی نیاز دارید؟

در صورتی که می‌خواهید غروب یا طلوع آفتاب در تصاویر شما مشخص باشند باید 45 دقیقه قبل یا بعد از طلوع و غروب آفتاب در لوکیشن حاضر باشد. برای اینکه مطمئن شوید هیچ چیزی را از دست نمی‌دهید آب و هوای محلی را در زمانی که می‌خواهید از منزل خارج شوید بررسی کنید.

برای مثال در صورتی که خورشید ساعت 6:50 دقیقه صبح طلوع می‌کند شما باید از 5:55 دقیقه در لوکیشن حاضر باشید. با این کار شما زمان کافی برای تنظیم وسایل خودتان را خواهید داشت. 45 دقیقه ممکن است زمان زیادی به نظر برسد اما از اینکه خورشید چقدر سریع حرکت می‌کند شگفت‌زده خواهید شد. بنابراین برای اینکه امنیت کافی داشته باشید باید از قبل آماده باشید و یا منتظر بمانید تا روز دیگری برای عکاسی بیرون بروید.

بیشتر بدانیم : عکاسی حرفه‌ای در شب

در صورتی که می‌خواهید در زمانی که آسمان کاملا مشکی است عکاسی کنید، زمان بیشتری برای آماده‌سازی وسایل و گرفتن عکس‌های مورد نیاز در اختیار خواهید داشت. پس از اینکه خورشید به صورت کامل غروب کند شما حداقل 8 تا 10 ساعت زمان برای عکاسی خواهید داشت.

البته در سراسر دنیا خورشید در ساعات مختلفی غروب خواهد کرد بنابراین از قبل زمان غروب آفتاب در منطقه‌ی خودتان را بررسی کنید. برای داشتن حاشیه امنیت بیشتر می‌توانید بین یک تا دو ساعت پس از غروب آفتاب منتظر بمانید. حتی در زمانی که فکر می‌کنید خورشید به صورت کامل غروب کرده است، در زمان عکاسی با نوردهی طولانی دوربین شما یک نور محو را از روی خط افق ثبت خواهد کرد.

 

عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night (بخش اول)
عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night (بخش اول)

عکاسی با ایزو بالا

ایزو تعیین کننده حساسیت حسگر دوربین نسبت به نور است. معمولا ایزو 100 کمترین مقدار ممکن است و برای عکاسی در طول روز مناسب است. امروزه در اکثر دوربین‌ها می‌توانید برای عکاسی در شرایط کم نور، ایزو را تا حدود 51000 یا حتی بیشتر نیز افزایش دهید.

اما مشکل ایزو 51000 و بالاتر این است که باعث ایجاد نویز در تصاویر شما خواهد شد. بنابراین بهتر است مقادیری بین 800 تا 3200 را انتخاب کنید. این مقدار، محدوده‌ای است که اکثر دوربین‌ها در شرایط کم نور بدون ایجاد نویز می‌توانند عکاسی کنند.

به صورت تئوری شما می‌توانید در صورتی که می‌خواهید نویز در کمترین حد ممکن باشد، از ایزو 100 هم استفاده کنید. اما در واقعیت این مقادیر پائین باعث ثبت نور کافی نخواهند شد. در نتیجه ممکن است با تصاویر کاملا تاریک و یا ردهای نوری خیلی تاری که به دلیل استفاده از مقادیر نوردهی طولانی ایجاد شده‌اند مواجه شوید.

پیشنهاد مقاله : ایزو در عکاسی به چه معناست؟

استفاده از live view برای فوکوس روی سوژه

در زمان عکاسی از مناظر شهری، فوکوس کردن ممکن است کار خیلی سختی باشد. از آنجایی که محیط خیلی تاریک است دوربین شما به سختی می‌تواند یک نقطه‌ی فوکوس پیدا کند.

برای اینکه این کار برای شما آسان‌تر شود، شما می‌توانید Live View را فعال کنید و ایزو دوربین را افزایش دهید تا بتوانید تمام صحنه را با وضوح کامل روی صفحه نمایش مشاهده کنید. یک منبع نور روشن انتخاب کنید و با استفاده از صفحه نمایش روی آن زوم کنید. سپس لنز را روی حالت فوکوس دستی قرار دهید و آن را به اندازه‌ای تنظیم کنید که منبع نور کاملا واضح به نظر برسد.

پس از اینکه فوکوس انجام شد، مقدار زوم لنز را به حالت عادی برگردانید و ایزو را به مقداری که دوست دارید برگردانید. اکنون تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که کلید شاتر را فشار دهید.

عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night (بخش اول)
عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night (بخش اول)

کادربندی تصویر قبل از فشار دادن کلید شاتر

در زمان عکاسی از مناظر شهری در شب چگونه کادربندی تصویر را انجام می‌دهید؟ این سوال در صورتی که قبلا هیچوقت تجربه عکاسی منظره را نداشته باشید، سوال سختی است.

برای جواب دادن به این سوال اولین قدم این است که مشخص کنید می‌خواهید کدام قسمت از خط آسمان نقطه‌ی تمرکز تصویر باشد. آیا این نقطه بلندترین ساختمان موجود در کادر است و یا یک مجسمه وسط پارک است؟ پس از اینکه نقطه‌ی تمرکز اصلی تصویر را پیدا کردید، باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید آن را در چه قسمتی از کادر قرار دهید. برای اینکه راحت‌تر متوجه این موضوع شوید باید جدول راهنمای صفحه نمایش دوربین خودتان را فعال کنید.

این جدول صفحه را به 9 قسمت مساوی تقسیم می‌کند. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که سوژه را روی نقاطی قرار دهید که خطوط این 9 قسمت با هم تلاقی دارند.

مفهوم پشت این جدول با عنوان قانون یک سوم شناخته می‌شود. به جز عکاسی منظره شما می‌توانید از عکاسی پرتره گرفته تا عکاسی از اشیاء بی جان از این قانون استفاده کنید. بنابراین هر موقع که از دوربین خودتان استفاده می‌کنید، این قانون را در نظر داشته باشید.

 

مقاله عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night در دو بخش تهیه شده (بخش دوم) را نیز مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!