عکاسی لنداسکیپ چیست ؟ (بخش دوم)

عکاسی لنداسکیپ چیست ؟ (بخش دوم)

عکاسی منظره (چشم انداز) به دلیل حضور در طبیعت و تجربه رویدادهای طبیعی ژانری جذاب و البته پر چالش است. مهمترین نکات موفقیت در این ژانر شامل موارد زیر خواهد بود

پیشنهاد مقاله : نکات مهم برای عکاسی طبیعت

تنظیمات دوربین برای عکاسی لنداسکیپ

بعد از تهیه تجهیزات مناسب، نوبت به تنظیمات دوربین برای ثبت بهترین تصاویر لنداسکیپ می‌رسد. تنظیمات دوربین نقش بسیار مهمی در کیفیت نهایی عکس‌های لنداسکیپ دارد و با انتخاب تنظیمات مناسب، می‌توانید تصاویر با وضوح بالا و جزئیات دقیق‌تری از مناظر طبیعی ثبت کنید. مهم‌ترین تنظیماتی که باید به آن‌ها توجه داشته باشید عبارتند از:

 

عکاسی لنداسکیپ چیست ؟ (بخش دوم)
عکاسی لنداسکیپ چیست ؟ (بخش دوم)

دیافراگم یا Aperture

توصیه ما این است که برای عکاسی لنداسکیپ سراغ استفاده از دیافراگم‌های بسته‌تر، یعنی یه چیزی حدود f/8 تا f/16 بروید. این تنظیمات به شما کمک خواهند کرد تا عمق میدان بیشتری داشته باشید و تمامی جزئیات تصویر، از پیش‌زمینه گرفته تا پس‌زمینه، به وضوح دیده شوند. با این حال، باید توجه داشت که دیافراگم‌های خیلی بسته، یعنی حدود f/22 ممکن است باعث کاهش وضوح تصویر به دلیل پدیده انکسار یا همان شکست نور شوند.

سرعت شاتر یا Shutter Speed

سرعت شاتر بسته به شرایط نوری و جلوه‌ی مورد نظر، متغیر خواهد بود و نمی‌توان مثل دیافراگم قاعده‌ای کلی برای آن گفت؛ اما سرعت شاتر پایین برای ثبت حرکت آب، ابرها یا نورهای شبانه از سرعت کاربرد دارد و حتما باید از سه‌پایه استفاده کنید. در طرف دیگر هم سرعت شاتر بالا را داریم که برای ثبت تصاویر واضح و جلوگیری از محوشدگی در شرایط نوری روشن و زمانی که نیاز به ثبت حرکت سریع نیست، به کار می‌رود.

بیشتر بخوانیم : معرفی ژانرها یا شاخه‌های مختلف هنر عکاسی

ایزو یا ISO

برای کاهش نویز تصویر و حفظ کیفیت بالا، تنظیمات ایزو را تا حد ممکن پایین، معمولا بین ۱۰۰ تا ۴۰۰، نگه دارید. در شرایط نوری کم، اجازه افزایش ایزو را خواهید داشت، اما باید توجه کنید که ایزو بالا ممکن است باعث افزایش نویز در تصویر شود.

وایت بالانس یا White Balance

تنظیمات وایت بالانس بسته به شرایط نوری محل عکاسی متغیر است. پیشنهاد می‌دهیم که حتما سراغ استفاده از تنظیمات دستی وایت بالانس بروید و به هیچ عنوان از حالت خودکار استفاده نکنید؛  زیرا با تنظیمات دستی، رنگ‌های تصویر دقیق‌تر خواهد بود.

 

عکاسی لنداسکیپ چیست ؟ (بخش دوم)
عکاسی لنداسکیپ چیست ؟ (بخش دوم)

فوکوس

فوکوس دقیق در عکاسی لنداسکیپ بسیار مهم است و برای بهترین نتیجه ممکن، باید روی فوکوس دستی دقیق تسلط کافی را به دست آورید. استفاده از فوکوس دستی به شما امکان می‌دهد تا نقطه فوکوس را دقیق‌تر تنظیم کنید. این کار به ویژه زمانی که از دیافراگم‌های بسته استفاده می‌کنید، مفید خواهد بود.

بیشتر بدانیم : نحوه استفاده از فیلتر در عکاسی منظره

زمان مناسب برای عکاسی منظره

تمام عکاسان حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که انتخاب زمان مناسب برای عکاسی لنداسکیپ بسیار مهم است. نور و شرایط جوی در طول روز و فصول مختلف تغییر می‌کنند و این تغییرات می‌توانند تاثیر زیادی بر کیفیت و جلوه‌ی تصاویر داشته باشند. یکی از بهترین زمان‌ها برای عکاسی منظره، ساعات طلایی است که یک ساعت پس از طلوع و یک ساعت قبل از غروب خورشید است.

جستجوی چشم‌انداز در عکاسی لنداسکیپ

یکی از چالش‌های اصلی عکاسی لنداسکیپ، پیدا کردن و انتخاب لوکیشن‌های مناسب برای عکاسی است. مناظر زیبا و چشم‌اندازهای بکر نه تنها به ثبت تصاویر خیره‌کننده کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند به خلق آثار هنری بی‌نظیری منجر شوند. برای این مسیر هم ابزارهایی مانند گوگل مپس، Photopills، شبکه‌های اجتماعی بهترین همراه عکاسان خواهند بود.

 

عکاسی لنداسکیپ چیست ؟ (بخش دوم)
عکاسی لنداسکیپ چیست ؟ (بخش دوم)

بررسی جغرافیا، نور و شرایط آب و هوایی

در عکاسی لنداسکیپ، عوامل جغرافیایی، نوری و شرایط آب و هوایی تاثیر زیادی روی کیفیت و جلوه نهایی تصاویر دارند. شناخت و درک این عوامل به شما کمک می‌کند تا تصاویر زیباتر و واقع‌گرایانه‌تری از مناظر طبیعی ثبت کنید. مواردی مانند نوع زمین، ارتفاع، نزدیکی به آب‌ها و پوشش گیاهی روی این موضوع تاثیر زیادی خواهند داشت.

 

انتقال احساس در عکاسی منظره

عکاسی لنداسکیپ تنها به ثبت مناظر زیبا محدود نمی‌شود، بلکه باید توانایی انتقال احساسات و تجربه‌های عمیق را هم داشته باشد. اگر شما تصاویری عالی از مناظر ثبت کنید، می‌توانند به مخاطبان احساس حضور در مکان و زمان خاصی را القا و تاثیر عاطفی زیادی بر آن‌ها بگذارند. انتخاب زاویه مناسب، یعنی زاویه‌های پایین، مایل و بالا، یکی از بهترین همراهان شما در این مسیر خواهد بود و باید استفاده درست از آن‌ها را تمرین کنید.

بازی با نور و سایه هم می‌تواند به ایجاد حس عمق و بعد در تصاویر کمک کند. نورپردازی مناسب و استفاده از سایه‌ها در نهایت باعث ایجاد جلوه‌های بصری جذابی خواهند شد.

پیشنهاد مقاله : معرفی و بررسی دقیق حالت های دوربین عکاسی

کسب درآمد از عکاسی لنداسکیپ

عکاسی لنداسکیپ می‌تواند نه تنها یک فعالیت هنری و خلاقانه باشد، بلکه به عنوان یک منبع درآمد پایدار هم عمل کند. عکاسان حرفه‌ای از روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از عکاسی لنداسکیپ استفاده می‌کنند که عبارتند از فروش و چاپ تصاویر در گالری‌ها، فروش آنلاین تصاویر، آموزش و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، همکاری با مجلات و رسانه‌ها و ارائه خدمات سفارشی برای پروژه‌ها اشاره کرد.

 

عکاسی لنداسکیپ چیست ؟ (بخش دوم)
عکاسی لنداسکیپ چیست ؟ (بخش دوم)

ادیت عکسهای منظره (لنداسکیپ)

ویرایش عکس در بسیاری از ژانرهای عکاسی بخشی مهم و قابل توجه است. از طرف دیگر بدون تسلط به ادیت عکسهای منظره قادر به خلق عکسهای لنداسکیپ حرفه ای نخواهید شد. سعی کنید همزمان با یادگیری عکاسی لنداسکیپ تلاش و تمرین مداوم برای یادگیری بخش ادیت این عکسها را نیز داشته باشید. آموزش ادیت عکسهای منظره بسیار تخصصی و گسترده است. پروسه ویرایش عکسهای لنداسکیپ به دلیل شرایط نور، رنگ و کنتراست عکسها متفاوت است و نیازمند مبحثی گسترده است.

بخش اول این مقاله را از اینجا می توانید مطالعه کنید.

بیشتر بخوانیم :  آموزش تکنیک های عکاسی

جمع‌بندی

عکاسی لنداسکیپ یا منظره یک هنر زیبا و چالش‌برانگیز است که نیاز به ترکیبی از دانش فنی، خلاقیت و عشق به طبیعت دارد. این نوع عکاسی به شما امکان می‌دهد تا زیبایی‌های طبیعی جهان را به تصویر بکشید و مناظر بکر و دیدنی را به شکلی هنری و تاثیرگذار نمایش دهید. ما در این مقاله به بررسی جامع و کاملی از عکاسی لنداسکیپ پرداختیم و نکات و ترفندهایی را برای علاقه‌مندان به این هنر زیبا ارائه دادیم.

نظر شما چیست؟ چه عکاسان حرفه‌ای در زمینه ثبت تصاویر از مناظر می‌شناسید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!