معرفی لنزهای عکاسی و کاربرد آنها

معرفی لنزهای عکاسی و کاربرد آنها

لنزهای عکاسی یکی از تاثیرگذارترین عوامل برای ثبت عکسهای با کیفیت در هر ژانری هستند. لنزهای مختلفی با کاربرد در شاخه های مختلف عکاسی تولید شده که در این مطلب به معرفی آنها پرداخته ام.

لنز یک دوربین عکاسی را در حقیقت می‌توان چشم آن به شمار آورد. لنزهای مختلف عکاسی به‌ نحوی طراحی و تولید می‌شوند که بتوانند نور ورودی به دوربین را تنظیم نمایند. بهترین لنزها در هر شاخه ای از عکاسی با کیفیت و شارپ ترین آنها هستند که لازم است با اطلاعات کافی اقدام به تهیه آنها کنید.

یک لنز عکاسی از مجموعه‌ای از عدسی‌ها شکل گرفته و در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شود. لنزهای عکاسی با نام های مختلفی شناخته شده اند که هر کدام مشخصات و ویژگی های منحصر بفرد خود را دارند. این لنزها شامل دسته بندی های زیر هستند که در ادامه به معرفی هر کدام پرداخته ام:

  • لنز فیش آی (چشم ماهی)
  • لنز واید
  • لنز ماکرو
  • لنز نرمال
  • لنز فیکس
  • لنز تله
  • لنز سوپر تله

در این مقاله قصد معرفی بهترین لنزهای مختلف عکاسی را داریم. معرفی لنزهای عکاسی و شناخت آن‌ها باعث می‌شود تا شما بتوانید لنز مناسب برای شاخه ی عکاسی خود را به درستی انتخاب کنید.

معرفی لنزهای عکاسی فیش آی (چشم ماهی)

لنز فیش آی که به آن لنز چشم ماهی نیز گفته می‌شود از لنزهای عکاسی تخصصی به شمار می‌رود. با استفاده از این لنزها می‌توانید تصاویر خلاقانه و هنری تهیه کنید. این محصولات زاویه دید ۱۸۰ درجه‌ای دارند. از لنز فیش آی در موارد هنری، صنعتی، علمی و تحقیقاتی استفاده می‌شود. به لنزهای چشم ماهی، اولترا واید و سوپر واید نیز گفته می‌شود.

با استفاده از این لنزها می‌توانید عکس‌هایی تهیه کنید که زاویه دید فوق عریض دارند. کاربرد این لنزها در میان عکاسان طبیعت و عکاسان صنعتی و تبلیغاتی بسیار زیاد است. این لنزها می‌توانند از مناظر طبیعی و آسمان، عکس‌های عریضی به وجود آورند. با لنز فیش آی می‌توانید عکس‌های کلوزآپ از سوژه ی عریض مثل کارخانجات صنعتی، تاسیسات صنایع پتروشیمی و نفت تهیه کنید.

 

معرفی لنزهای عکاسی و کاربرد آنها
معرفی لنزهای عکاسی و کاربرد آنها

 

در بسیاری از موارد، عکاسان با این لنزها از ساختمان‌های متراکم شهر و یا فضاهای داخلی ساختمان ها، عکسهای خلاقانه تهیه می‌کنند. از این لنزها می‌توان در رقابتهای ورزشی و تهیه عکسهای جذاب نیز کمک گرفت. این لنزها دارای ۲ نوع اصلی لنز چشم ماهی دایره‌ای و لنز چشم ماهی فول فریم هستند که هرکدام کاربردهای خاص خود را دارند. این لنزها با برندهای مختلفی مثل سونی، نیکون و کانن تولید شده اند.

بهترین لنزهای فیش آی در برندهای مختلف شامل گزینه های زیر است:

  • Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM
  • Nikon AF-S 8-15mm f/3.5-4.5E ED Fisheye
  • SONY MK-6-11MM F/3.5 FISHEYE LENS FOR

معرفی لنزهای عکاسی واید 

لنزهای عکاسی واید و یا زاویه باز، لنزهایی هستند که می‌توانند زاویه دیدی وسیع‌تر از دید معمول را به نمایش بگذارند. در حالت معمول لنزها، زاویه دید ۳۵ میلی‌متری دارند. این در حالی است که لنز واید، تقریبا ۶۵ درجه، میدان دید دارد. لنزهای واید در عکاسی حرفه‌ای، کاربردهای بسیار زیادی دارند. دید وسیع و میدان دید این محصولات کمک می‌کند تا شما بتوانید مقدار زیادی از یک صحنه‌ را در یک تصویر ثبت نمایید.

لنزهای واید بهترین گزینه برای عکاسان لنداسکیپ و طبیعت هستند. لنزهای عکاسی واید می‌توانند تاثیر قابل‌ توجهی بر وسعت تصویر ایجاد نمایند. معمولا اختلاف سایز سوژه های نزدیک نسبت به سوژه های دور در این لنزها بیشتر از لنزهای نرمال و تله است. سوژه های فاصله متوسط تا دور بسیار کوچکتر از حالت نرمال دیده می شوند و عکس تهیه شده با آنچه می‌بینیم بسیار متفاوت است. در اکثر این لنزها گزینه ی استبلایزر و یا لرزش گیر در نظر گرفته شده تا از تاری عکس هنگام عکاسی روی دست جلوگیری شود.

 

معرفی لنزهای عکاسی و کاربرد آنها
معرفی لنزهای عکاسی و کاربرد آنها

 

در عکاسی از محیط های داخلی کوچک لنزهای واید بهترین گزینه هستند. این لنزها این امکان را به شما خواهند داد که بتوانید تقریبا همه ی کادر مقابل تان را پوشش دهید. گاهی اوقات عکس‌های تهیه‌ شده با لنزهای واید کمی سوررئال به‌ نظر می‌رسند. برای مثال اگر با کوتاه ترین فاصله کانونی این لنزها عکس پرتره بگیرید با چهره ای دفرمه و بینی بزرگ مواجه خواهید شد. بنابراین برای برخی از انواع عکاسی مناسب نیستند. از جمله لنز واید موجود در بازار می‌توان به لنز واید سونی، نیکون و کانون اشاره کرد.

بهترین لنزهای واید در برندهای مختلف شامل گزینه های زیر است:

  • Canon EF 11-24mm F/4L USM
  • NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED
  • Sony FE 12-24mm f/2.8 GM

معرفی لنز ماکرو

لنز ماکرو هم یکی از لنزهای عکاسی تخصصی شناخته می شود. این لنز برای تهیه عکسهای کلوز فوق‌العاده نزدیک از سوژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بی شک تا بحال عکسهایی با مقیاس بزرگ و وضوح بالا از سوژه های بسیار کوچک مثل حشرات یا اشیاء ریز دیده اید. باید بدانید این عکسها با استفاده از لنز ماکرو تهیه شده اند. بیشتر عکس‌های ماکرو در فاصله‌ای حدود ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتری تهیه می‌شوند. سایر لنزها امکان بزرگنمایی سوژه های کوچک و ریز با این مقیاس را ندارند.

لنزهای ماکرو کاربردهای فراوان و متعددی دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • عکاسی طبیعت از گیاهان
  • عکاسی از حشرات
  • عکاسی از محصولات ریز مثل جواهرات
  • عکاسی تبلیغاتی از مواد غذایی
  • عکاسی پرتره
  • عکاسی از جزئیات سوژه ها
  • عکاسی علمی و تحقیقاتی

 

معرفی لنزهای عکاسی و کاربرد آنها
معرفی لنزهای عکاسی و کاربرد آنها

 

اینها تنها بخشی از کاربرهای لنزهای ماکرو برای تهیه عکسهای ویژه است. لنزهای ماکرو با دیافراگم مناسب یک گزینه ایده‌آل برای عکاسی اشیاء بی جان، عکاسی پرتره و حتی عکاسی روزمره است. بزرگترین ویژگی لنزهای ماکرو این است که می‌توانند با مقدار بزرگنمایی ۱.0x یا بزرگنمایی ۱:۱ نیز در نزدیک‌ترین نقطه فوکوس اقدام به عکاسی کرد. از جمله لنز ماکرو موجود در بازار می‌توان به لنز واید سونی، نیکون و کانون اشاره کرد.

بهترین لنزهای ماکرو در برندهای مختلف شامل گزینه های زیر است:

  • Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
  • Nikon AF-S 105mm f/2.8 G IF ED VR Micro
  • Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS

معرفی لنز نرمال

لنزهای نرمال به لنزهایی گفته می‌شود که زاویه دید آن‌ها با زاویه دید چشم انسان تقریبا برابر است. یعنی تصاویری که با استفاده از این لنزها تهیه می‌شود شباهت بسیار زیادی با دنیای واقعی دارد. این عامل یکی از ویژگی‌های اصلی این لنزها است که همه‌چیز را درست و واقعی نشان می‌دهند. لنزهای نرمال فاصله کانونی برابر با قطر حسگر در دوربین های دیجیتال دارند. لنزهای نرمال فاصله کانونی بین ۴۰ mm تا ۶۰ mm برای دوربین های فول فریم و لنزهایی با فاصله کانونی بین ۲۵mm تا ۴۰mm  برای دوربین های کراپ سنسور شناخته می شوند.

لنزهای ۵۰mm  بعنوان لنز نرمال برای دوربین های فول فریم در بین عکاسان از لنزهای محبوب هستند. میزان واقع‌گرایی تصویر با استفاده از این محصولات بسیار زیاد است. این لنزها کاربردهای بسیار زیادی هم دارند. تنها کافی است دوربین خود با لنز نرمال را بردارید و از هر آنچه که در اطراف خود مشاهده می‌کنید عکس بگیرید. با استفاده از این لنزها امکان فراهم کردن تصاویر پرتره و چشم‌اندازهای واقعی برای شما مهیا می‌شود. این لنزها از دیافراگم بسیار باز برخودارند که در عکاسی پرتره بوکه های جذابی ایجاد می کند.

 

معرفی لنزهای عکاسی و کاربرد آنها
معرفی لنزهای عکاسی و کاربرد آنها

 

لنزهای عکاسی نرمال گزینه ای مناسب برای تهیه عکسهای مستند اجتماعی هستند. اما این لنزها برای عکاسی از مناظر عریض، مناسب نیستند و یا برای زوم کردن، طراحی نشده‌اند. اگر به‌ تازگی قصد عکاسی دارید، لنزهای نرمال سونی، کانن و نیکون برای شما گزینه بسیار مناسبی هستند. از جمله لنز نرمال موجود در بازار می‌توان به لنز واید سونی، نیکون و کانون اشاره کرد.

بهترین لنزهای نرمال در برندهای مختلف شامل گزینه های زیر است:

  • Canon EF 50mm f/1.4 STM
  • NIKON 50MM F/1.8 AF-S G
  • Sony FE 50mm f/1.8

معرفی لنز فیکس

لنزهای فیکس از جمله شارپ ترین لنزها در بین عکاسان شناخته می شوند.این لنزهای عکاسی فاصله کانونی و زاویه دید ثابت دارند. استفاده از این لنزها باعث می‌شود تا شما بتوانید زاویه دید ۷۴ درجه افقی به دست آورید. این لنزها از تعداد عدسی کمی تشکیل شده‌اند و کیفیت بسیار بالاتری ارائه خواهند داد.

لنزهای فیکس در مواقعی به کار می‌روند که زاویه و عمق دید مناسب به‌ طور دقیق مشخص‌ شده باشد. لنزهای فیکس با فواصل کانونی مختلف برای شاخه های مختلف عکاسی تولید شده اند. رنج این لنزها از ۱۴ میلی‌متر آغاز می‌شود و تا ۱۲۰۰ میلی‌متر نیز ادامه پیدا می‌کند. این لنزها معمولا دارای دیافراگم بزرگی نیز هستند. با استفاده از این لنزها، امکان به ‌کارگیری شاترهای با سرعت بالا در نورهای کم، وجود دارد. بهترین لنزهای این بخش با برندهای سونی، کانن و نیکون تولید شده اند. به دلیل تنوع این لنزها در فواصل کانونی مختلف لنز خاصی را نمی توان معرفی کرد.

معرفی لنز تله

لنزهای تله و یا تله‌فوتو از دیگر انواع لنزهای عکاسی و مورد علاقه بسیاری از عکاسان هستند. چرا که عکاسان ژانرهای مختلف در شرایط متفاوت می‌توانند عکسهای بهتری با این لنزها تهیه کنند. این نوع از لنزهای عکاسی را می‌توانید در شرایط و موقعیت‌های مختلفی به کار ببرید. لنزهای تله فوتو، فاصله کانونی بلندی دارند، بنابراین می‌توانید از سوژه‌هایی که در نواحی دوردست واقع شده‌اند عکسهای نمای نزدیک تهیه کنید.

با کمک لنزهای تله می‌توانید سوژه‌ها را در قاب خود بزرگ‌نمایی کنید. اکثر لنزهایی که فاصله کانونی آن‌ها ۶۰ میلی‌متر و یا بیشتر باشند، لنزهای تله شناخته می‌شوند. استفاده از این لنزها باعث می‌شود تا سوژه‌های مورد نظر شما به دوربین نزدیک‌تر شوند. از این لنزها می‌توانید برای عکاسی از مسابقات ورزشی استفاده کنید. در این لنزها گزینه ی استبلایزر و یا لرزش گیر در نظر گرفته شده تا از تاری عکس حاصل از لرزش دست جلوگیری شود.

برای مثال می‌توانید در کنار یک زمین فوتبال قرار بگیرید و از مسابقه عکس عکس بگیرید. لنزهای تله گزینه ای مناسب برای عکاسی از حیات وحش هم محسوب می شود. با استفاده از این لنزها می‌توانید عکس‌های پرتره استاندارد تهیه کنید. از انواع پرطرف‌دار و محبوب این لنزها می‌توان به لنز تله‌ سونی، کانن و نیکون اشاره کرد.

بهترین لنزهای این بخش ۱۰۵-۲۴ و ۲۰۰-۷۰ با برندهای سونی، کانن و نیکون از محبوب ترین لنزهای تله شناخته می شوند.

 

معرفی لنزهای عکاسی و کاربرد آنها
معرفی لنزهای عکاسی و کاربرد آنها

 

معرفی لنز سوپر تله

لنزهای عکاسی سوپر تله فوتو از دیگر انواع لنزهای محبوب و بسیار پرکاربرد در عکاسی هستند. این لنزها از فاصله کانونی بسیار بلندی برخوردارند. مهم‌ترین کاربرد این لنزها، عکاسی از اتفاقات و صحنه های خاص رقابت های ورزشی است. هم‌چنین می‌توانید از آن‌ها در عکاسی از حیات وحش استفاده کنید. در عکاسی حیات وحش که نزدیک شدن به بسیاری از حیوانات مقدور نیست لنزهای سوپر تله ابزاری قدرتمند و حرفه ای محسوب می شوند.  بسیاری از عکاسان حرفه‌ای و یا حتی آماتور با استفاده از این محصولات به عکاسی از ستارگان دست می‌زنند و یا دیگر آثار هنری را تهیه می‌کنند.

 

معرفی لنزهای عکاسی و کاربرد آنها
معرفی لنزهای عکاسی و کاربرد آنها

استفاده از این لنزها بیشتر مواقعی است که شما قصد دارید میزان فاصله خود را با محیط پیرامونتان حفظ کنید و یا بدون این‌که نیاز داشته باشید به موقعیت‌های خطرناک نزدیک شوید از آن‌ها عکس بگیرید. هنگام کار کردن با لنزهای سوپر تله، ممکن است لرزش دوربین اتفاق بیفتد پس لازم است از سه پایه و یا تک پایه استفاده کنید. یکی از بهترین نوع این لنزها  لنزهای سوپر تله سونی، نیکون و کانن هستند.

بهترین لنزهای سوپر تله متعدد با فواصل کانونی مختلف در برندهای سونی، نیکون و کنون تولید شده و نمی توان گزینه خاصی را معرفی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!