نحوه استفاده از فیلتر در عکاسی منظره

نحوه استفاده از فیلتر در عکاسی منظره

نحوه استفاده از فیلتر در عکاسی منظره

استفاده از فیلتر در عکاسی منظره هنگامی که از طلوع خورشید عکاسی کردید، متوجه میشوید که برای گرفتن تصاویر خوب هنگام عکاسی از مناظر، فیلتر لازم دارید. در حالی که بسیاری از عکاسان فکر می کنند که برخی از ابزارهای داخلی در لایت روم و فتوشاپ می توانند کار فیلتر را شبیه سازی کنند و فیلترها را در عصر دیجیتال به کار نمی آیند، برخی از فیلترها در واقع هرگز نمی توانند در نرم افزار شبیه سازی شوند، در حالی که برخی دیگر به دریافت نتایج بهتر در پست کمک می کنند.

فیلترهای عکاسی منظره با کاربردهای مختلف و برندهای متنوع در اختیار عکاسان  قرار دارد. این فیلترها در شرایط مختلف باعث بهبود شرایط رنگ، نور، کنتراست و بطور کلی کیفیت عکس تان می شوند.

1. فیلتر پلاریزه

فیلتر پلاریزه یک ابزار ضروری برای عکاسی منظره است. این معمولاً اولین فیلتری است که عکاسان منظره می خرند تا فوراً تصاویر خود را بهتر کنند و وضوح و کنتراست را به آنها اضافه کنند. یک پلاریزه می تواند بازتاب اشیایی مانند آب و شیشه را کاهش دهد و می تواند برای تاریک کردن آسمان، جلوه دادن به ابرها و حتی کاهش مه جوی استفاده شود و صحنه را بسیار زنده تر نشان دهد.

نحوه استفاده از فیلتر در عکاسی منظره
نحوه استفاده از فیلتر در عکاسی منظره

برای همه لنزهای معمولی که دارای فیلتر در جلو هستند، می‌توانید یک فیلتر پلاریزه دایره‌ای، که به عنوان «پلارایزر دایره‌ای» نیز شناخته می‌شود، تهیه کنید. استفاده از پلارایزر دایره ای بسیار آسان است و هنگامی که آن را در جلوی لنز خود وصل کردید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا میزان پلاریزه متفاوتی داشته باشید. فیلترهای پلاریزه با جلوگیری از ورود امواج نور خاص به لنز عمل می کنند.

2. فیلتر چگالی خنثی

احتمالا قبلاً تصاویری از آب روان و آبشارهایی را دیده اید که بسیار صاف و رویایی/مه آلود به نظر می رسند. این ظاهر تنها زمانی قابل انجام است که دوربین شما روی سه پایه نصب شده باشد و سرعت شاتر بسیار پایین باشد. در شرایط نور روز، کاهش ISO و افزایش عدد F معمولاً سرعت شاتر را به اندازه کافی کاهش نمی دهد.

نحوه استفاده از فیلتر در عکاسی منظره
نحوه استفاده از فیلتر در عکاسی منظره

تنها راه حل در این مواقع این است که مقدار نوری را که وارد لنز می شود کاهش دهید و اینجاست که فیلتر چگالی خنثی وارد عمل می شود. فیلترهای چگالی خنثی میزان نور وارد شده به لنز دوربین را کاهش می دهند و در نتیجه سرعت شاتر را کاهش می دهند و زمان نوردهی را افزایش می دهند.

3. فیلتر چگالی خنثی درجه بندی شده

فیلترهای چگالی خنثی درجه بندی شده در شرایطی که آسمان بسیار روشن تر از پیش زمینه/پس زمینه است، ضروری است. از آنجایی که اندازه آسمان در برابر پیش زمینه/پس زمینه بسته به ترکیب می تواند تغییر کند، اکثر فیلترهای چگالی خنثی درجه بندی شده به شکل مستطیل ساخته می شوند. بنابراین، این فیلترها یا باید با سیستم نگهدارنده فیلتر استفاده شوند و یا باید با دست در مقابل عدسی قرار گیرند. مزیت استفاده از نگهدارنده فیلتر این است که می توانید چندین فیلتر را روی هم قرار دهید و نیازی نیست نگران مشکلات تراز کردن باشید. عیب استفاده از نگهدارنده فیلتر این است که می تواند رنگ بندی را اضافه کند.

 

نحوه استفاده از فیلتر در عکاسی منظره
نحوه استفاده از فیلتر در عکاسی منظره

انواع مختلفی از نگهدارنده های فیلتر در بازار وجود دارد که هم برای دوربین های فول فریم و هم برای دوربین های با سنسور برش طراحی شده اند. ما شخصا فیلترهای شیشه ای را برای بهترین کیفیت تصویر توصیه می کنیم، زیرا شیشه از نظر نوری بهتر است.

4. فیلتر ND

واژه ی ND  مخفف Neutral Density است و این فیلتر در عکاسی منظره از پرکاربردترین ابزارهای عکاسی است. وظیفه فیلتر ND کاهش و تعدیل میزان نوری است که از لنز به سنسور دوربین می رسد.

فیلتر های ND بروی رنگهای عکس تاثیرگذار نیستند و تنها میزان نور ورودی به دوربین را کنترل می کنند.

اما کنترل نور تنها کاربرد فیلتر ان دی در عکاسی منظره نیست.
با استفاده از این فیلتر امکان عکاسی با نوردهی طولانی(لانگ اکسپوژ) از مناظر را پیدا می کنید.

انواع فیلتر های ND

  • فیلترهای ان دی نرمال
  • فیلترهای ان دی تدریجی سافت
  • فیلترهای ان دی تدریجی هارد
  • فیلترهای ان دی متغیر

5. فیلترهای عکاسی آسمان شب

نوع دیگری از فیلترها هم بطور اختصاصی برای عکاسی از زیبایی های آسمان شب تولید شده است.
این فیلترها گستره فراوانی دارند و تعدادی از آنها شامل فیلتر IR، H Alfa، Diffuser، Solar، Planetary Filters، Narrow Band، Moon and Skyglow است. هر کدام از این فیلترها کاربرد اختصاصی خود را دارد.

6. فیلتر مادون قرمز

این فیلترها ابزارهایی بسیار جذاب برای تهیه عکسهای سورئال و خارق العاده از مناظر هستند. فیلترهای مادون قرمز در عکاسی منظره تاثیرات متفاوتی بر روی فضای رنگی عکسها دارد.

 

نحوه استفاده از فیلتر در عکاسی منظره
نحوه استفاده از فیلتر در عکاسی منظره

فیلترهای مادون قرمز نور مرئی را مسدود می‌کنند و حسگر یا فیلم دوربین تنها با طیف مادون قرمز نوردهی می شود. این موضوع باعث می شود عکس ها با تم رنگی خاص و متفاوتی ثبت شود. استفاده از این فیلتر در مناظری که عناصر آسمان و درخت باشد بهترین نتایج را به همراه دارد.

7. فیلترهای رنگی

این مدل فیلترها در عکاسی منظره بیشترین کاربرد و تاثیر را دارند. فیلترهای رنگی به منظور افزایش اشباع یک رنگ در عکس های منظره کاربرد دارند.
استفاده از این فیلترها در مناظری که بالقوه دارای رنگ و نور خوبی هستند مناسب نیست و باعث اگزجره شدن رنگ مورد نظر می شود. اما معمولا در فضاهای ابری و مناظری که کمتر سوژه های رنگی وجود دارد تم رنگی خاصی به عکس ها می دهد.

8. فیلترهای ستاره ای

یکی دیگر از فیلترها در عکاسی منظره فیلترهای ستاره ای هستند.این فیلترها باعث می شوند منابع نوری نقطه ای در کادر به شکل ستاره در عکس ثبت شود.

 

نحوه استفاده از فیلتر در عکاسی منظره
نحوه استفاده از فیلتر در عکاسی منظره

 

این فیلترهای در موقعیت های مختلف کاربرد دارند اما بهترین نتایج مربوط به عکاسی از مناظر شهری است.

اگر در عکاسی از مناظر شهر در شب از این فیلتر استفاده کنید نورهای درخشان چراغ های شهری و ساختمان ها به شکل جالبی ستاره ای ثبت می شوند. این فیلترها در عکاسی مناظر آسمان شب هم کاربرد دارند و ستاره های پرنور را به شکل نورهای درخشان با فرم ستاره ثبت می کنند.

9. فیلترهای Fog ایجاد مه

فیلترهای Fog که در عکسها حالتی شبیه مه ایجاد می کنند هم ابزارهایی جذاب برای عکاسی منظره هستند. استفاده از این فیلترها باید در زمان و مکان مناسب استفاده شود تا نتایج ایده آل و واقعی ایجاد کنند.

این فیلترها در عکاسی منظره باعث می شود پس زمینه شلوغ مناظر در فضای مه آلود دیده نشود و بتوانید عکسهایی مینیمال و خاص ثبت کنید. فیلترهای Fog نتایج عالی در عکاسی مناظر سیاه و سفید دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!