استودیو عکس خانگی چه مزایایی برای عکاس دارد؟

استودیو عکس خانگی چه مزایایی برای عکاس دارد؟

استودیو عکس خانگی مزایای زیادی برای عکاسان آماتور تا حرفه ای شاخه های تبلیغاتی، پرتره و مدلینگ بهمراه دارد. برای بسیاری از افراد رهن یا اجاره کردن یک واحد تجاری به منظور راه‌اندازی استودیو یا آتلیه کار آسانی نیست.

اما اگر در خانه فضای کافی داشته باشید می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید و استودیوی خانگی خود را داشته باشید.

استودیو عکس خانگی چه مزایایی برای عکاس دارد؟

مهمترین مزیتی که استودیو عکس خانگی برای عکاس به همراه دارد عدم نیاز به پرداخت اجاره است. شما می‌توانید با راه اندازی استودیوی شخصی هزینه‌ای که برای اجاره استودیو لازم است را صرف خرید یا آپدیت تجهیزات خود کنید.

برای خانم های عکاس متاهل، دانشجویان و حتی عکاسان با تجربه استودیوی خانگی مزایای متعددی دارد. استودیو عکس خانگی به معنای نزدیکی به محیط خانه و صرفه جویی در هزینه ها و زمان است. برای افرادی که تازه کار عکاسی را به صورت حرفه‌ای یا آماتور آغاز می‌کنند. یک استودیوی خانگی کم هزینه‌تر و فرصت بهتری برای کسب تجربه در زمینه‌های مختلف عکاسی است.

عکاسان چه ژانرهایی می‌توانند آتلیه عکس خانگی داشته باشند؟

عکاسان ژانرهای مختلفی می توانند فعالیت تجاری خود را با داشتن یک آتلیه عکس خانگی پیش ببرند. برای مثال عکاسی پرتره و مدلینگ، عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، عکاسی کودک و نوزاد را می توان در فضای استودیو عکس خانگی انجام داد. با داشتن تجهیزات لازم و فضای کافی در منزل می توانید استودیوی شخصی خود را با مزایای متعدد راه اندازی کنید.

ابتدا باید بیاموزید چطور با کمترین فضا و امکانات بهترین عکسها را تهیه کنید. شاید بتوان گفت که عکاسی پرتره متداول ترین سبک عکاسی و نیاز جامعه است. در صورتی که در این شاخه عکاسی تسلط کافی داشته باشید با کمترین تجهیزات و فضا نیز می‌توانید سفارشات عکاسی پرتره را در استودیو خانگی خود انجام دهید.

برای انجام عکاسی مدلینگ به فضای بیشتر و تجهیزات و دکور بیشتری نیاز دارید. با این حال با کمی خلاقیت و ایده پردازی می توانید عکسهای مدلینگ جذابی در استودیو عکس خانگی خود ثبت کنید. در مورد عکاسی صنعتی و تبلیغاتی نیز همین مسائل پابرجا است. همه چیز بستگی به شما خواهد داشت، این که تا چه اندازه بتوانید از تجهیزات و فضای محدود خود بهترین بهره وری را داشته باشید. بنابراین هیچ محدودیتی در ژانر عکاسی در یک استودیوی خانگی وجود ندارد.

برای یک استودیوی خانگی به چه تجهیزات عکاسی نیاز داریم؟

تجهیزات عکاسی بسیار زیاد و متنوع است. باید با توجه به نیازهای شاخه عکاسی و بودجه خود تجهیزات لازم را خریداری کنید. برای صرفه جویی در هزینه ها می توانید با کمی خلاقیت بعضی تجهیزات را خودتان بسازید. برای مثال با هزینه های اندک می توانید یک سافت باکس برای عکاسی پرتره بسازید. یا با استفاده از یک جعبه مقوایی و چند برگ کاغذ سفید یک لایت باکس برای عکاسی از محصولات آماده کنید. آموزش های زیادی برای ساخت تجهیزات اینچنینی بروی سایت های خارجی و گاها ایرانی وجود دارد که با کمی جستجو پیدا می کنید.

 

استودیو عکس خانگی چه مزایایی برای عکاس دارد؟
استودیو عکس خانگی چه مزایایی برای عکاس دارد؟

برای راه اندازی یک استودیو عکس خانگی به یک سری تجهیزات عمومی و اختصاصی نیاز دارید.دوربین، لنز، سه پایه و فلاش ابزارهای مشترک در ژانرهای مختلف عکاسی هستند. پرده عکاسی یا فون، ابزارهای بازتاب نور و دکور از تجهیزات اختصاصی ژانرهای پرتره و مدلینگ هستند. در ادامه به معرفی تجهیزات لازم برای عکاسی خانگی شاخه های مختلف می پردازیم:

منبع نور برای عکاسی خانگی

مهمترین نکته برای تهیه عکسها در استودیو عکس خانگی نورپردازی است. بنابراین ابزارها و تجهیزات این بخش بیشترین تأثیر را در کیفیت عکسهای شما خواهند داشت. برای نورپردازی از فلاش های استودیویی که با برندها و قیمت های مختلف وجود دارد می توان استفاده کرد. فلاش های برندهای مطرح مثل پروفتو، هنسل یا بسیار گرانقیمت هستند. اما بعضی برندهای فلاش چینی کیفیت و قیمت مناسبی دارند. برای عکاسی پرتره و محصولات از پنل های ال ای دی که قیمت پایینی دارند هم می توانید استفاده کنید.

سه پایه نور و پانتوگراف

سه پایه نور ابزاری برای ثابت کردن منابع نوری است. این ابزار لازمه ستاپ نورها در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، مدلینگ و پرتره است. اما از آنجایی که این سه پایه ها در استودیو عکس خانگی دست و پاگیر هستند بهتر است نورهای خود را با استفاده از وسیله ای بنام پانتوگراف از سقف آویزان نگه دارید. پانتوگراف کمک می کند فلاش ها و سیم های مربوط به آن فضای روی زمین را اشغال نکنند و امکان جابجایی نورها را داشته باشید.

میز عکاسی

میز نور برای عکاسی از محصولات بخشی از ملزومات این شاخه عکاسی صنعتی و تبلیغاتی است. برای عکاسی محصولات بهتر است یک میز محکم با ارتفاع حداقل یک متر از سطح زمین در اختیار داشته باشید. برای بهره وری بهتر فضا از میزهای پرتابل و تاشونده عکاسی هم می توانید استفاده کنید.

اصلاح کننده ها و بازتاب دهنده های نور

رفلکتورها و دیفیوزرها ابزارهای جانبی و پرکاربرد در نورپردازی هستند. این تجهیزات بعنوان ملزوماتی برای عکاسی پرتره و عکاسی صنعتی و تبلیغاتی شناخته می شوند. بازتاب دهنده ها در اشکال و سایزهای مختلفی وجود دارند که متناسب با نیاز شاخه عکاسی باید تهیه شوند.

استودیو عکس خانگی چه مزایایی برای عکاس دارد؟
استودیو عکس خانگی چه مزایایی برای عکاس دارد؟

پرده عکاسی یا فون برای آتلیه خانگی

پرده‌های مختلفی که با نام فون در عکاسی استفاده می‌شوند نیز از جمله وسایلی است که باید تهیه کنید. بهتر است سراغ پس زمینه‌هایی که قابلیت جمع و حمل شدن دارند بروید. می‌توانید از گزینه های ارزان تر برای این بخش استفاده کنید. اگر کمی خلاقیت داشته باشید حتی خودتان می‌توانید پس زمینه‌های مناسبی را آماده کنید. برای تولید پرده های طرح دار و هنری عکاسی هم آموزش های متعددی بروی فضای اینترنت وجود دارد.

 

از چه دوربین و لنزی برای عکاسی در منزل استفاده کنیم؟

هیچ قانون ثابتی برای انتخاب لنز یا دوربین در عکاسی وجود ندارد. اما دوربین ها و لنز امکانات و گزینه های مختلفی همراه دارند که باید با توجه به شاخه عکاسی خود مناسب ترین را انتخاب کنید. در واقع سبک های مختلف عکاسی است که مشخص می کند از چه دوربین و لنزهایی باید استفاده شود. نکته مهم انتخاب درست این تجهیزات برای استودیو عکس خانگی شما است. بی شک اگر در مرحله کسب و تجربه هستید به دوربین و لنز گرانقیمت نیاز ندارید.

لنز و دوربین اصلی ترین تجهیزات عکاسی استودیویی محسوب می‌شوند پس در این بخش هرچه مجهزتر باشید مطمئنا کیفیت کار شما بالاتر خواهد بود. با صرف هزینه‌ای مناسب می توانید یک دوربین مناسب و به روز به همراه لنزی با کیفیت و کاربردی تهیه کنید.

در انتخاب دوربین و لنز به این نکات دقت کنید:

–  سعی کنید جدیدترین دوربین مناسب با بودجه خود را تهیه کنید.

–  انتخاب یک دوربین با سنسورهای بزرگتر مطمئنا عملکرد بهتری نسبت به دوربینی با سنسورهای کوچکتر خواهد داشت.

–  به امکانات دوربین ها هنگام خرید توجه کنید. اگر فیلمبرداری هم می کنید این فاکتور را در انتخاب دوربین مدنظر داشته باشید.

–  برای انتخاب لنز سراغ لنزهای ارزان قیمت نروید. لنز تاثیرگذارترین فاکتور در کیفیت عکسها است.

–  برای خرید لنز به کیفیت اپتیکی لنز، فاصله کانونی و میزان دیافراگم آن دقت کنید و آن را متناسب با شاخه عکاسی خود تهیه کنید.

چه مقدار فضایی برای آتلیه عکس خانگی مورد نیاز است؟

استودیوی شلوغ و متراکم کار را برای شما سخت می کند. بنابراین بهتر است به دنبال ایجاد یک فضای مناسب برای استودیو خود باشید. هرچه فضای بیشتری در استودیو عکس خانگی خود داشته باشید مطمئنا آزادی عمل بیشتری خواهید داشت. با این حال انتخاب فضا به سبک عکاسی شما نیز بستگی دارد مثلا برای عکاسی مدلینگ و پرتره در اختیار داشتن یک فضای پانزده متری کافی است. فضا باید به گونه ای باشد که بتوانید فاصله مناسب تا سوژه، نورپردازی و زوایای مناسب برای عکاسی در ژانرهای مختلف را ایجاد کنید.

عکاسی از محصولات در استودیو عکس خانگی

برای این که عکاسی از محصولات را در استودیو عکس خانگی خود انجام دهید، نیاز به نورپردازی عالی، چیدمان و فضایی برای نصب بک گراند مناسب خواهید داشت. عکاسی از محصولات یا  عکاسی تبلیغاتی به فضای زیادی نیاز ندارد و این بیشتر مهارت شما در استفاده از تجهیزات مناسب و فضاسازی سوژه است که باعث می‌شود بتوانید عکس های حرفه ای ثبت کنید.

بسته به سایز و ابعاد سوژه های سفارشتان باید فضای مناسبی برای ستاپ نورها و رعایت فاصله مناسب دوربین تا سوژه را داشته باشید. به نظر می‌رسد یک فضای ۱۲ تا ۱۵ متری برای این شاخه عکاسی نیاز داشته باشید.

استودیو عکس خانگی چه مزایایی برای عکاس دارد؟
استودیو عکس خانگی چه مزایایی برای عکاس دارد؟

نکات مهم برای راه اندازی آتلیه عکس خانگی

در راه اندازی یک استودیو عکس خانگی مطمئنا با شرایط و چالش های متفاوتی مواجه هستیم. فضای محدود امکان استفاده از بعضی ابزارها را مقدور نمی کند و لازم است حداکثر بهره وری از فضای مورد نظر را داشته باشید. در ادامه به مواردی اشاره شده تا بتوانید بهترین موقعیت را برای عکسبرداری سوژه های مختلف در منزل را داشته باشید.

اگر عکاس صنعتی هستید سعی کنید از یک میز جمع شو برای عکاسی محصولات استفاده کنید. حتی می توانید از دو پایه خرک و یک سطح مقطع صاف و محکم بعنوان میز پرتابل استفاده کنید. به این ترتیب می توانید سایز میز را کوچک یا بزرگ کنید و در صورتی که به میز نیاز ندارید آنرا جمع کنید.

در قدم بعدی سعی کنید تمام وسایل غیر مرتبط با عکاسی را از آتلیه خانگی خود خارج کنید.

بهتر است دیوارهای آتلیه شما رنگ یکدست داشته باشند. این موضوع تاثیر مستقیم بروی وایت بالانس عکسهای شما می گذارد.

در صورت امکان برای ثابت کردن فلاش های خود از پانتوگراف استفاده کنید. به این ترتیب سه پایه و سیم فلاش ها دست و پاگیر نبوده و فضای آزاد بیشتری برای عکاسی خواهید داشت.

اگر در فضای آتلیه خانگی خود پنجره وجود دارد حتما هنگام عکاسی آنرا بپوشانید. نورهای مزاحم تاثیر منفی در روند نورپردازی و ثبت رنگهای واقعی محصولات دارند.

اگر در شاخه عکاسی پرتره و مدلینگ فعالیت می کنید از فون های برقی یا زنجیری استفاده کنید. تعویض پرده های بکگراند در فضای کوچک سخت و زمانبر است و با فون های تعویض شونده می توان به راحتی و در کمترین زمان بکگراند را تغییر دهید.

 

سخن پایانی

تجهیز کردن یک استودیو عکس خانگی با توجه به ژانر عکاسی و تجهیزاتی که در اختیار دارید کار سختی نیست. شما می‌توانید در یک فضای مناسب و خریداری تجهیزات ضروری و لازم برای کار خود، استودیو خانگی  خود را داشته باشید. همه چیز بستگی به خلاقیت شما در استفاده از حداقل امکانات دارد. هرچه اطلاعات و آگاهی شما در زمینه عکاسی بیشتر باشد در این راه موفق‌تر خواهید بود. استودیوی خانگی فرصت خوبی برای کسب تجربه و راه‌اندازی یک استودیوی حرفه ای است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!