انواع فلاش‌ عکاسی

انواع فلاش‌ عکاسی

فلاش عکاسی یکی از ابزارهای مهم و ضروری برای عکاسان حرفه ای است. مادامی که از فلاش عکاسی برای عکسبرداری استفاده نکرده باشید، نمی‌توانید میزان اثر پذیری آن را بر روی کیفیت عکسها درک کنید.

بیشتر دوربین‌های عکاسی به فلاش داخلی مجهز هستند که تا حدودی نور مورد نیاز عکسها را تامین می‌کنند، اما این فلاش ها کاربرد حرفه ای ندارند. با استفاده از فلاش های اکسترنال و یا فلاش های استودیویی با کیفیت متفاوتی در عکسهایتان رو به رو می‌شوید. مهمترین موضوع در انتخاب فلاش استودیویی توجه به مشخصات فنی و ویژگی‌های و کیفیت نور آن است.

 

انواع فلاش‌ عکاسی

فلاش اکسترنال:  

این نوع نورهای پرتابل که به فلاش اسپیدلایت هم معروفند ابزارهایی کاربردی برای عکسبرداری فضای باز است. فلاش های اسپیدلایت ابزارهایی کارآمد برای عکاسان پرتره، عروس و عکاسان خبری هستند. فلاش های اکسترنال نور به مراتب با کیفیت تری نسبت به فلاش های داخلی دوربین دارند. اسپیدلایت ها خود در سه مدل تولید شده اند که شامل نوع معمولی، خودکار و TTL است. بهترین نوع فلاش های اکسترنال مدل TTL دار بوده که با استفاده از فناوری های مدرن به شکلی هوشمندانه به سوژه نور می تاباند. یعنی با سنجش نور محیط و سوژه، میزان نور لازم را به فضا یا سوژه مورد نظر شما ساطع می کند.

 

انواع فلاش‌ عکاسی
انواع فلاش‌ عکاسی

فلاش‌های استودیویی آنالوگ:

از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین نمونه‌های فلاش عکاسی می‌توان به نوع آنالوگ آن اشاره کرد. در نوع اولیه فلاش های عکاسی آنالوگ امکان تنظیم میزان شدت نور وجود نداشت. در نمونه‌های جدیدتر که امروز هم بسیاری عکاسان استفاده می کنند کلیدهایی برای انجام تنظیمات به صورت دستی بر روی بدنه‌ی فلاش قرار گرفته است. فلاش آنالوگ در مقایسه با فلاش داخلی دوربین و حتی فلاش های اسپیدلایت از کارایی به مراتب بالاتری برخوردار است. با استفاده از فلاش های استودیویی می‌توان کنترل بهتری بر روی زاویه و جهت  دهی نور داشت.

 

فلاش‌های دیجیتال:

فلاش دیجیتال فرایند تنظیم نور را به صورت کاملا خودکار با استفاده از سنسورهای حساس به نور تنظیم می‌کند. سنسورهای تعبیه شده درون فلاش، نور محیط را اندازه گیری می‌کنند و با توجه به آن در شرایط گوناگون میزان نور مورد نیاز را ساطع می‌کنند. این نوع فلاش عکاسی در صورت سازگاری با دوربین می‌تواند میزان نوردهی و قدرت خروجی نور را تنظیم کند. فلاش های دیجیتال امکانات و آشپن های بالایی نسبت به فلاش های آنالوگ دارند. این نوع فلاش ها از یک نمایشگر برای نمایش امکانات و تغییرات گزینه ها برخوردار هستند.

انواع فلاش‌ عکاسی
انواع فلاش‌ عکاسی

فلاش عکاسی پرتابل:

فلاش نورپردازی پرتابل در نمونه‌های استودیویی با برخورداری از قابلیت‌های فراوانی که دارند برای عکاسی به صورت حرفه‌ای مناسب می‌باشند. این گونه از فلاش‌ها برای افرادی که علاقه دارند کنترل کاملی بر روی تنظیمات نور داشته باشند بسیار مناسب هستند. فلاش پرتابل از  یک منبع تغذیه قابل حمل استفاده می‌نماید. این منبع تغذیه یا یک باطری متصل شده به بدنه فلاش بوده و یا یک منبع تغذیه به شکل باطری خودرو که با کابل به بدنه فلاش متصل می شود. با استفاده از این نوع فلاش عکاسی می‌توانید در فضای داخل استودیویی یا هر فضای بیرونی اقدام به نورپردازی و عکاسی کنید. فلاش های پرتابل مزایای متعددی برای عکاسان صنعتی تبلیغاتی، پرتره، عروس، معماری و دکوراسیون داخلی و غیره  دارند. بزرگترین مزیت فلاش های پرتابل برای عکاسان استودیویی، خلاص شد از کابل های برق متعدد و دست و پاگیر است.

 

فلاش برای چه شاخه‌هایی از عکاسی مورد نیاز است؟

انتخاب فلاش عکاسی مناسب و بهره گیری اصولی از نور به افزایش کیفیت عکسهایتان منجر خواهد شد. فلاشهای عکاسی باید با توجه به شاخه عکاسی و متناسب با سوژه ها انتخاب شود. برای مثال شما اگر عکاس پرتره در فضای باز باشید نیاز به یک اسپیدلایت یا فلاش پرتابل خواهید داشت. بیشترین کاربرد فلاش عکاسی در عکسبرداری از مجالس، عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، عکاسی خبری، عکاسی پرتره و مدلینگ در فضای باز و استودیویی، عکسبرداری دکوراسیون داخلی و معماری و… می‌باشد.

 

انواع فلاش‌ عکاسی
انواع فلاش‌ عکاسی

مزایا و کاربردهای استفاده از چند فلاش استودیویی

بی شک استفاده از یک منبع نور عکاس را در خلق عکسهای متنوع و مبتکرانه محدود می کند. با استفاده از ۲ یا چند فلاش می توانید نورپردازی چندگانه داشته و ایده های خلاقانه را پیاده سازی نمایید. در ادامه به برخی مزایا و کاربردهای نورپردازی چندگانه می پردازیم

  • کاربرد فلاش عکاسی برای جهت دادن و ایجاد سطح و عمق در عکسها.
  • استفاده از فلاش برای ایجاد جدایی یا تفکیک عناصر و سوژه ها می‌تواند بسیار جذاب باشد.
  • ایجاد نور با دماهای رنگی مختلف با هدف بوجود آوردن کنتراست رنگی
  • افزایش کنتراست کنتراست و برجستگی سوژه ها
  • استفاده از فلاش عکاسی برای اجرای تکنیک های عکاسی
  • استفاده از تکنیک های نورپردازی متنوع برای تهیه عکسهای خلاقانه و جذاب

 

برای خرید فلاش استودیویی به چه فاکتورهایی باید توجه کنیم؟

توان و قدرت نور:

قدرت و شدت نور فلاش عکاسی توسط شاخص Guide Number یا به اختصار GN نمایش می‌دهند. توان نور دستگاه مهمترین فاکتور برای انتخاب فلاش استودیویی می‌باشد. از این رو هر چه میزان GN بیشتر باشد قدرت نور فلاش افزایش می‌یابد. پس اگر به نور بیشتری برای عکسبرداری نیاز دارید باید به دنبال خرید فلاش عکاسی با GN بالا باشید. توجه داشته باشید که شما می‌توانید میزان نور فلاش نورپردازی را کاهش دهید ولی هیچگاه قادر نیستید قدرت آن را بیشتر از توان نهایی دستگاه افزایش دهید.

کیفیت نور فلاش ها:

هرگز یک فلش داخلی، خلاقیت‌ها و ایده‌های شما را به حقیقت تبدیل نمی‌کند و شما را در بکارگیری سبک‌های مختلف نور پردازی محدود می‌کند. از سوی دیگر با استفاده از فلاش استودیویی، با طیف وسیعی از قابلیت‌های نورپردازی مواجه می‌شوید. برخورداری از درک درست از نور و اصول نورپردازی اولین قدم برای حرفه‌ای‌تر شدن شما است. استفاده از فلاش های با کیفیت می‌تواند موجب افزایش کنترل شما بر روی رنگ عکس، کنتراست و شدت نور شود. وایت بالانس صحیح عکسها موضوعی مهم هنگام نورپردازی و ویرایش عکسها است که بهتر است با کمک نور با کیفیت هنگام عکسبرداری در نظر گرفته شود.

سرعت پرتاب نور:

سرعت پرتاب نور فلاش نورپردازی باید منطبق با سرعت شاتر دوربین باشد تا به محض باز شدن دریچه‌ی شاتر نور کافی به درون آن وارد شود. این موضوع در استفاده از تکنیکهای عکسبرداری سرعت بالا بسیار مهم است و کمک به تهیه عکسهای خلاقانه تبلیغاتی می کند.

 

زمان شارژ مجدد فلاش:

پس از هر بار استفاده از فلاش عکاسی، دستگاه به کمی زمان برای شارژ مجدد نیاز دارد تا مجددا قابل استفاده گردد. در عکاسی از بعضی سوژه ها یا اجرای برخی تکنیک ها، ثانیه‌ها بسیار اهمیت دارند. گاهی لازم است اتفاقی را که در کمتر از یک ثانیه رخ می دهد ثبت کنید. به همین دلیل انتخاب فلاش عکاسی با کمترین زمان شارژ مجدد بسیار کارآمد بوده و می تواند به شما در شکار صحنه‌ها کمک کند.

قابلیت TTL:

قابلیت TTL گزینه ای کاربردی در فلاش عکاسی نوع حرفه ای محسوب می شود. فلاش عکاسی Through The Lens یا TTL به صورت آنلاین به دوربین عکاسی متصل می‌شود و میزان نور دریافتی توسط لنز دوربین را می‌سنجد و با توجه به این داده‌ها میزان شدت نور خود را تنظیم می‌کند. در این مدل‌ها فلاش عکاسی قبل از شلیک نور، یک نور اولیه از خود ساطع می‌کنند. تابش نور اولیه در عکاسی پرتره موجب می‌گردد که مردمک چشم‌ها کوچک شده و از ایجاد قرمزی چشم در عکس جلوگیری شود.

 

امکانات جانبی یا ماژول‌ها:

فلاش‌های استودیویی موجود در بازار با قابلیت‌ها و امکانات مختلفی عرضه می‌شوند، که هر کدام از این توانایی‌ها می‌تواند در فرایند عکاسی بسیار تاثیر گذار باشند. نمونه‌های ارزان قیمت فلاش نورپردازی استودیویی به قابلیت‌های ابتدایی مجهز هستند ولی در نمونه‌های حرفه‌ای‌تر می‌توانید از امکاناتی چون پرتاب نور با سرعت بالا، کنترل فلاشها از طریق تریگر، ماسک سوژه ها برای عکاسی زمینه سفید و… بهره‌مند شوید.

قدرت نور مدلینگ:

امروزه اکثر فلاش‌های موجود در بازار به نور مدلینگ مجهز هستند. نور مدلینگ به نور مرکزی و هالوژن اطلاق می‌شود که با هدف روشن کردن سوژه برای فوکوس بهتر، عکاسی Lowlight و … کاربرد دارد. نور مدلینگ فلاش های حرفه ای قابلیت نورپردازی صحنه های محدود ساخت ویدیوی هم دارند.

مانت استاندارد فلاش برای اتصال انواع مادیفایرها:

شرکت‌های سازنده‌ی فلاش عکاسی از یک نمونه‌ی مانت به طور استاندارد برای ساخت محصولات خود استفاده نمی‌کنند. در نتیجه هیچ گونه مانت استاندارد و ثابتی برای اتصال لوازم جانبی وجود ندارد. در هنگام انتخاب فلاش استودیویی به نوع مانت آن توجه کنید که با سایر لوازم جانبی همخوانی داشته باشد. البته گفتنی است که بیشتر فلش‌ها از مانت Bowens از نمونه‌ی S استفاده می‌شود.

 

انواع فلاش‌ عکاسی
انواع فلاش‌ عکاسی

اهمیت کیفیت نور مدلینگ فلاش ها برای ثبت رنگهای واقعی

شما با انتخاب فلاش استودیویی مناسب قادر به کنترل دقیق رنگها و حتی جلوگیری از ایجاد نویز در نقاط تاریک عکس هستید. بحث کیفیت نور فلاش که تاثیر مستقیم بروی رنگهای عکس دارد در عکسبرداری از بسیاری سوژه ها مهم و ضروری است. تصور کنید قرار است از ۱۰ مدل لاک ناخن با رنگهای مختلف و نزدیک بهم عکسبرداری کنید. قواعد عکسبرداری حرفه ای به ما می گوید که باید بهترین نتیجه را هنگام عکسبرداری بگیریم. برای رسیدن به این هدف حتما باید از فلاش های استودیویی با نور استاندارد استفاده کنیم.

فلاش های حرفه ای از یک استاندارد کیفیت نور به نام CRI مخفف Color Rendering Index تبعیت می کنند. میزان CRI فلاش های استودیویی تعیین کننده سطح کیفیت نور آنها است. هر چه CRI فلاش ها بالاتر باشد نور استانداردتری از خود ساطع می کنند که کمک می کند رنگهای واقعی تری در عکسهایتان داشته باشید. این موضوع در عکاسی تجاری از بسیاری محصولات اهمیت فراوان دارد. شاخص CRI نور خورشید عدد ۱۰۰ است. بدین معنا که تمامی رنگ ها زیر نور خورشید به درستی دیده می شود .هر فلاش یا منبع نوری که شاخص CRI آن کمتر از ۹۲ باشد نمی تواند بطور صحیح رنگ ها را بازتولید کند. شاخص CRI فلاش های استاندارد و حرفه ای عددی بالاتر از ۹۵ است.

 

انواع فلاش‌ عکاسی
انواع فلاش‌ عکاسی

کاربرد لامپ مدلینگ فلاش‌ها

لامپ مدلینگ در حقیقت یک لامپ برای ایجاد نور ثابت است که در کنار لامپ اصلی فلاش عکاسی قرار دارد. این نوع لامپ با ایجاد نور پیوسته و با ثبات در چگونگی تابش نور به عکاس کمک می‌کند. به طور دقیق‌تر لامپ مدلینگ محل تابش نور و نحوه‌ی قرار گیری سایه‌ها را نشان می‌دهد. گاهی اوقات هم از این نور برای روشن کردن سوژه و فوکوس مناسب در فضاهای کم نور یا تاریک استفاده می شود. قدرت نور این نوع لامپ کم می‌باشد و نوری مشابه با یک چراغ مطالعه تولید می‌کند. اما در بعضی مدل های حرفه ای این نوع قدرت بیشتری پیدا کرده. در برخی از مدل‌های فلاش نورپردازی استودیویی می‌توان با افزایش میزان نور اصلی، نور لامپ مدلینگ را هم افزایش داد.

 

کاربرد فلاش‌های پر سرعت

به هنگام عکس برداری با فشردن کلید شاتر دوربین، پرده‌ی اول در کسری از ثانیه باز می‌شود و در همان زمان فلاش شلیک می‌گردد و پس از آن پرده‌ی دوم سنسور را می‌پوشاند. در دوربین‌های سرعت بالا، به محض فشردن دکمه‌ی شات پرده‌ی دوم پس از پرده‌ی اول شروع به حرکت می‌کند. در چنین حالتی با یک بار شلیک نور توسط فلاش، بخشی از عکس تاریک می‌شود. از همین رو فلاش عکاسی با ارسال مداوم پالس‌های نوری متناوب به تمام قسمت‌های سنسور، نور کافی ارسال می‌کند.

فلاش های پرسرعت ابزارهایی عالی برای عکاسان تبلیغاتی و صنعتی هستند. این فلاش ها کمک می کنند رویدادهای اکشن یک عکس خلاقانه را به شکلی حیرت انگیز ثبت کنند. بی شک شما هم عکسهای اسپلش مایعات و نوشیدنی ها را که به کمک تکنیک عکاسی سرعت بالا انجام می شود را دیده اید. ثبت قطرات و حجمی از مایعات بصورت فریز شده در هوا فقط و فقط توسط سرعت بالای شاتر و فلاش های پرسرعت مقدور خواهد بود.

انواع فلاش‌ عکاسی
انواع فلاش‌ عکاسی

بهترین برندهای فلاش عکاسی

فلاش عکاسی بعنوان تامین کننده نور با کیفیت یکی از ابزارهای مهم برای نورپردازی عکاسان استودیویی و حتی فضای باز است. برای تهیه این ابزارهای مهم با برندهای مختلف و متنوع مواجه می شویم که البته برای تهیه بعضی برندها با محدودیت های تحریمی ایران روبرو هستیم. اما با نادیده گرفتن این موضوع لیستی از برندهای حرفه ای تا سطح متوسط فلاش را معرفی می کنیم تا بتوانید قبل از خرید بررسی و مقایسه بین گزینه های مختلف داشته باشید.

  • ست فلاش عکاسی الینکروم (ELINCHROM)
  • ست فلاش عکاسی پروفتو (Profoto)
  • ست فلاش عکاسی هنسل (Hensel)
  • ست فلاش عکاسی برانکالر (Broncolor)
  • ست فلاش عکاسی گودکس (Godox)
  • ست فلاش عکاسی فومکس (Fomex)
  • ست فلاش عکاسی (Rime Lite)
  • ست فلاش عکاسی متل (Mettle)
  • ست فلاش عکاسی اس ان اس (S&S)

 

ویژگی‌های فلاش استودیویی حرفه‌ای برای انتخاب و خرید

قیمت فلاش عکاسی

در هنگام انتخاب فلاش استودیویی، با بررسی قیمت کالاهای موجود در بازار دامنه‌ی انتخاب‌های خود را محدودتر کنید. برای راه اندازی یک استودیوی حرفه ای به تجهیزات نسبتا زیادی نیاز است. از این رو می‌توانید مرحله به مرحله تجهیزات خود را تهیه کنید و بر روی هر نوع کالا هزینه‌ی بیشتری صرف کنید. برای عکاسی هنری یا عکاسی چهره معمول نیازی نیست هزینه بالایی برای خرید فلاش حرفه ای کنید. اما اگر حرفه شما عکاسی تجاری است و سفارشات مهمی پیش رو دارید حتما باید از فلاشهای استاندار و برندهای شناخته شده استفاده کنید.

انتخاب فلاش استودیویی با عمر بالا

فلاش عکاسی همانند سایر تجهیزات روشنایی از طول عمر محدودی برخوردار است. در هنگام انتخاب فلاش استودیویی به میزان میزان مقاوم بودن بدنه فلاش، کیفیت لامپ ها و کیفیت ساخت کلی فلاش توجه کنید.

دمای فلاش استودیویی

لامپ‌های استفاده شده در فلاش‌های استودیویی در تمام مدت استفاده از خود گرما تولید می‌کنند. این موضوع باعث گرم شدن فلاش هنگام استفاده از نور پیوسته شود که کارآیی آن را کاهش می دهد. در چنین مواقعی باید برای مدتی دستگاه را خاموش کرده تا خنک گردد. برخی از نمونه‌های حرفه‌ای‌تر مجهز به سیستم خنک کننده هستند که دمای فلاش را تعدیل می‌کند.

توجه به مانت فلاش عکاسی

فلاشهای استودیویی با مانت های(محل اتصال فلاش با سافت باکس) مختلفی تولید می شوند. سعی کنید فلاشی تهیه کنید که با مانت های مدل Bowens سازگار باشد. اکثر برندهای مطرح فلاش مانت خود را هم سایز بوئنز تولید می کنند. به این ترتیب امکان استفاده از مادیفایرهای مختلفی را خواهید داشت.

نکات مهم برای نگهداری و طول عمر فلاش عکاسی

فلاش های عکاسی از ابزارهای مهم عکاسان استودیویی و فضای باز هستند. این ابزارها چه استودیویی و ثابت باشند و چه باطری خور و پرتابل نیاز به استفاده و نگهداری اصولی دارند. این موضوع در مورد فلاش های با کیفیت و برندهای شناخته شده پراهمیت تر بوده، چرا که ضمن بالا بودن قیمت آنها، هزینه تعمیر و تعویض قطعاتشان هم بسیار بالا است. گاهی اوقات حتی قطعات بعضی برندهای فلاش در ایران موجود نیست و تهیه قطعات از شرکت سازنده بسیار زمان بر خواهد بود. در ادامه به نکات مهمی برای نگهداری از فلاش ها اشاره کرده ایم تا با رعایت این موارد بتوانید عمر فلاش های خود را افزایش دهید.

هنگام استفاده از فلاش های استودیویی با برق شهری از محافظ برق استفاده کنید. محافظ برق از وارد شدن صدمات ناشی از نوسانات برق جلوگیری می کند.

کابل فلاش های استودیویی را هنگام کار در مسیر تردد قرار ندهید. عبور مکرر از روی کابل ها قطعی ایجاد کرده و باعث نوسان جریان برق دستگاه می شود.

دستگاه فلاش را در محل های مرطوب و نمناک نگهداری نکنید. محیط نمناک باعث ایجاد زنگ زدگی در اتصالات داخلی فلاش خواهد شد.

به شارژ کامل باطری فلاشهای پرتابل توجه داشته باشید. باطری را بیش از حد شارژ نکنید و قبل از اتمام کامل باطری آنرا شارژ کنید.

در جابجایی و حمل و نقش فلاش ها دقت کنید به دستگاه ضربه وارد نشود. این موضوع در مورد فلاش های دارای نمایشگر ال سی دی بسیار مهم است.

جمع بندی

به طور قطع انتخاب فلاش استودیویی مناسب می‌تواند شما را برای ورود به مرحله‌ی جدید از دنیای عکاسی آماده کند. با درک بهتر از میزان اثر گذاری نور بر روی سطوح مختلف می‌توان تصاویر به مراتب با ارزش‌تر و با کیفیت‌تری به ثبت رسانید. انتخاب فلاش استودیویی مناسب برای ایجاد نور به طور صحیح و شکل دهنده‌های نور ،در نتیجه‌ی نهایی کار شما بسیار تاثیر گذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!