برای عکاسی از منظره چه تجهیزات لازم داریم

برای عکاسی از منظره چه تجهیزات لازم داریم

 ابزارهای مورد نیاز عکاسی منظره

تجهیزات عکاسی منظره یکی از فاکتورهای مهم برای فعالیت حرفه ای در ژانر عکاسی لنداسکیپ است. عکاسی لنداسکیپ را با تجهیزات معمول هم می توان دنبال کرد، اما برای حرفه ای شدن باید تجهیزات کاملی داشته باشید.

این تجهیزات کمک می کنند عکسهایی حرفه ای با رزولوشن بالا تهیه کنید که قابلیت چاپ سایز بزرگ یا شرکت در جشنواره های داخلی و خارجی را داشته باشد باید از حداقل ابزارهای حرفه ای استفاده کنید.

در اختیار داشتن تجهیزات عکاسی منظره کمک می کند بتوانید در شرایط و موقعیت های مختلف عکسهای بهتری ثبت کنید. چندی پیش بعد از برگزاری ورکشاپی در زمینه ترکیب بندی عکاسی منظره با هنرآموزانی برخورد داشتم که در مورد ابزارهای مورد نیاز عکاسی لنداسکیپ سوالات مختلفی داشتند. این موضوع باعث شد تصمیم به تولید این مطلب کنم و ابزارها و تجهیزات عکاسی منظره را معرفی کنم. اگر علاقمند به آشنایی با تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی لنداسکیپ هستید تا پایان این مطلب همراه من باشید.

 

برای عکاسی از منظره چه تجهیزات لازم داریم
برای عکاسی از منظره چه تجهیزات لازم داریم

 

تجهیزات عکاسی منظره

عکاسی لنداسکیپ علاقمندان زیادی در دنیا و کشور ما ایران دارد. بسیاری از عکاسان با دوربین، لنز و تجهیزات معمولی در این ژانر جذاب فعالیت می کنند. من و خیلی از دوستان با تجربه هم در ابتدای راه با کمترین تجهیزات شروع کردیم و کم کم با علاقمندی بیشتر اقدام به تهیه ابزارهای بیشتر و حرفه ای تر کردیم.

واقعیت داستان این است که شما با دوربین گوشی تلفن همراه هم می توانید عکسهای منظره خوبی بگیرید. اما اگر قصد داشتید پس از کسب مهارت های لازم به شکلی حرفه ای در این ژانر فعالیت کنید بهتر است از به روز ترین تجهیزات عکاسی لنداسکیپ استفاده کنید.

عکاسی منظره زیر شاخه های مختلفی شامل عکاسی مناظر در شب یا عکاسی مناظر شهرها و غیره دارد. به همین دلیل شما به ابزارهایی بیش از یک دوربین و لنز نیاز دارید. در ادامه لیستی از ابزارهای مورد نیاز عکاسی منظره معرفی شده که شامل:

  • دوربین عکاسی با سنسور با کیفیت و ترجیحا فول فریم
  • لنزهای عکاسی که بسته به بودجه شامل یک یا چند مدل خواهد بود
  • سه پایه محکم عکاسی با انعطاف پذیری بالا
  • کیسه شنی کوچک
  • فیلترهای متنوع عکاسی
  • ریموت کنترل دوربین عکاسی
  • سیستم کامپیوتری مناسب و نرم افزارهای ویرایش عکس

دوربین عکاسی منظره

دوربین اولین ابزار و پیش نیاز فعالیت در هنر عکاسی است. برای فعالیت در ژانرهای مختلف عکاسی از دوربین های خانگی گرفته تا دوربین های بسیار پیشرفته می توان استفاده کرد. در مورد عکاسی منظره هم این موضوع صادق است و معمولا بسته به بودجه و سطح تجربه شما این ابزار باید انتخاب شود.

هیچ دوربین عکاسی تا به امروز بصورت اختصاصی برای ژانر عکاسی لنداسکیپ تولید نشده است. البته در مورد سایز تجهیزات عکاسی لنداسکیپ هم اینطور است. برای انتخاب دوربین باید به امکانات و ویژگی های دوربین ها دقت کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

برای عکاسی از منظره چه تجهیزات لازم داریم
برای عکاسی از منظره چه تجهیزات لازم داریم

 

فاکتورهای مهم در انتخاب دوربین عکاسی لنداسکیپ

  • کیفیت ساخت بدنه دوربین
  • سایز و کیفیت سنسور دوربین
  • لنزهای قابل دسترس و قیمت آنها
  • برخورداری از فرمت RAW
  • امکانات نورسنجی دوربین
  • تعداد نقاط فوکوس دوربین
  • حداکثر سرعت شاتر دوربین

یکی از موارد مهم در انتخاب دوربین عکاسی منظره میزان مقاومت بدنه ی دوربین است. کیفیت ساخت بدنه تعیین کننده مقاومت دوربین در شرایط مختلف جوی است. در عکاسی حرفه ای منظره با شرایط آب و هوایی مختلفی روبرو خواهید بود. عکاسان حرفه ای منظره از سرمای چندین درجه زیر صفر تا گرمای بالای ۵۰ درجه را تجربه می کنند. شاید گاهی مجبور شوید در فضاهایی با رطوبت بالا یا حتی گرد و غبار زیاد عکاسی کنید. به همین دلیل باید دوربین شما باید مقاومت و نفوذ ناپذیری بالایی داشته باشد.

موضوع بعدی در انتخاب دوربین سایز و کیفیت سنسور دوربین است. دوربین های مختلفی را می توان در زمره تجهیزات عکاسی لنداسکیپ در نظر گرفت. اما برای تهیه عکسهای با رزولوشن بالا به دوربین های با سنسور بزرگ و با کیفیت نیاز دارید. دوربین های فول فریم یکی از بهترین گزینه ها برای عکاسی منظره هستند. دوربین های فول فریم کمک می کنند فضای عریض تری را در کادر خود جای دهید که در عکاسی لنداسکیپ نکته بسیار مهمی است.

البته اینطور نیست که نتوانید با دوربین های کراپ سنسور عکسهای منظره خوبی ثبت کنید. این موضوع منوط به توانایی شما در استفاده از تجهیزات دارد. من در بین دوستانم عکاسان منظره حرفه ای می شناسم که سالها با دوربین های میان رده عکسهای حرفه ای تهیه و ارائه کرده اند.

یک جمله معروف در یک کتاب خواندم که نوشته بود دوربین ها عکس نمی گیرند. این موضوع را باید همیشه بخاطر بسپارید تا پیشرفت خود را معطل تهیه تجهیزات نکنید.

چه دوربین هایی برای عکاسی منظره مناسب هستند؟

اما چه دوربین هایی برای عکاسی منظره مناسب هستند. طبق تجربه و تحقیق های من دوربین های نیکون گزینه ای مناسب تر برای عکاسی منظره هستند. دوربین های نیکون نسبت به سایر برندها از شارپنس و داینامیک رنج بالاتری برخوردارند. عمق رنگی بالاتر و امکانات بهتر نسبت به برندهای سونی و کنون دارند. من با اینکه سالها از برند کنون استفاده می کنم اما نیکون را برای عکاسی لنداسکیپ پیشنهاد می کنم.

دلیل استفاده من از برند کنون هم فعالیت حرفه ای در زمینه عکاسی تبلیغاتی است. ژانر و حرفه اصلی من عکاسی صنعتی و تبلیغاتی هست که برند نیکون گزینه مناسبی برای این شاخه عکاسی نیست.

البته با اینکه دوربین نیکون را برای عکاسی منظره معرفی کردم، اما باید بدانید لنزهای این برند نسبت به نیکون محدودتر و گرانتر هستند. بعد از نیکون دوربین های سونی گزینه مناسبی برای قرار گرفتن در لیست هستند. دوربین های سونی هم از عمق رنگ و شارپنس بالایی برخوردار هستند. اما باید بدانید دوربین و لنزهای سونی هم در تنوع و البته قیمت مانند نیکون محدود و گران است.

 

اگر بخواهم لیستی از دوربین های سطح نسبتا حرفه ای تا حرفه ای عکاسی منظره را معرفی کنم گزینه های زیر خواهد بود.

  • نیکون D750
  • نیکون D810
  • نیکون D850
  • سونی آلفا ۷III
  • سونی آلفا ۷ IV
  • کنون ۶D II
  • کنون ۵D IV
  • کنون R5

لنزهای مورد نیاز برای عکاسی لنداسکیپ

لنزها هم بخشی از تجهیزات عکاسی لنداسکیپ هستند که باید با شناخت کامل انتخاب شوند. با اینکه لنزهای واید مهمترین گزینه برای عکاسی منظره هستند اما باید بدانید در این ژانر به فواصل کانونی مختلفی نیاز دارید. هیچ لنزی بصورت اختصاصی برای ژانر منظره تولید نشده اما بعضی از لنزها بهترین گزینه برای عکاسی منظره هستند و بعنوان لنز تخصصی این ژانر شناخته شده اند.

اکثر عکسهای منظره با لنزهای واید در محدوده ی حدودی ۱۴ تا ۲۴ میلیمتر تهیه می شوند. اما قرار گیری در موقعیت ها و لوکیشن های مختلف باعث شده تا به فواصل کانونی بالاتر و حتی در مواردی به لنزهای تله نیاز پیدا کنید. لنز تله کمک می کند بتوانید از سوژه های دوردست که امکان دسترسی به نقطه نزدیکتر را ندارید عکس تهیه کنید. از طرف دیگر نقطه مقابل لنزهای تله، لنزهای اولترا واید و فیش آی هستند. این لنزها کادر بسیار بازتری را در اختیار شما قرار می دهند و گاها اعوجاج این لنزها کمک می کند عکسهایی خلاقانه از مناظر ثبت کنید.

برای فعالیت حرفه ای در ژانر عکاسی منظره باید لنزهای شما محدوده ی ۱۴ تا ۲۰۰ میلیمتر را پوشش دهد. برای مثال یک لنز پرکاربرد واید مانند ۲۴-۱۴، لنز ۷۰-۲۴ گزینه مناسب بعدی و لنز ۲۰۰-۷۰ را باید در لیست تجهیزات عکاسی لنداسکیپ خود قرار دهید. خوشبختانه در هر سه برند نیکون، سونی و کنون این لنزها قابل دسترس هستند. البته گذشته از این برندها لنزهای سری آرت سیگما هم گزینه هایی بسیار شارپ برای عکاسی منظره هستند. این لنزها صرفا برای عکاسان حرفه ای پرکاربرد خواهد بود و با یک لنز واید زوم هم می توانید عکسهای جذاب از مناظر تهیه کنید.

سه پایه یکی از مهمترین تجهیزات عکاسی لنداسکیپ

سه پایه یکی دیگر از تجهیزات مهم در عکاسی منظره است. سه پایه نقشی مهم در ثبت عکسهای خوش ترکیب و البته شارپ دارد. مطمئنا در عکاسی منظره همیشه شما نور مناسبی در محیط نخواهید داشت. با استفاده از سه پایه و نوردهی طولانی می توانید عکسهایی شارپ و بدون لرزش ثبت کنید. سه پایه غیر از جلوگیری از لرزش کمک می کند کادربندی را با تسلط بیشتری انجام دهید.

اگر قصد عکاسی از مناظر در شب هم داشته باشید که اصلا بدون سه پایه مقدور نخواهد بود. با کمک سه پایه می توانید در عکسهای شب نوردهی طولانی کنید و عکسهایی جذاب از آسمان شب ثبت کنید. سه پایه در نوردهی های طولانی برای ابریشمی کردن حرکت آب در مسیر رودخانه و همچنین کشیدگی حرکت ابرها هم لازم و ضروری است.

 

اما هر سه پایه ای را نمی توانید بعنوان تجهیزات عکاسی لنداسکیپ در لیست خود قرار دهید. باید سه پایه ای محکم با هدبال حرفه ای برای خود تهیه کنید. سه پایه ای که قابلیت انعطاف پذیری سریع در باز و بسته شدن پایه ها و حرکت محور افقی هدبال را داشته باشد. هدبال بخشی مهم در سه پایه است و کمک می کند دوربین را در جهات عمودی، افقی و مورب ثابت نگه دارید. هدبال هایی اختصاصی برای عکاسی پانوراما هم تولید شده که اجازه می دهد دوربین را در محور افقی خود بچرخانید و عکسهای پانورامای حرفه ای تری تهیه کنید.

استحکام و ثبات سه پایه هم در شرایط سخت عکسبرداری بسیار مهم است. گاهی لازم است سه پایه را در مسیر حرکت آب رودخانه قرار دهید تا بتوانید ترکیب بندی خوبی از مسیر رودخانه ثبت کنید. اگر سه پایه شما محکم و باندازه کافی سنگین نباشد موفق نمی شوید عکسی با نوردهی طولانی در این شرایط ثبت کنید.

 بهترین مدلهای سه پایه عکاسی

مدلهای مختلفی از سه پایه عکاسی در بازار موجود است. بهترین گزینه که عکاسان حرفه ای استفاده می کنند برند مانفرتو ایتالیا است. تنوع در برند مانفرتو بسیار زیاد است و البته محصولی گران قیمت شناخته می شود. برندهای با کیفیت دیگری هم شامل بنرو، ونگارد یا ولبون در بازار موجود هست که می توانید مدلهای با استحکام آنها را تهیه کنید.

برای عکاسی از منظره چه تجهیزات لازم داریم
برای عکاسی از منظره چه تجهیزات لازم داریم

 

کیسه کوچک شنی ابزاری برای ترکیب بندی خلاق

گاهی اوقات و در شرایط سخت استفاده از سه پایه عکاسی مقدور نیست. فضاهای صخره ای کنار ساحل را فرض کنید که ثابت کردن سه پایه بسیار دشوار است. در این شرایط یک کیسه شنی که کمی بزرگتر از سطح مقطع دوربین است کمک می کند دوربین را بروی یک تخته سنگ ثابت کرده و عکسهای جذابی بگیرید.

حالا گذشته از شرایط سخت تمام سه پایه ها امکان قراردادن دوربین نزدیک به زمین را ندارند. کیسه شنی کمک می کند دوربین را در کمترین ارتفاع قرار داده تا ترکیب بندی هایی خلاقانه داشته باشید. کیسه شنی باعث می شود لنز را بسیار نزدیک به فورگراندهای جذاب قرار دهید و نقطه دید متفاوتی ایجاد کنید.

فیلترهای عکاسی ابزارهایی حرفه ای برای عکاسان لنداسکیپ

یکی دیگر از تجهیزات عکاسی لنداسکیپ را فیلترها می توان معرفی کرد. فیلترهای سخت افزاری که هنگام عکاسی با اهداف مختلف بروی لنزها نصب می شود. این فیلترها در انواع متنوع با اهداف مختلفی تولید شده اند. بعضی از این فیلترها نورهای شدید را کنترل می کنند، بعضی رنگها را اصلاح و یا تم رنگی خاصی به عکسهایتان می دهند. بعضی از فیلترهای عکاسی کنتراست ایجاد می کنند و برخی دیگر رنگها را اشباع می کنند.

برای عکاسی از منظره چه تجهیزات لازم داریم
برای عکاسی از منظره چه تجهیزات لازم داریم

 

همه این فیلترها در جهت ثبت عکسهایی حرفه ای تر هنگام عکاسی تولید شده اند. خوب بی شک عملکرد بعضی از فیلترها را می توان با ویرایش نرم افزاری بازسازی کرد. مثلا اگر هنگام عکاسی از آسمان آبی با ابرهای زیبا از فیلتر پلاریزه استفاده نکرده باشید، می توانید هنگام ویرایش ابرها را برجسته و آبی آسمان را اشباع کنید. البته عکاسان حرفه ای منظره سعی می کنند بهترین اکسپوژ و نتیجه را هنگام عکاسی و توسط فیلترهای سخت افزاری بگیرند. به این ترتیب زمان کمتری را برای ویرایش عکسها پشت کامپیوتر صرف می کنند. اگر علاقمندید بیشتر با فیلترهای عکاسی آشنا شوید پیشنهاد می کنم مطلب کاملی که در این زمینه نوشته ام را مطالعه کنید.

 

ریموت دوربین ابزاری کاربردی در عکسهای منظره

ریموت دوربین را یکی دیگر از تجهیزات عکاسی لنداسکیپ می توان معرفی کرد. وقتی قصد عکاسی با نوردهی طولانی را دارید فشردن دکمه شاتر هم ممکن است باعث لرزش عکس شما شود. ریموت دوربین کمک می کند بدون لمس دوربین شاتر را بچکانید. البته بسیاری از دوربین ها تایمر داخلی دارند که دیگر نیازی به استفاده از ریموت نخواهد بود.

اما ریموت ها امکانات دیگری هم برای زمانبندی استفاده از تکنیک تایم لپس هم دارند. با استفاده از ریموت حتی می توانید در کادر عکس خود قرار گرفته و بعد اقدام به ثبت عکس کنید. عکسهای اینچنین جذابیت خاصی برای بینندگان دارند و حس همزاد پنداری در فضا را برایشان تداعی می کند.

برای عکاسی از منظره چه تجهیزات لازم داریم
برای عکاسی از منظره چه تجهیزات لازم داریم

 

سیستم کامپیوتری و نرم افزارهای ویرایش عکس

یک سیستم حرفه ای برای ویرایش عکسها را می توان بخشی مهم از تجهیزات عکاسی لنداسکیپ در نظر گرفت. سیستمی که توانایی پردازش عکسهای پرحجم امروزی را داشته باشد. کامپیوتر شخصی شما چه دسکتاپ باشد چه لب تاپ باید از سرعت حافظه و گرافیک بالایی برخوردار باشد تا بتوانید عکسها را بصورت لایه بندی ویرایش کنید.

عکسها و نرم افزارهای امروزی به لحاظ اجرا و پردازش بسیار سنگین تر از گذشته شده اند. برای اینکه بتوانید در ادیت های سنگین بدون وقفه عکسهایتان را ادیت کنید باید یک سیستم حرفه ای در اختیار داشته باشید. سیستم کامپیوتری که از سی پی یو، رم و کارت گرافیک با سرعت بالا برخوردار باشد.

گذشته از سیستم کامپیوتری باید مراحل ویرایش عکسها را توسط نرم افزارهای اختصاصی انجام دهید. نرم افزارها و پلاگین های بسیاری برای ویرایش سریع عکسها تولید شده است. این نرم افزارها گزینه های خوبی برای ویرایش حرفه ای عکسها نیستند.

نرم افزارهایی مثل ادوب فتوشاپ، ادوب لایتروم و ادوب کمرا را گزینه هایی حرفه ای برای ادیت عکسها هستند. برای تهیه عکسهای منظره حرفه ای لازم است از فرمت RAW دوربین استفاده کنید. بهترین گزینه برای ادیت اولیه این فایل ها ادوب کمرا را یا ACR است. در مرحله بعد برای کنترل بیشتر و ویرایش موضعی عکسها از نرم افزار حرفه ای فتوشاپ می توانید استفاده کنید.

باید سعی کنید اصول ویرایش عکسها را یاد بگیرید تا بتوانید خروجی حرفه ای و با کیفیت از عکسهایتان تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!