ترفندهای عکاسی با دوربین های کانن

ترفندهای عکاسی با دوربین های کانن

اگر تازه وارد دنیای عکاسی با دوربین های حرفه ای شده اید، پیشنهاد می دهیم ادامه مقاله را با دقت بخوانید. ما میخواهیم ترفندهای عکاسی با دوربین کانن را به شما آموزش دهیم که اگر مبتدی هستید، برای شما نوعی میانبر محسوب می شوند. شما باید سالها عکاسی کنید تا بعضی از این ترفندها را تجربه کرده و به خوبی یاد بگیرید.

روشهای تنظیم نور، فوکوس و …  که آشنایی با آنها به شما کمک می کند عکسهای حرفه ای تری بگیرید. ترفندهای عکاسی با دوربین کانن، با توجه به تنظیمات و نحوه ساخت دوربین های این برند تدوین شده اند. اما برخی از این روشها ممکن است در دوربین های دیگر برندها هم قابل استفاده باشند.

بهترین ترفندهای عکاسی با دوربین کانن

این مطلب در واقع یک راهنمای جامع است که مهم ترین تکنیک های عکاسی با دوربین های DSLR کانن را به زبان ساده در اختیار شما قرار می دهد.

پیشنهاد مقاله: نحوه استفاده از فیلتر در عکاسی منظره

با استفاده از این راهنما، دانش ابتدایی عکاسی شما از نحوه فوکوس کردن و ترکیب بندی تا تراز سفیدی و نورپردازی، افزایش پیدا می کند. ترفندهای عکاسی با دوربین کانن شما را در زمان کوتاه تری به یک عکاس حرفه ای تبدیل می کنند تا بتوانید حتی از عکاسی کردن، کسب درآمد کنید.

ترفندهای عکاسی با دوربین های کانن
ترفندهای عکاسی با دوربین کانن شما را در زمان کوتاه تری به یک عکاس حرفه ای تبدیل می کنند

یکی از ترفندهای عکاسی فوکوس کردن است

به عنوان یک عکاس، باید با تنظیمات فوکوس دوربین خود به خوبی آشنایی داشته باشید. بهتر است فوکوس را به صورت دستی انجام دهید. چون تنظیمات پیش فرض دوربین های به این ترتیب است که فوکوس را روی نقطه مرکزی سوژه انجام می دهد.

تنظیم دستی فوکوس به شما این امکان را می دهد که خلاقت بیشتری به خرج دهید و نقاط فوکوس را جابجا کنید. به این ترتیب می بینید که پس از مدتی، عکسهای شما حالت حرفه ای تری به خود می گیرند. برای تنظیم نقطه فوکوس در دوربین های کانن، باید اول AF را فشار دهید و ضمن چرخاندن دکمه چرخشی یا دکمه­ های چهار جهته­ ی پشت دوربین، نقطه فوکوس را انتخاب کنید.

پیشنهاد مقاله: برای عکاسی از منظره چه تجهیزات لازم داریم

حالا اگر در چشمی نگاه کنید، نقطه فوکوس با رنگ قرمز مشخص شده است. این مورد از ترفندهای عکاسی با دوربین کانن، کمک می کند که نقاط مورد نظرتان در عکس شارپ تر باشد و به دنبال آن، عکس شما ظاهر حرفه ای تری به خود بگیرد.

نکته دوم در ترفندهای عکاسی؛ جدی گرفتن تراز سفیدی است

دومین ترفند در عکاسی با دوربین های کنون، توجه به تراز سفیدی عکس است. اگر تراز سفیدی یا WB درست تنظیم شود، عکس شما رنگهای واقعی تری خواهد داشت. برای حصول نتایج بهتر در نوردهی و تعادل رنگی، باید تکنیکهای لازم را فرا گیرید. دوربین های حرفه ای، تنظیمات اتوماتیک نوردهی دارند که معمولا خوب عمل می کند، اما در برخی از موقعیت ها نیاز به تنظیم و دستکاری دارد.

مثلا وقتی سوژه شما توسط یک رنگ یا تون خاص مانند آبی آسمان، نارنجی غروب آفتاب و یا سبز چمنزار احاطه شده است، بهتر است نوردهی را به صورت دستی انجام دهید. با استفاده از تنظیم دستی تراز سفیدی که مناسب شرایط نوری محیط (مانند آفتاب یا سایه) است، می توان نتایج بهتری گرفت.

برای یاد گرفتن هرچه بهتر این مورد از ترفندهای عکاسی با دوربین کانن ، جالب است بدانید که تراز سفیدی واقعی نور در زمان طلوع و غروب، نزدیک به تنگستن یا نور مصنوعی (۳۲۰۰K) است. حتی می توانید برای برافروختگی هرچه بیشتر رنگ نارنجی از از تنظیمات تراز سفیدی نور روز (daylight) و یا حتی ابری (cloudy) استفاده کنید. با کاربردی ترین ترفندهای کار با دوربین کانن آشنا شوید.

ترفندهای عکاسی با دوربین های کانن
یکی از ترفندهای عکاسی فوکوس کردن است

مورد سوم در ترفندهای عکاسی یاد گرفتن هیستوگرام است

بسیاری از کاربران و به ویژه عکاسان حرفه ای، علاقه ای به یادگیری هیستوگرام ندارند چون آن را بسیار سخت و اغلب غیر ضروری می دانند! اما باید بدانید که ابدا اینطور نیست.

مشاهده هیستوگرام، ساده ترین راه برای بررسی نوردهی عکس ها در دوربین است. این نمودار نشان دهنده توزیع روشنایی در عکس است.

بیشتر بدانید: چطور از آثار تاریخی عکسهای حرفه ای بگیریم؟

کافی است مهارت تشخیص عکس های با نوردهی کم (underexpose) و نوردهی زیاد (overexpose) را یاد بگیرید تا بتوانید از این ابزار کاربردی به عنوان یکی از بهترین ترفندهای عکاسی با دوربین canon استفاده کنید.

کنترل شرایط نوری با کنتراست بالا یکی دیگر از ترفندهای عکاسی است

اما میرسیم به یکی از ترفندهای عکاسی با دوربین کانن یک دغدغه بسیاری از کاربران و عکاسان مبتدی و بعضا حرفه ای است. گاهی کنتراست سوژه و لوکیشن مورد نظر بسیار بالاست و نمیتوان رنگهای زیادی را در عکس به تصویر کشید. راه حل چیست؟

می توانید در این شرایط از سیستم جبران نوردهی استفاده کنید. اما گاهی محدوده یا طیف روشنایی سوژه به قدری بزرگ است که دوربین شما قادر به ثبت جزئیات در سایه ها و روشنایی ها (هایلایت ها) نیست. این طیف با نام دامنه دینامیکی یا Dynamic Range شناخته می شود.

در این شرایط است که آشنایی با هیستوگرام، تاثیر خود را نشان می دهد. اگر سایه ها به سمت چپ هیستوگرام رسیده اند، می توانید نمایشگر هشدار روشنایی (highlight warning display) را فعال کنید. بازیابی جزئیات و استفاده از فیلترها بهترین روش برای مقابله با شرایط نوری با کنتراست بالا محسوب می شوند.

ترفندهای عکاسی با دوربین های کانن
کنترل شرایط نوری با کنتراست بالا یکی دیگر از ترفندهای عکاسی است

و نکته آخر در ترفندهای عکاسی کادربندی درست است

به عنوان آخرین مورد از ترفندهای عکاسی با دوربین کانن، به شما می گوییم که چطور سوژه مورد نظرتان را در کادر قرار دهید. ترکیب بندی درست به شما این امکان را می دهد که سوژه یا سوژه های مورد نظرتان را در بهترین موقعیت قاب قرار دهید و به این ترتیب، عکس های بهتری را به ثبت برسانید.

قرار دادن سوژه اصلی در مرکز کادر تصویر تا حدودی وسوسه انگیز است، اما این حالت می تواند حس ایستا بودن را به عکس بدهد. بنابراین عکاسان حرفه ای توصیه می کنند که سوژه را در مرکز قرار ندهید.

بیشتر بخوانید: 7 نکته درمورد عکاسی فشن

استفاده از قانون یک سوم که توسط خطوط مجازی که طول و عرض قاب را به سه قسمت مساوی تقسیم می کنند، تعریف میشود، یک روش کلاسیک است که کمک زیادی به کادربندی درست سوژه می کند. کافی است سوژه را روی یکی از نقاط یا خطوط موجود قرار دهید تا یک ترکیب کادر استاندارد و خوب داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!