عکاسی سرعت بالا یا High Speed Photography چیست؟

عکاسی سرعت بالا یا High Speed Photography چیست؟

عکاسی سرعت بالا یکی از تکنیک های کاربردی برای تهیه عکسهای جذاب و خلاقانه در ژانرهای مختلف عکاسی است. عکاسی با سرعت بالا سوژه در حال حرکت را به شکل ثابت و فریز شده در لحظه ای نشان می دهد. سوژه های عکاسی سرعت بالا تقریبا هر چیزی می تواند باشد. پرش خودروی آفرود از یک تپه شنی، لحظه ی قطع کردن نوار خط پایان توسط یک دونده، لحظه ی برخورد تیر کمان با یک بادکنک و هزاران سوژه ی دیگر که می توانند موضوعات مختلف عکسهای سرعت بالا باشند. در عکاسی اسپلش مایعات و نوشیدنی ها که جنبه تبلیغاتی دارد هم از این تکنیک استفاده می شود. از تکنیک عکاسی در شاخه های مختلف عکاسی می توان استفاده کرد. اما موضوع این مقاله استفاده از این تکنیک جذاب در عکاسی تبلیغاتی است. اگر عکاسی با سرعت بالا از محصولات برایتان جذاب است تا پایان این مطلب همراه من باشید.

عکاسی سریع یا High Speed Photography چیست؟

عکاسی سرعت بالا یا High Speed Photography به شیوه ای از عکاسی اتلاق می شود که از سوژه در حال حرکت عکسهای واضح تهیه می شود. در این روش از سوژه های متحرک و اتفاقات جاری در کسری از ثانیه عکسبرداری می شود. این تکنیک کمک می کند از سوژه و عناصر متحرک صحنه با کیفیت و وضوح بالایی عکس تهیه کنید. این بدین معناست که با استفاده از این تکنیک می توانید جزئیات اتفاقات سریع را که در حالت عادی قابل مشاهده نیست را به تصویر بکشید.

پیشنهاد مقاله: نکات حرفه ای برای عکاسی از مناظر کویر

برای مثال می‌توان به ترکیدن یک بادکنک پر از آب اشاره کرد. با ترکیدن بادکنک قطرات بزرگ تا کوچک آب را می توان بصورت معلق در هوا ثبت می شوند. در حالت معمول و با چشم نمی توان لحظه پخش شدن آب در هوا را به وضوح دید. اما با استفاده از این تکنیک می توانید به شکل خیره کننده ای حجم آب و قطرات ریز و درشت آن که در هوا معلق مانده را در یک عکس نشان دهید.

عکاسی سرعت بالا یا High Speed Photography چیست؟
عکاسی سرعت بالا یا High Speed Photography چیست؟

تکنیک high speed با سرعت بالا چه کاربردهایی در عکاسی تبلیغاتی دارد؟

همان‌طور که گفته شد عکاسی سرعت بالا تکنیکی کاربردی برای خلق عکسهای جذاب از سوژه های متحرک است. با این روش می‌توان عکسهای تبلیغاتی تاثیرگذار و جذاب از محصولات تهیه کرد. استفاده از عکاسی با سرعت بالا برای تهیه عکس از بعضی محصولات بسیار جذاب و خلاقانه خواهد بود. بی شک شما هم تا بحال عکسهای تبلیغاتی از این سبک دیده اید.

پیشنهاد مقاله: عکاسی فاین آرت چیست؟

از جمله کاربردهای این تکنیک در تبلیغات می‌توان به عکاسی سرعت بالا از نوشیدنی‌هایی مانند آبمیوه، چای، قهوه و… اشاره کرد. لحظه پرتاب قطرات نوشابه به هوا هنگام فرود قطعه ای یخ به داخل لیوان را تصور کنید. همه این رویدادها در عکسهای تبلیغاتی بسیار تماشایی و بروی مخاطب تاثیرگذار است.

عکاسی اسپلش از مایعات

یکی از جذاب ترین کاربردهای عکاسی سرعت بالا، عکاسی اسپلش از مایعات است. فریز کردن حجم کمی از مایعات و قطرات آن در هوا بسیار دیدنی است که در عکاسی تبلیغاتی بارها چنین عکسهایی را دیده اید. این Splash Photography سبک عکسها که با استفاده از مایعات مختلف و نوشیدنی ها انجام می شود به معروف هستند. عکاسی با سرعت بالا برای تبلیغات نوشیدنیهایی مثل آب میوه، نوشابه، قهوه یا چای تهیه می شوند و برای بیننده جالب توجه هستند. برای انجام عکاسی اسپلش به فلاش های استودیویی، استفاده از سرعت شاتر بالا و لنز زوم یا ماکرو نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: چطور عکسهای لحظه قطعی بگیریم؟

برای عکاسی اسپلش باید سرعت شاتر دوربین را بالاتر از ۱/۲۵۰ تنظیم کنید. برای اینکار فلاش شما هم باید امکان سینک شدن با این سرعت را داشته باشد. البته این حداقل سرعت شاتر است و برای تهیه عکسهای خاص به سرعت های بسیار بالاتر مثل ۱/۲۰۰۰ تا ۱/۸۰۰۰ نیاز خواهید داشت. هر چه سرعت سینک بالاتری داشته باشید عکس شارپ تری ثبت خواهید کرد.

عکاسی سرعت بالا یا High Speed Photography چیست؟
عکاسی سرعت بالا یا High Speed Photography چیست؟

در عکاسی اسپلش انتخاب سرعت شاترِ مناسب به عوامل مختلفی وابسته است. یکی از این عوامل غلظت و میزان سختی مایعات است. هر چه مایعات غلظت و چسبندگی بیشتری داشته باشند به سرعت شاتر کمتری نیاز خواهید داشت. عامل بعدی سرعت حرکت مایعات است که در انتخاب سرعت شاتر تاثیر گذار است. برای مثال وقتی قرار است آب داخل یک کاسه را خیلی آرام در هوا رها کنید به سرعت کمتری برای فریز کردن آب در هوا نیاز خواهید داشت. اما در مقابل اگر قرار است از باز شدن درب نوشابه گاز دار عکس جذاب و با وضوح بالا تهیه کنید به سرعت های شاتر خیلی بالا نیاز پیدا می کنید.

چطور عکاسی سرعت بالا باعث جذابیت عکس‌های نوشیدنی‌ها می‌شود؟

عکاسی از نوشیدنی‌ها با استفاده از عنصر خلاقیت و سرعت بالا جذابیت بسیار فراوانی برای مخاطبان دارد. این سبک عکسها تاثیرات زیادی در کمپین های تبلیغاتی دارند. عکاسی اسپلش از نوشیدنی ها کمک می کند تبلیغات شرکت های تولید کننده این محصولات به شکلی جذاب تر و البته موثرتر انجام شود.

بیشتر بدانید: ساعت طلایی در عکاسی چیست؟

فرقی نمی کند نوشیدنی ها گرم باشند یا سرد، نکته مهم خلاقیت در ایده یابی و اجرای صحیح این تکنیک در عکسها است. عکاسی با سرعت بالا چون با اتفاقات پویا همراه است تکنیک مناسبی برای افزایش جذابیت عکس‌ها است و باعث ایجاد مزیت رقابتی در تبلیغات خواهد شد. بی شک عکسی که در شرایط و با اتفاقات خاص از یک محصول تهیه می شود نگاه و توجه بیننده را بیشتر به خود جلب می کند.

 

عکاسی سرعت بالا یا High Speed Photography چیست؟
عکاسی سرعت بالا یا High Speed Photography چیست؟

از تکنیک عکاسی سرعت بالا در عکاسی از چه محصولاتی می‌توان استفاده کرد؟

عکسهای تبلیغاتی سرعت بالا محدود به سوژه های نوشیدنی نیست. ایده‌های بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما در تهیه عکس‌های تبلیغاتی با سرعت بالا کمک کنند. از عکاسی با سرعت بالا برای تهیه سوژه های مختلف تبلیغاتی می توان استفاده کرد که در ادامه به آن می پردازیم.

عکسهای تبلیغاتی محصولات مختلفی را می توان با استفاده از این تکنیک تهیه کرد. اما نکته مهم توجه به کاربرد و مزایای محصول برای ایده پردازی عکس است. خیلی اوقات اتفاقات ایجاد شده توسط تکنیک سرعت بالا صرفا برای ایجاد جذابیت بصری عکسها انجام می شود. اما تاثیرگذاری بیشتر زمانیست که استفاده از تکنیک با هدف نشان دادن کاربرد یا مزایای محصول باشد. عکسهای سرعت بالایی که با این اهداف تهیه می شوند تاثیر بیشتری در تبلیغات خواهند داشت.

پیشنهاد مقاله: برای عکاسی فرمت RAW یا TIFF کدام را انتخاب کنیم؟

برای مثال فرض کنید قرار است از یک کفش کوهنوردی با استفاده از تکنیک عکاسی سرعت بالا عکس تبلیغاتی تهیه کنید. برای نمایش ضدآب بودن محصول می توانید کفش را توسط ابزارهای نگهدارنده در هوا معلق کنید. سپس مقدار آب بوسیله یک ظرف بروی کفش پاشیده و از لحظه ی برخورد آب عکسبرداری کنید.

 

عکاسی سرعت بالا یا High Speed Photography چیست؟
عکاسی سرعت بالا یا High Speed Photography چیست؟

برای عکاسی سرعت بالا به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

عکاسی سرعت بالا تکنیکی ویژه و متفاوت از سایر شیوه های عکاسی است. برای تهیه این عکسها ضمن برخوداری از دانش و تجربه عکاسی نیاز به تجهیزات مناسب خواهید داشت. عکاسی با سرعت بالا را اگر برای سوژه های ساده انجام می دهید داشتن یک دوربین و لنز برایتان کافیست. اما اگر می خواهید از این تکنیک برای تهیه عکسهای تبلیغاتی استفاده کنید به ابزارهایی بیش از یک دوربین و لنز نیاز خواهید داشت.

• دوربین عکاسی اس ال آر با برخورداری از سرعت شاتر ۱/۸۰۰۰
• لنز با کیفیت ترجیحا زوم یا ماکرو
• حداقل ۲ شاخه فلاش با سرعت سینک ۱/۸۰۰۰
• ابزارهای کنترل و بازتاب نور (دیفیوزر و رفلکتور)
• ریموت کنترل برای تسلط بر عکسهای کارگردانی شده

برای عکاسی حرفه ای با استفاده از سرعت بالای شاتر باید یک دوربین اس ال آر در اختیار داشته باشید. دوربینی که بتوانید سرعت شاتر را تا ۱/۸۰۰۰ برای عکسهای خاص بالا ببرید. بعد از دوربین باید لنز مناسبی هم انتخاب کنید. لنزی که قابلیت زوم داشته تا بتوانید دوربین را با فاصله از سوژه قرار دهید. گاهی اوقات برای عکاسی از مایعات مجبورید بخشی از آن را به هوا بپاشید. اگر دوربینتان نزدیک باشد امکان صدمه دیدن لنز یا دوربین وجود دارد.

تجربه شخصی عکاسی سرعت بالا:

سالها قبل برای اولین بار من از تکنیک عکاسی سرعت بالا برای عکاسی از نوشابه استفاده کردم. نزدیک بودن دوربینم باعث شد مقداری از نوشابه بروی دکمه های تنظیمات دوربین ریخته شود و تا مدتی عملکرد دکمه ها به سختی انجام می شد.

برای عکاسی با سرعت بالا به فلاش های سرعت بالا و مادیفایرها هم نیازمند هستید. فلاش های عکاسی شما باید توانایی پشتیبانی از سرعت سینک حداقل ۱/۲۰۰۰ و حداکثر ۱/۸۰۰۰ را داشته باشند.

پیشنهاد مقاله: عکاسی حرفه ای از پوشاک

اگر در انجام سفارشات این سبک دستیار ندارید به ریموت کنترل دوربین هم نیاز خواهید داشت. برای تهیه عکسهای تبلیغاتی سرعت بالا ضمن ایجاد اتفاق باید از آن عکسبرداری هم کنید. برای مثال با استفاده از ریموت کنترل می توانید ضمن پرتاب حبه ای قند در فنجان چای از لحظه ی فرود آن در چای و پاشش قطرات به بیرون عکسبرداری کنید.

عکاسی سرعت بالا یا High Speed Photography چیست؟
عکاسی سرعت بالا یا High Speed Photography چیست؟

نقش عکاسی سرعت بالا برای ایجاد خلاقیت در عکس‌ها

در عکاسی سرعت بالا ثبت حرکت سریع سوژه ها اهمیت بسیاری دارد. این موضوع باعث می شود بتوانید اتفاقاتی که در حالت معمول قابل مشاهده نیست را ثبت کنید. حال از این پتانسیل می توانید برای تهیه عکسهای متفاوت و خلاقانه استفاده کنید. برای مثال فرض کنید می خواهید از یک لباس ورزشی عکسی خاص و خلاقانه تهیه کنید. برای اینکار با ایده پردازی می توانید از حرکات سریع یک ورزشکار ژیمناستیک در فضای ورزشگاه عکسبرداری کنید.

پیشنهاد مقاله: آشنایی با چند اصطلاح از نرم‌افزار ادوبی لایت‌روم

ثبت رویدادهای اینچنینی که در کسری از ثانیه اتفاق می افتد خلاقیت و توانایی عکاس را نشان می دهد. این سبک عکسها نتایج بهتری در تبلیغات دارند و محصول را در ذهن مخاطب ماندگار می کنند.

نکات مهم در عکاسی سرعت بالا

• برای عکاسی سرعت بالا نیاز به دوربین و فلاش های عکاسی با سرعت بالا خواهید داشت.
• ثبت عکس واضح از سوژه متحرک با در نظر گرفتن سرعت شاتر مناسب نسبت به سرعت حرکت سوژه انجام می شود.
• هنگام عکاسی از سوژه های با سرعت حرکت بالا باید به فوکوس بودن پیوسته سوژه دقت داشته باشید.
• برای عکاسی اسپلش مایعات باید چند عکس با سرعت های مختلف ثبت کنید تا به نتیجه ی ایده آل برسید.
• در تهیه عکسهای اسپلش غیر از انتخاب سرعت نور فلاش به ستاپ صحیح و شدت نورها توجه کنید.
• در عکاسی اسپلش سرعت حرکت مایعات نسبت به غلظت یا مولاریته آن متفاوت است. مثلا عکسهای اسپلشرنگ را با سرعت شاتر کمتری نسبت به آب می توان ثبت کرد.
• در عکاسی سرعت بالا لازم است برای ثبت حرکت سوژه از ایزوی کمی بالاتر از نرمال استفاده کنید.

عکس‌های تبلیغاتی با سرعت بالا

تکنیک عکاسی با سرعت بالا کاربردهای ویژه‌ای در تبلیغات دارد. اما تهیه این عکس ها به شکلی حرفه ای نیاز به تجربه و تخصص در این زمینه دارد. برای تهیه عکسهای تبلیغاتی سرعت بالا در اختیار داشتن تجهیزات حرفه ای کافی نیست. باید بتوانید ایده هایی متفاوت و خاص برای هر سفارش پیدا کنید. بعد از ایده یابی باید توانایی اجرای دقیق و حرفه ای این عکسهای خاص را داشته باشید.

عکاسی سرعت بالا یا High Speed Photography چیست؟
عکاسی سرعت بالا یا High Speed Photography چیست؟

تهیه عکسهای تبلیغاتی حرفه ای که با استفاده از تکنیک سرعت بالا تهیه شده اند ساده نیست. برای تهیه این عکسها شرایط و عوامل مختلفی آماده شده تا یک عکس خاص و خلاقانه تهیه شود. مجموعه عواملی که یک عکس تبلیغاتی سرعت بالا را رقم می زنند شامل:

• ایده یابی عکس
• کارگردانی صحنه و پیاده سازی ایده
• انتخاب تنظیمات مناسب نورسنجی و سرعت شاتر
نورپردازی صحیح
• عکسبرداری لحظه ی خاص
• ویرایش عکس و تهیه خروجی نهایی

سخن آخر

با استفاده از تکنیک عکاسی با سرعت بالا می‌توان تصاویر شگفت‌انگیزی تهیه کرد. این عکس‌ها، جذابیت بصری ویژه‌ای برای مخاطبان دارند و خلاقیت در آن‌ها نیز به‌ وضوح به چشم می‌خورد. لذا امکان کاربرد در زمینه تبلیغات و بازاریابی دارند و می‌توانند به فروش بیشتر محصولات کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!