تکنیک عکاسی اچ دی آر چیست؟

تکنیک عکاسی اچ دی آر چیست؟

به عنوان یک عکاس، بدون شک موقعیت‌هایی را تجربه کرده‌اید که دوربین شما به سادگی قادر به گرفتن طیف رنگی کامل در یک صحنه نیست. از سایه‌های تیره در پیش ‌زمینه گرفته تا ابرهای سفید روشن در آسمان، دوربین به سادگی نمی‌توانست جزئیات کامل را حفظ کند، بنابراین یا نقاط برجسته روشن یا سایه‌های تیره بریده می‌شوند. نتیجه، جزییات کمتری از آن چیزی است که انتظار داشتید در عکس خود ارائه دهید. خوشبختانه عکاسی HDR (محدوده دینامیکی بالا) راه حلی برای این موضوع ارائه می دهد. روند تکنیک HDR بدین صورت است که چندین عکس از یک صحنه با نورهای مختلف گرفته و آنها را باهم ترکیب می کنید تا تصویر نهایی حاصل شود. برای استفاده از این روش به ابزارهایی نظیر دوربین دیجیتال؛ سه پایه؛ Adobe Photoshopیا سایر ابزارهای ویرایش تصویر و … نیاز دارید. در ادامه به بررسی دقیق تر تکنیک عکاسی HDR می پردازیم.

 

عکاسی HDR چیست؟

عکاسی اچ دی ار (محدوده دینامیکی بالا) تکنیکی است که شامل گرفتن چندین عکس از یک صحنه با استفاده از مقادیر نوردهی مختلف و سپس ترکیب آن تصاویر در یک تصویر واحد است که طیف کاملی از مقادیر را در صحنه ای که عکاسی کرده اید را نشان می دهد.

هر زمان که موقعیتی را تجربه می کنید که در آن محدوده در یک صحنه قبل از لنز شما خیلی زیاد است که نمی توانید آن را در یک عکس قرار دهید، تکنیک HDR راه حلی را ارائه می دهد. عکس‌برداری‌های چندگانه با مقادیر نوردهی متفاوت، این اطمینان را می‌دهد که جزئیات تمام مقادیر را در صحنه دارید. سپس می‌توانید از نرم‌افزار های تکنیک عکاسی HDR ویژه‌ای برای پردازش آن تصاویر استفاده کنید، و نتیجه را برای ایجاد تصویری که حاوی جزئیات بسیار بیشتری نسبت به تصویر معمولی عکاسی است، تفسیر کنید.

 

تکنیک عکاسی اچ دی آر چیست؟
تکنیک عکاسی اچ دی آر چیست؟

نحوه گرفتن عکس HDR

در ادامه به بررسی نحوه گرفتن عکس HDR میپردازیم. بدون شک در عکاسی از منظره، از یک سه پایه استفاده می کنید، که می تواند یک وسیله جانبی حیاتی برای تکنیک عکاسی HDR باشد. پس از یافتن ترکیبی که دوست دارید، اما دارای محدوده است که بیشتر از چیزی است که می توانید با یک عکس بگیرید، می توانید مجموعه ای از تصاویر را بگیرید که بعداً می توانند در یک تصویر HDR با جزئیات کامل از تاریک ترین سایه ها تا روشن ترین آنها جمع آوری شوند. برجسته می کند.

به عنوان نمونه می‌خواهید عکسی بگیرید که جزئیات برجسته‌سازی کامل را حفظ کند، و همچنین عکسی که جزئیات سایه کامل را حفظ کند. البته، در بیشتر موارد به عکس‌های اضافی نیز نیاز دارید که نوردهی‌های بین این دو حالت را نشان می‌دهند. به عنوان یک قاعده کلی، شما باید یک سری عکس بگیرید که هر کدام با مقدار نوردهی دو استاپ از هم جدا شوند.

پیشنهاد مقاله : برای عکاسی از منظره چه تجهیزات لازم داریم

 

تکنیک عکاسی اچ دی آر چیست؟
تکنیک عکاسی اچ دی آر چیست؟

به غیر از موارد بسیار کمی، معمولاً می خواهید دیافراگم لنز و تنظیم ISO را ثابت نگه دارید و سرعت شاتر را از یک فریم به فریم دیگر تغییر دهید. می‌توانید با گرفتن عکسی شروع کنید که جزئیات کامل را در هایلایت‌ها حفظ می‌کند، بدون اینکه هیچ برشی در سمت راست هیستوگرام هنگام بازبینی عکس نشان داده شود.

سپس می توانید سرعت شاتر را برای عکس بعدی تنظیم کنید تا به نوردهی دو استاپ روشن تر برسید. برای مثال، فرض کنید تنظیمات نوردهی شما برای اولین عکس در دنباله شامل سرعت شاتر 1/500 ثانیه است. با ثابت بودن دیافراگم لنز و تنظیم ISO، می توانید سرعت شاتر را با دو استاپ تا 1/125 ثانیه تنظیم کنید.

سپس می توانید نوردهی را با سرعت شاتر ۱/۳۰ ثانیه بگیرید و این روند را تا زمانی که تصویری را بگیرید که جزئیات کامل را در تاریک ترین مناطق سایه حفظ کند، ادامه دهید و نتیجه را در پشت دوربین خود مرور کنید تا مطمئن شوید. هیچ برشی در سمت چپ هیستوگرام برای آن تصویر نهایی وجود ندارد.

پیشنهاد مقاله : سفید کردن دندان در فتوشاپ مرحله به مرحله

الزامات تکنیک hdr در عکاسی چیست

برای عکاسی HDR، باید ابزارهای زیر را داشته باشید:

  • دوربین دیجیتال (ترجیحا DSLR)
  • سه پایه (برای نوردهی های متعدد)
  • Adobe Photoshopیا سایر ابزارهای ویرایش تصویر
  • Photomatix Proیا سایر نرم افزارهای HDR (اختیاری)
  • نرم افزار کاهش نویز مانند Nik’s Dfine یا Noise Ninja (اختیاری)

 

تکنیک عکاسی اچ دی آر چیست؟
تکنیک عکاسی اچ دی آر چیست؟

اگرچه می‌توانید بدون سه‌پایه با عکس‌برداری دستی به کمک نرم‌افزارهای عکاسی اچ دی آر یا عکاسی HDR تصاویر را به‌طور خودکار تراز کند، اما من همچنان توصیه می‌کنم با سه پایه عکاسی کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. تراز کردن تصاویر در بیشتر مواقع کار می کند، اما بخشی از تصویر را از دست خواهید داد.

از نظر نرم افزار عکاسی اچ دی آر یا عکاسی HDR، می توانید از قابلیت HDR داخلی فتوشاپ یا برنامه های شخص ثالث مانند Photomatix Pro استفاده کنید. من شخصا ترجیح می دهم با Photomatix Pro کار کنم، زیرا عملکرد بسیار بیشتری نسبت به فتوشاپ ارائه می دهد و استفاده از آن بسیار آسان است، وقتی نحوه کار با آن را فهمیدید. ابزارهای دیگری نیز وجود دارد (از جمله رایگان و متن باز)، اما آنها به هیچ وجه به چیزی که Photomatix Pro می تواند ارائه دهد نزدیک نیستند.

بیشتر بخوانیم : دوربین دیجیتال سونی مدل Sony a7R iii

تنظیمات مورد نیاز دوربین برای عکاسی HDR

برای عکاسی اچ دی آر یا عکاسی HDR در طبیعت و عکاسی فضای باز، من به شدت توصیه می کنیم موارد زیر را در دوربین تنظیم کنید:

با فرمت RAW عکاسی کنید. مقاله RAW در مقابل JPEG من را ببینید تا ببینید چرا باید با فرمت RAW عکاسی کنید.

 

تکنیک عکاسی اچ دی آر چیست؟
تکنیک عکاسی اچ دی آر چیست؟

همیشه دیافراگم را بین عکس ها یکسان نگه دارید، بنابراین توصیه می کنم در حالت اولویت دیافراگم عکس بگیرید. شما نمی خواهید تصاویری با عمق میدان متفاوت داشته باشید.

نورسنجی دوربین خود را روی Matrix (Nikon) یا Evaluative (Canon) تنظیم کنید تا دوربین بهترین نوردهی را برای کل صحنه انتخاب کند. این قرار گرفتن در معرض متوسط شما خواهد بود.

بیشتر بدانیم : چگونه کیفیت تصویر در عکاسی را بالا ببریم

اگر در حال انجام سه براکت هستید، از عملکرد براکتینگ دوربین خود استفاده کنید و در 2 مرحله EV عکس بگیرید یا اگر در حال انجام پنج براکت هستید 1 مرحله EV عکس بگیرید. به عنوان مثال: -2، -1، 0، +1، +2 برای اکثر موقعیت ها عالی عمل می کند.

مراقب باد باشید – بیش از حد آن بوته ها/علف ها/درختان را جابه جا می کند که تصویر نهایی شما را خراب می کند.

 

تکنیک عکاسی اچ دی آر چیست؟
تکنیک عکاسی اچ دی آر چیست؟

از فریم‌ها به‌سرعت به‌صورت پشت سر هم عکس بگیرید، به‌خصوص اگر ابرها در کادر وجود داشته باشند.

مراقب سایر اجسام متحرک باشید. اگرچه Photomatix Pro یک عملکرد داخلی برای کاهش مصنوعات ارواح دارد، اما اگر حرکات حداقل باشند، بهترین کار است – رفع حرکت در نرم افزار دشوار است.

بیشتر بدانیم : برای عکاسی فرمت RAW یا TIFF کدام را انتخاب کنیم؟

تاثیر خورشید در عکاسی HDR

من فکر می‌کنم منصفانه است که بگوییم عکاسان عکاسی اچ دی آر یا عکاسی HDR منظره بیشتر از سایر عکاسان برای طلوع آفتاب آماده هستند و البته در پایان روز نیز تمایل دارند برای «ساعت طلایی» بیرون باشند. این زمان‌ها فرصتی عالی برای گنجاندن خورشید در قاب ترکیبی که به‌عنوان تصویر HDR می‌گیرید، فراهم می‌کند.

هنگامی که خورشید را در یک عکس منظره قرار می دهید و از تکنیک عکاسی HDR استفاده می کنید، می توانید صحنه ای را ایجاد کنید که تجربه کامل آن با چشم غیرمسلح واقعا غیرممکن است. البته، از آنجایی که خورشید بسیار روشن است و مناظر اطراف احتمالاً نسبتاً تاریک خواهد بود، ممکن است لازم باشد تعداد نسبتاً زیادی نوردهی بگیرید تا نتیجه عکاسی HDR بهینه ایجاد شود. در بیشتر موارد، هنگامی که خورشید را در کادر قرار می‌دهید، در حالی که از دو مرحله تغییر نوردهی بین عکس‌ها استفاده می‌کنید، همچنان به حدود هفت (یا بیشتر) عکس نیاز دارید تا محدوده کاملی را برای صحنه در تصویر نهایی ارائه دهید.

از تکنیک عکاسی HDR هنگام قرار دادن خورشید در قاب، توجه به تمام جزئیات مهم است. به عنوان مثال، مطمئن شوید که عنصر لنز جلو کاملاً عاری از گرد و غبار باشد تا از ایجاد مصنوعات روشن در تصویر جلوگیری شود. همچنین باید مراقب ترکیب بندی کلی باشید، زیرا بازبینی صحنه کلی با نور بسیار روشن خورشید می تواند دشوار باشد. و نیازی به گفتن نیست، شما باید مطمئن شوید که هنگام تنظیم عکس خود مستقیماً به خورشید نگاه نکنید.

مقاله بیشتر : اصطلاحات عکاسی (بخش اول)

 

تکنیک عکاسی اچ دی آر چیست؟
تکنیک عکاسی اچ دی آر چیست؟

جمع بندی

مقاله بالا به چالش های موجود در تکنیک عکاسی HDR که عکاسان با آنها در مواجهه هستند و چگونگی استفاده از تکنیک عکاسی HDR (محدوده دینامیکی بالا) برای حل این چالش‌ها بحث می‌کند. عکاسان ممکن است با موقعیت‌هایی روبه‌رو شوند که دوربین نمی‌تواند طیف رنگی کامل یک صحنه را دربرگیرد، از سایه‌های تیره در پیش‌زمینه تا ابرهای سفید در آسمان. تکنیک عکاسی HDR این امکان را فراهم می‌کند که با گرفتن چندین عکس با نوردهی‌های مختلف، جزئیات کامل صحنه را در یک تصویر واحد نمایش دهند. مقاله به نحوه گرفتن عکس HDR، تنظیمات دوربین و نکات مربوط به نوردهی، نقش خورشید در عکاسی HDR، و ابزارهای لازم برای اجرای این تکنیک پرداخته است. همچنین به اهمیت سه‌پایه در این تکنیک و انتخاب نرم‌افزارهای مناسب برای پردازش تصاویر HDR اشاره شده است.

بیشتر بدانیم : آشنایی با چند اصطلاح از نرم‌افزار ادوبی لایت‌روم

نکات مهم در عکاسی اچ دی آر

  1. از سه پایه برای تهیه عکسهای اچ دی آر استفاده کنید.
  2. برای عکاسی اچ دی آر از دوربینی استفاده کنید که ویژگی اتوبرکتینگ داشته باشد.
  3. برای تهیه عکسهای اچ دی آر باید از دیافراگم ثابت برای تمام عکسها استفاده کنید.
  4. مود دوربین را برای ثابت نگهداشتن دیافراگم بروی Av اولویت دیافراگم قرار دهید.
  5. در عکاسی اچ دی آر فاصله کانونی تمام عکسها را باید یکسان در نظر بگیرید.
  6. برای ثابت نگه داشتن فاصله کانونی از فوکوس دستی استفاده کنید.
  7. برای ساخت و ویرایش عکسهای اچ دی آر از نرم افزارهای فتوشاپ، لایتروم یا فتومتیکس استفاده کنید.
  8. از ویرایش بیش از حد عکسهای اچ دی آر خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!