روانشناسی رنگها در طراحی تبلیغات

روانشناسی رنگها در طراحی تبلیغات

روانشناسی رنگها در تبلیغات و طراحی های بصری تبلیغات بسیار مهم است. شناخت رنگها برای تاثیرگذاری بیشتر تبلیغات بروی مخاطبان با هدف جذب مشتریان بیشتر بوده و مجریان تبلیغات و طراحان حرفه ای به آن توجه دارند.

رنگ های خاص می توانند اثری محرک بروی مخاطبان یک محصول داشته و اشتیاق به خرید یک کالا را افزایش دهد. همانطور که رنگهای عکسها بروی افراد تاثیرگذار است، رنگ در تبلیغات بصری هم عاملی برای جذب بیشتر مخاطب و دریافت بازخورد بهتر خواهد بود. رنگ های مختلف تاثیر های گوناگونی روی بیننده دارند. به عنوان مثال رنگ قرمز محرک بوده و در محصولات غذایی یا آرایشی می تواند باعث تحریک اشتیاق به خریدار کند. یا رنگ آبی می تواند حس امنیت و آرامش را منتقل کند که برای محصولات پزشکی و درمان مناسب است.

روانشناسی رنگها در طراحی تبلیغات

انتخاب رنگ در طراحی تمام رسانه های بازاریابی آنلاین و آفلاین قابل توجه و مهم است. رنگها در طراحی بسته بندی کالاها، پوسترها، بیلبوردهای تبلیغاتی و حتی تبلیغات فضای مجازی باید بطور ویژه مورد توجه قرار گیرد. اثرگذاری رنگها آنقدر بالاست که در انتخاب رنگِ دکمه های اقدام به خرید محصولات در سایت هم توجه ویژه ای می شود. به هر ترتیب موضوع مهم این بوده که برای طراحی گرافیکی تبلیغات باید با اصول رنگ شناسی و مفاهیم آنها آشنایی داشته باشید. در این مطلب سعی می کنیم تا به مباحث روانشناسی رنگها در تبلیغات و هارمونی رنگها در طراحی گرافیک نیز بپردازیم.

روانشناسی رنگها در طراحی تبلیغات
روانشناسی رنگها در طراحی تبلیغات

روانشناسی رنگ چیست؟

پیش از هر گونه توضیحی در مورد روانشناسی رنگها در تبلیغات بهتر است این سوال را پاسخ دهیم که روانشناسی رنگ به چه معناست؟ روانشناسی رنگ نظریه ای با این مضمون است که هر رنگ می تواند باعث القاء یک حس متفاوت و چندین مفهوم مختلف باشد. یعنی در واقع یک رنگ می توان به شخص حس آرامش، خشم، غم، خوشحالی و چند مفهوم را منتقل کند.

پیشنهاد مقاله: نحوه استفاده از فیلتر در عکاسی منظره

به عنوان مثال رنگ قرمز در عین حال که باعث ایجاد حس هیجان می شود، همچنین می تواند انتقال دهنده حس عصبانیت باشد. به دلیل این تاثیر، رنگ می تواند نقش بسیار زیادی در انتخابهای افراد جامعه داشته باشد. با توجه به این نظریه نمی توان روی بازاریابی موفق یک محصول حساب باز کرد در حالی که به طراحی رنگ آن اهمیتی داده نشده باشد. همین موضوع باعث شده است تا طراحان تبلیغات و همچنین گرافیست ها نیز از این امر غافل نشده و روانشناسی رنگها در طراحی را مد نظر قرار دهند.

اهمیت و تاثیر رنگ در طراحی بصری تبلیغات

شناخت روانشناسی رنگها در تبلیغات و بازاریابی برای برندها و کسب و کارها بسیار ضروریست. رنگ هایی که در رسانه های بازاریابی و تبلیغات محصول یا کسب و کار خود استفاده می کنید معرف بیزینس شما خواهد بود.

با توجه به اینکه رنگ ها در طراحی نشان تجاری، وب سایت، تبلیغات و سایر موارد دیگر استفاده می شوند نباید در انتخاب رنگ مناسب سهل انگاری کرد. این رنگها می توانند پیام، ایده ها و مفاهیم کسب و کار شما را به مخاطب منتقل کنند. گاهی اوقات یک رنگ گویای شعار یک برند است. اگر برای طراحی و بازاریابی تبلیغات خود رنگ نامناسبی انتخاب نکنید شانس موفقیت تبلیغ خود را در اولین قدم از بین برده اید.

رنگ سازمانی چه تاثیری در برندسازی خواهد داشت؟

در رابطه با اهمیت روانشناسی رنگها در طراحی برند بحث های مهم و متعددی مطرح است. رنگ ها ابزاری قدرتمند در طراحی هویت بصری و همچنین برندسازی هستند. رنگها می توانند به سرعت تداعی کننده ی کسب و کار و برند شما در ذهن مخاطب باشند. انتخاب رنگ سازمانی اختصاصی و متفاوت باعث تمایز شما از رقبا می شود. قبل از انتخاب رنگ برند باید تحقیقات لازم در حوزه بازار و رقبا انجام شود. باید تلاش کنید رنگی اختصاصی و مرتبط با حوزه کاری و البته متمایز از سایر برندهای رقیب انتخاب کنید.

در مطالعات انجام شده از کاربران مشخص شده که ۷۸ درصد افراد بعد از دیدن لوگوی تک رنگ یک برند می توانند رنگ سازمانی آن را به خاطر بیاورند در حالی که تنها ۴۳ درصد افراد می توانستند نام شرکت را به خاطر بسپارند. این موضوع نشان می دهد رنگی که برای برند خود انتخاب می کنید تا چه اندازه می تواند در ذهن مخاطب به خاطر سپرده شود. به همین دلیل در طراحی هویت بصری برند انتخاب یک رنگ مناسب تاثیرات بسیار مهمی در برند سازی دارد.

پیشنهاد مقاله: نقش خطوط در ترکیب بندی عکسها چه می باشد

انتخاب رنگ برای هر برندی حائز اهمیت است، چرا که این رنگ سالها بخشی از هویت و شخصیت برند خواهد بود. رنگها هر کدام مفهومی به همراه دارند به همین دلیل انتخاب رنگ برند باید با توجه به حوزه فعالیت و البته پیامی که به مخاطب منتقل می کند انجام شود. در در طراحی برند رنگ می تواند پیام اعتماد و قدرت داشته باشد و یا لوکس و ویژه بودن را در ذهن مخاطب تداعی کند.

تاثیر رنگها بر روی موفقیت تبلیغات و بازاریابی

روانشناسی رنگها در تبلیغات اهمیت زیادی در تصمیمات انسان ها و رفتار جامعه دارد. انسان به رنگهای مختلف واکنش های متفاوتی نشان می دهد. برای مثال ما در مواجهه با چراغ راهنمایی رانندگی به رنگ قرمز توقف کرده و با سبز شدن آن اقدام به حرکت مجدد می کنیم. فرقی نمی کند به دنبال انتخاب رنگ برای برند خود باشید یا اینکه فقط می خواهید یک بنر تبلیغاتی اینستاگرام طراحی کنید. در هر صورت در انتخاب رنگ ها باید نهایت توجه را داشته باشید، چرا که بسیاری از انتخاب های مشتریان در مواجهه با اثرات رنگها اتفاق می افتد.

تاثیر رنگ در افزایش نرخ تبدیل مشتریان

رنگ آنقدر در تصمیم گیری مشتریان تاثیرگذار بوده که برای انتخاب آن از تست های رفتار شناسی استفاده می شود. بعنوان مثال برای انتخاب رنگ دکمه اقدام به خرید در سایت های فروشگاهی از تست های روانشناسی استفاده می شود. رنگ های مختلف تست و نتایج ثبت می شود. با بررسی و مقایسه نتایج، رنگی که بیشتری کلیک را بوجود آورده انتخاب و استفاده می شود.

تاثیر رنگ بر نگرش جامعه نسبت به برند

با توجه به اهمیت روانشناسی رنگ در بازاریابی می توان ذهنیات مخاطب را نسبت به برند یا محصولات کنترل یا تغییر داد. با استفاده هوشمندانه از رنگها می توان تصویر برند خود را به گونه ای شکل دهید که مخاطب هدف ارزش محصولات و پیام شما را بطور واضح درک کنند. رنگ ها می توانند با تاثیرگذاری بروی احساس مخاطب نتایج متفاوتی داشته باشند. رنگها می تواند اشتیاق به خرید ایجاد کنند یا بی توجهی به یک برند بوجود بیاورند.

پیشنهاد مقاله: تاثیر رنگها در عکاسی

به عنوان مثال برخی از رنگ ها حس کنجکاوی و هیجان را منتقل می کنند در حالی که برخی دیگر می توانند رویکردی خنثی در بیننده ایجاد کنند. برای درک بهتر تاثیر روانشناسی رنگها در تبلیغات و بازاریابی به عکس تبلیغاتی زیر توجه کنید. در پس زمینه این عکس از رنگ زرد برای جلب توجه بیشتر و ایجاد حس اشتها در بیننده استفاده شده است . رنگ های زرد، نارنجی و قرمز گزینه هایی عالی برای القا حس گرسنگی و اشتها در مخاطب هستند که بسیاری از برندهای صنایع غذایی از این رنگ ها در طراحی هویت گرافیکی برند و تبلیغاتشان استفاده می کنند.

 

روانشناسی رنگها در طراحی تبلیغات
روانشناسی رنگها در طراحی تبلیغات

رنگ سال و اهمیت آن برای برندها

بی شک شما هم در مورد مُد شدن یک رنگ در آغاز سال شنیده اید. این موضوع شاید ابتدا برای خانم ها در انتخاب رنگ لباس و محصولات مد مهم بنظر بیاید. اما باید بدانید رنگ سال موضوعی فراتر از این بوده و برای دنیای تجارت اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل موسسه پنتون بعنوان معتبرترین رفرنس رنگ در دنیا بصورت منظم در ابتدای هر سال میلادی یک رنگ را بعنوان رنگ سال معرفی می کند. این موسسه سالهاست بعنوان مرجع کد رنگهای استاندارد جهانی شناخته می شود. موسسه پنتون با علم بر روانشناسی رنگها در تبلیغات اقدام به پژوهش در مورد رنگها و تاثیرات آنها بر جامعه می کند.

پیشنهاد مقاله: ترکیب بندی در عکاسی (Composition)

کمپانی پنتون برای انتخاب رنگِ سال پروسه ای دراز مدت و دقیق را از ابتدای بهار آغاز می‌کند. پروسه تحقیق رنگ سال تا یک ماه قبل از سال جدید میلادی ادامه می‌یابد. در این مدت، عوامل مختلف و متعددی همچون روزمره گی انسان، چالش های سیاست جهانی، بحران‌های طبیعی، اتفاقات و شرایط اقتصادی و هر آنچه بر انسان و طبیعت می‌گذرد، بررسی می‌شود. موسسه پنتون معتقد است رنگ سال تصویریست از آنچه در سیاست و فرهنگ دنیا رخ می‌دهد.

مفاهیم و روانشناسی رنگها در تبلیغات

روانشناسی رنگها در طراحی گرافیک و تبلیغات برای هر رنگ معنا و مفهوم خاصی بهمراه دارد. رنگها در طراحی و تبلیغات به دو دسته رنگهای اصلی و رنگهای فرعی تقسیم بندی می شوند. در ادامه به بررسی مفاهیم رنگها در بازاریابی و تبلیغات می پردازیم.

مفاهیم رنگ آبی در تبلیغات

رنگ آبی می تواند احساساتی مانند آرامش، ثبات، اعتماد و مفاهیم این چنینی را به بیننده منتقل کند. در واقع اگر قصد دارید برندتان آرامش و اطمینان خاطر را تداعی کند باید از رنگ آبی استفاده کنید. شرکت های مالی، بیمه و پزشکی از امتیاز رنگ آبی برای ایجاد آرامش و اعتماد در مشتریان خود استفاده می کنند.

مفاهیم رنگ قرمز در تبلیغات

رنگ قرمز بر خلاف رنگ آبی می تواند باعث القا هیجان، اشتیاق، خشم، اضطراب و یا قدرت باشد. بنابراین بین رنگ آبی و قرمز تفاوت های بسیاری به لحاظ مفهومی وجود دارد که باید در انتخاب آنها دقت کنید.

 

روانشناسی رنگها در طراحی تبلیغات
روانشناسی رنگها در طراحی تبلیغات

 

مفاهیم رنگ زرد در تبلیغات

رنگ زرد می تواند شادی، خوش بینی، اصالت و اشتیاق را به کاربر شما انتقال دهد. این رنگ همانطور که گفته شد از رنگهای اشتهاآور و مورد استفاده در حوزه صنایع غذایی است.

مفاهیم رنگ سبز در تبلیغات

رنگ سبز نیز معمولا برای انتقال حس جوانی، نشاط، طراوت، طبیعت و رشد و ثبات استفاده می شود. از این رنگ می توان برای محصولات طبیعی و ارگانیک و در کل مرتبط با طبیعت استفاده کرد.

مفاهیم رنگ بنفش در تبلیغات

رنگ بنفش یکی از رنگهای خاص در تبلیغات شناخته می شود. بنفش مفاهیم ثروت، موفقیت، شکوه، وفاداری و شجاعت را بهمراه دارد. رنگ بنفش رنگی جاه طلبانه بوده و برای نشان دادن قدرت برند از آن استفاده می شود.

مفاهیم رنگ نارنجی در تبلیغات

رنگ نارنجی ترکیبی از حس انرژی، انگیزه، اشتیاق و قدرت را همراه با حس صمیمیت و گرمی در مخاطب ایجاد می کند. همانطور که گفته شد این رنگ علاوه بر مفاهیم ذک شده اشتها را هم زیاد می کند.

مفاهیم رنگ طلایی در تبلیغات

رنگ طلایی مفاهیم نسبتا متفاوتی نسبت به رنگ زرد دارد. طلایی مفاهیم فراوانی، ثروت، کامیابی، خاص و لوکس بودن را بهمراه دارد. از رنگ طلایی در صنایع مختلف همچون مد، صنایع غذایی، محصولات آرایشی و … استفاده می شود.

پیشنهاد مقاله: کتابهای معروف از عکاسان ایرانی

مفاهیم رنگ صورتی در تبلیغات

رنگ صورتی حس امید، عشق، پاکی و همدلی را در مخاطب ایجاد می کند. صورتی رنگی با تاثیر جسمانی بوده، ولی به جای اینکه تحریک کننده باشد ذهن را آرام می کند. صورتی رنگی رمانتیک و عاشقانه است و در برندهای محصولات حوزه آرایشی و بهداشتی پر مصرف است.

مفاهیم رنگ قهوه ای در تبلیغات

رنگ قهوه ای نماد اعتماد و مسئولیت پذیری، گرمی و صداقت است. این رنگ به عنوان رنگ طبیعی برای تبلیغات بعضی صنایع بسیار مناسب است. قهوه‌ای به‌طور معمول در بازاریابی محصولات طبیعی و ارگانیک پیدا می‌شود، چون تداعی‌کننده چوب و زمین است.

مفاهیم رنگ فیروزه ای در تبلیغات

فیروزه ای یک رنگ جذاب بین آبی و سبز است. این رنگ برای افراد محرک و الهام بخش بوده و انرژی خوبی به بیننده منتقل می کند.  رنگ فیروزه ای بیشتر برای برند هایی با محوریت آموزش، فناوری و ارتباطات مورد استفاده قرار گرفته است.

مفاهیم رنگ سفید در تبلیغات

رنگ سفید خالص و پاک است. سفید مفاهیم صلح، پاکی و معصومیت را بهمراه دارد. رنگ سفید باعث تعادل بین تمام رنگ‌ها است و در مجاورت با سایر رنگها بر تغییر احساسات تاثیرگذار است. سفید به تنهایی قابل استفاده نیست، چرا که دیده نمی شود. رنگ سفید مکملی برای سایر رنگها و باعث سادگی مینیمال شدن فضای طرح ها می شود.

مفاهیم رنگ سیاه در تبلیغات

رنگ سیاه نمایانگر جدیت، قدرت، جسارت و استقلال است. رنگ سیاه یا مشکی با کنتراست بالای خود رنگی خاص برای نمایش مسئولیت پذیری و اعتماد بوده و هارمونی خوبی با رنگهای مهیج مثل زرد، نارنجی و طلایی دارد.

 

روانشناسی رنگها در طراحی تبلیغات
روانشناسی رنگها در طراحی تبلیغات

رنگهای محرک در تبلیغات

در ادامه مبحث روانشناسی رنگها در تبلیغات به موضوع تاثیر رنگ های محرک در تبلیغات می پردازیم. رنگ های محرک می توانند توجه بینندگان را به خود جلب کنند. این رنگ ها می توانند تبلیغات شما را از محیط اطراف متمایز کرده و باعث بیشتر دیده شدن برند شما شوند. چنین رنگهایی با اثرگذاری بروی احساسات بیننده باعث می شوند مخاطب زمان بیشتری را برای تماشای تبلیغ بگذارد. رنگ های خاص و قوی مانند آبی سلطنتی، فیروزه ای، سرخابی و سبز زمردی می توانند چنین اثری را در طراحی تبلیغات ایجاد کنند. البته سایر رنگ ها مانند قرمز، نارنجی و زرد نیز رنگ های گرمی هستند که می توانند باعث تحریک بیننده شوند.

پیشنهاد مقاله: چگونه کیفیت تصویر در عکاسی را بالا ببریم

روانشناسی رنگ ها در تبلیغات ابزاری قدرتمند برای تاثیرگذاری در بازاریابی است تا شرکت ها و برندها بتوانند مشتریان بیشتری جذب کنند. مجریان و طراحان تبلیغات با آگاهی از مفاهیم و تاثیر رنگها برای درک بهتر و متقاعد کردن مشتریان بهره می‌گیرند. با درک روانشناسی رفتار مشتری می توان واکنش جامعه هدف را در مقابل رنگ طرح های تبلیغات و بازاریابی پیش‌بینی کرد.

نقش هارمونی رنگ ها در طراحی تبلیغات

هارمونی رنگ ها در طراحی تبلیغات اهمیت بسیاری در نتایج تبلیغ دارد. رنگهای مکمل را باید با توجه به روانشناسی رنگها در تبلیغات و بازاریابی انتخاب کرد. هارمونی رنگ یعنی انتخاب رنگی مکمل در کنار رنگ اصلی که همنشینی و تناسب لازم را داراست. به عنوان مثال رنگ های نارنجی و سبز، آبی و زرد و یا مشکی و طلایی نمونه هایی از هارمونی بین رنگ ها هستند. هارمونی رنگ ها می تواند ساختاری جذاب و چشمنواز در طرح های تبلیغاتی شما ایجاد کرده و رغبت بینندگان به تماشای تبلیغ را افزایش دهد.

آگاهی از هارمونی رنگ کمک می کند رنگ دوم یا سوم یک برند و یا محتوای تبلیغات به درستی انتخاب شود. آگاهی از هارمونی رنگها تبلیغات بصری را جذاب و تاثیرگذارتر می کند. اگر دانش کافی در زمینه همنشینی رنگها را ندارید از رفرنسهای مختلف اینترنتی یا کتاب های موجود در بازار استفاده کنید.

سخن پایانی

بدون استفاده درست از رنگ ها نمی توان انتظار موفقیت در طراحی نشان تجاری، بسته بندی محصولات یا تبلیغات را داشت. در واقع اگر به دنبال طراحی تبلیغات یا برند سازی برای محصول خود هستید باید تجربه کافی در زمینه مفاهیم و روانشناسی رنگ داشته باشید. انتخاب درست رنگ می تواند باعث شود تا برند شما ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشد. همچنین انتخاب صحیح رنگ در تبلیغات نیز باعث بهتر دیده شدن آن تبلیغ می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!