عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا

عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا

 

چطور از ساحل دریا عکسهای حرفه ای بگیریم؟

بی شک عکاسی در ساحل دریا یکی از هیجان انگیزترین تجربه های عکاسی منظره است. طبیعت زیبای سواحل دریا جاذبه ای شگفت انگیز برای ثبت خاطرات اکثر مردم است.

اما این مناظر فضایی خارق العاده برای علاقمندان به عکاسی و صد البته برای عکاسان حرفه ای منظره است. موقعیتی که پتانسیل بالا برای خلق عکسهای چشم گیر و هیجان انگیز در ساعات مختلف را دارد.

عکاسی از دریا بخشی از عکاسی منظره است که در آن دریا سوژه ای ثابت در اکثر این عکسها است. شاید در نگاه اول ساحل پتانسیل زیادی برای تهیه عکسهای مختلف نداشته باشد. اما در اصل شما با انبوهی از سوژه های مختلف مثل صخره، غار، امواج، ماسه و سنگها، جلبک ها و مرجان ها و حتی آسمان و ابرها مواجه خواهید شد.

جذابیت های عکاسی در ساحل

سواحل دریا در نقاط مختلف با جذابیت های متنوعی همراه است. بعضی ساحل ها شنی، بعضی همراه با صخره های شگفت انگیز و بسیاری هم پوشیده از سنگ های ریز و درشت است. آب دریا در بعضی سواحل شفاف است که به راحتی می توانید صدف ها و ماهی ها را ببیند و در بعضی نقاط ساحلی شاهد سنگ های جلبک دار و مرجان های چسبیده به آن هستید.

علاوه بر این عناصر طبیعی، المانهای دست ساز انسان هم گاهی اوقات به جذابیت عکاسی در ساحل دریا می افزاید. قایق ها و لنج های ماهیگیری، اسکله ها، مسیرهای پیاده روی رو به دریا همگی سوژه هایی جذاب برای عکاسی از ساحل هستند که در سواحل مختلف موجود است.

عکسهای معمول را با کمترین تجهیزات مثل گوشی موبایل و کمی خلاقیت در ترکیب بندی می توانید ثبت کنید. اما اگر علاقمندید عکسهایی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا بگیرید تا پایان این مطلب همراه من باشید.

 

عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا
عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا

 

نکات مهم برای عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا

برای اینکه بتوانید عکسهایی ماندگار از مناظر ساحلی بگیرید باید نکات مهمی را رعایت کنید. نکاتی که کمک می کند عکسهای شما تفاوت زیادی با عکسهای دیگران داشته باشد.

  • قبل از سفر، محل انتخاب شده را بررسی کنید.
  • قبل از حرکت بسمت لوکیشن آب و هوای منطقه را چک کنید.
  • تجهیزات عکاسی مناسب همراه داشته باشید.
  • تجهیزات پیاده روی و کمپ همراه داشته باشید.
  • در زمانهای مناسب اقدام به عکاسی کنید.

بررسی و تحقیق در مورد لوکیشن عکاسی

قصد عکاسی از هر نقطه ای از طبیعت را که داشته باشید قبل از سفر باید در مورد آن تحقیق کنید. عکاسی از کویر، جنگل، رودخانه و کوهستان شاید بنظر یکسان باشد، اما هر کدام شرایط خاص خود را دارد. در پشت هر عکس چشم انداز عالی، برنامه ریزی دقیقی وجود دارد. در عکاسی از منظره دریا، این برنامه ریزی بسیار مهم تر است زیرا ممکن است با اتفاقات غیرمترغبه مثل تغییرات جوی ناگهانی و هوای طوفانی مواجه شوید.

برای عکاسی حرفه ای فاکتورهای مختلفی را در مورد لوکیشن باید بررسی کنید. اگر بی برنامه اقدام به سفر و عکاسی کنید بی شک در پایان سفر از عکسهایتان راضی نخواهید بود. باید تحقیق کنید کدام بخش از سواحل جذابیت های طبیعی بیشتری داشته و رفت و آمد مردم در آن کمتر است. مسیر دسترسی آسان به محل انتخاب شده کجاست و امنیت آن برای اسکان شبانه چطور است. اگر لوکیشنی جذاب اما دور افتاده پیدا کردید حتما از یک راهنمای محلی برای رسیدن به محل و اسکان کمک بگیرید.

توجه کنید هیچ عکسی ارزش به خطر انداخت جان خود یا از دست دادن تجهیزات گرانقیمت را ندارد. از سفر کردن و اسکان شبانه در کنار سواحل دورافتاده به شدت خودداری کنید. هرگز نزدیک به ساحل چادر نزنید، تغییرات جز و مد می تواند شما را غافلگیر کند و در خوش بینانه ترین حالت نیمه شب در میان حجم زیادی از آب دریا بیدار شوید. با کمی جستجو در گوگل ایمیج شاید موفق شوید عکسهایی از لوکیشن انتخاب شده ی خود ببینید تا با فضای آن قبل از سفر بهتر آشنا شوید.

 

عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا
عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا

بررسی آب و هوا قبل از سفر

یکی از نکات مهم برای عکاسان حرفه ای منظره چک کردن آب و هوا قبل از سفر است. عکاسی در ساحل هم از این قاعده مستثنی نیست و بهتر است آب و هوای لوکیشن خود را قبل از سفر برای چند روز چک کنید.

شرایط جوی سواحل دریا بعضی اوقات غیر متبرغبه است. مثلا وجود ابر در آسمان یا صاف بودن آن را بطور دقیق نمی توانید بررسی کنید. اما از طریق سایت های معتبر مثل Accuweather می توان اطلاعات خوبی دریافت کرد. عکاسی از مناظر دریا در شرایط تلاطم دریا، آسمان ابری و یا حتی آسمان بدون ابر جذاب است. اما بی شک هوای بارانی زمان مناسبی برای عکاسی از ساحل نیست. پس حتما قبل از سفر آب و هوای لوکیشن خود را چک کنید.

هنگام عکاسی از دریا ممکن است در موقعیت های آسیب پذیرتری قرار بگیریم. بنابراین باید برنامه ریزی و تحقیق کنید تا خطرات و اتفاقات غیر مترغبه را پیش بینی و یا به حداقل برسانید.

تجهیزات و ملزومات عکاسی در ساحل

برای عکاسی از ساحل غیر از دوربین و لنز عکاسی به تجهیزات دیگری نیاز خواهید داشت.

  • لنز واید
  • سه پایه عکاسی محکم
  • فیلترهای پلاریزه و ان دی
  • کیسه شنی
  • ریموت دوربین

لنز وایـــــد

لنزهای واید و اولترا واید بهترین گزینه برای عکاسی از ساحل دریا هستند. در عکاسی مناظر ساحل با فضاهایی عریض مواجه هستید که لنز واید کمک می کند بخش بیشتری از مناظر را درون کادر خود قرار دهید. لنزهای واید که از فواصل کانونی ۱۱ تا ۱۶ میلیمتر برخوردارند بهترین گزینه برای شما هستند.

سه پایه عکاسی

سه پایه یکی دیگر از موارد مهم برای عکاسی از مناظر ساحل است. سه پایه در شرایط مختلف به شما کمک می کند دوربین را ثابت نگه داشته و کادربندی را با تسلط کامل انجام دهید. باید دقت کنید از سه پایه محکم استفاده کنید، گاهی لازم است مقداری داخل آب شده و سوژه ای مثل یک سنگ جلبک بسته را در پیش زمینه قرار دهید. اگر سه پایه شما محکم نباشد امواج برای دوربین شما لرزش ایجاد کرده و موفق نمی شوید عکسهایی شارپ بگیرید.

سه پایه عکاسی در شرایط کم نور کمک می کند عکسهایی شارپ و بدون لرزش ثبت کنید. اگر قصد عکاسی شب در ساحل را دارید این ابزار یکی از الزامات برای شما خواهد بود، چرا که بدون ثابت نگه داشتن دوربین امکان نوردهی طولانی در شب را ندارید.

فیلترهای عکاسی

فیلترهای عکاسی ابزارهای بسیار کاربردی و جذاب برای عکاسی از ساحل دریا هستند. اگر قصد دارید آسمان را بسیار آبی همراه با ابرهای برجسته ثبت کنید لازم است از فیلترهای پلاریزه استفاده کنید. فیلترهای پلاریزه حلقوی یا نوع مربع که توسط هولدر به لنز متصل می شود بهترین گزینه هستند.

نوع دیگری از فیلترها که به کاهنده ی نور یا ND معروفند مناسب عکاسی از ساحل هستند. این فیلتر ها با کنترل نور شدید خورشید عکاسی در اواسط روز را هم مقدور می سازد. فیلترهای ان دی ابزاری عالی برای ثبت عکسهای خلاق و هیجان انگیز از مناظر ساحل هستند. فیلتر ND1000 نوردهی عکسهای شما را تا ۱۰ استاپ طولانی تر می کند. این موضوع باعث می شود سطح آب دریا نرم و یکدست ثبت شده و حرکت ابرها با کشیدگی همراه شود. این سبک عکسها که با تکنیک لانگ اکسپوژ یا نوردهی طولانی ثبت می شوند یکی از جذابترین عکسهای منظره هستند.

 

عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا
عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا

 

کیسه شنی نگهدارنده دوربین عکاسی

گاهی اوقات فضای ساحلی به گونه ای است که استفاده از سه پایه مقدور نیست. عکاسی از روی صخره های ناهموار و استفاده از سه پایه گاهی خطرساز و ناایمن است. در این شرایط بهتر است با استفاده از یک کیسه شنی کوچک دوربین خود را بروی سطح مطمئنی ثابت کرده و ترکیب بندی کنید. کافیست یک کیسه پارچه ای دوبرابر سطح مقطع دوربین همراه داشته از ماسه های نرم ساحل برای پر کردن آن استفاده کنید.

ریموت دوربین

ریموت دوربین در نوردهی های طولانی از لرزش های ناخواسته حاصل از فشردن دکمه شاتر جلوگیری می کند. اگر عکاسی شب می کنید که این ابزار برای شما بسیار مفید خواهد بود. البته در صورت همراه نداشتن ریموت از تایمر دوربین هم می توانید استفاده کنید.

تجهیزات پیاده روی و کمپ برای عکاسی از ساحل

برای عکاسی از مناظر ساحل غیر از تجهیزات عکاسی به لوازم دیگری هم نیاز دارید. لوازمی که برای ساعات پیاده روی و البته اسکان و استراحت شما لازم است. عینک، کلاه آفتابگیر، کفش مناسب لوازم شخصی ای هست که کمک می کند دچار آفتاب زدگی نشوید و بتوانید پیاده روی ایمنی داشته باشید. اگر در سواحل شنی پیاده روی کنید استفاده از صندل بهترین گزینه هست، اما وقتی برای پیدا کردن موقعیت مناسب بروی صخره های تیز و برنده جابجا می شوید به کفش محکم و مطمئن نیاز دارید.

سعی کنید یکدست لباس دیگر هم همراه داشته باشید تا در صورتی که لباسهایتان خیس شد تعویض کنید. چادر سفری، کیسه خواب هم از جمله تجهیزاتی است که کمک می کند در ساعات نامناسب برای عکاسی یا اسکن شبانه در لوکیشن استراحت لازم را داشته باشید.

زمان مناسب برای عکاسی در ساحل

از مناظر ساحلی دریا در زمانهای مختلف امکان عکاسی خواهید داشت. اما اگر قصد دارید عکسهایی حرفه ای بگیرید باید گلدن تایم و بلوتایم را انتخاب کنید. ساعات طلایی روز که زمان طلوع و غروب خورشید است بهترین تایم برای عکاسی حرفه ای منظره است. گلدن تایم یا ساعت طلایی و لحظه های طلوع یا غروب در ساحل دریا بسیار متفاوت است.

اگر وقت شناس باشید فرصت ثبت لحظات اولیه نمایان شدن خورشید در خط افق دریا را خواهید داشت. این لحظات که زمان کوتاهی تا نمایان شدن کامل خورشید به شکل دایره ای رنگی در افق است را از دست ندهید. قبل از تجربه ی این لحظه ایده های مختلفی را برای عکاسی می توانید مرور کنید تا در زمان مناسب اجرا کنید. ایده هایی که با استفاده از سوژه های طبیعی یا کارگردانی شده در پیش زمینه میسر خواهد شد.

اگر علاقمند به عکاسی شب باشید ساحل دریا موقعیت مناسبی برای عکاسی ستارگان آسمان همراه با وسعت دریا است. معمولا در سواحل دریا کمتر شاهد آلودگی غبار هستیم که باعث می شود ستاره ها در عکسهای شب با درخشندگی کامل ثبت نشوند. شاید آلودگی نوری و یا ابری بودن آسمان دلیلی باشد تا نتوانید عکسهای شب خوبی در ساحل دریا بگیرید.

اگر شرایط مهیا باشد حتی می توانید از کهکشان راه شیری همراه با ساحل و دریا در شب عکاسی کنید. تجربه ای که من در سواحل جنوب داشتم و عکس بالا بخشی از این تجربه است. اگر عکاسی کهکشان همراه با ساحل دریا برایتان جذاب بود مقاله ی آموزش عکاسی شب که قبلا منتشر کردم را هم مطالعه کنید. در این مطلب اطلاعات کاملی از موقعیت شناسی و زمان مناسب برای عکاسی کهکشان را شرح داده ام.

 

عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا
عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا

ترکیب بندی عکسهای ساحل دریا

رعایت اصول ترکیب بندی بخشی جدانشدنی از عکاسی حرفه ای است. قواعد ترکیب بندی در عکاسی از ساحل هم کمک می کند عکسهایی جذاب و برجسته خلق کنید.

روشهای بی شماری برای عکاسی ساحلی وجود دارد، اما همه آنها یک عنصر مشترک دارند: دریا و آب،  در یک نگاه آب شاید سوژه اصلی در عکس های منظره دریا باشد، اما می توان از آن برای ارتباط و ترکیب با سایر عناصر هم استفاده کنید. ترکیب دریا با آسمان آبی همراه با ابرهای پراکنده ساده ترین نوع ترکیب بندی خواهد بود. اما این عکسها تکراری هستند و مردم عادی هم چنین عکسهایی می گیرند.

باید بدنبال سوژه های ویژه باشید تا در زمان و لحظات خاص عکسهایی متفاوت ثبت کنید. مثلا ترکیب یک ماهیگیر از روی صخره ها در پیش زمینه و غروب آفتاب در افق دریا با پس زمینه ای گرم بسیار جذاب خواهد شد.

انتخاب نوع ترکیب بندی بستگی به ایده های شما و عناصر موجود در صحنه عکس دارد. مثلا اگر درون کادر شما یک لنج ماهیگیری وجود داشت باید با یک ترکیب جذاب سوژه اصلی را در معرض نگاه قرار دهید. با اینکه انتخاب کادر عمودی یا افقی بر عهده ی شماست اما سعی کنید در هر عکس از هر دو استفاده کنید.

 

عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا
عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا

تنظیمات دوربین برای عکسهای ساحل دریا

تنظیمات دوربین برای عکاسی از مناظر ساحلی قانون ثابتی ندارد. واقعیت اینست که در هر عکس با توجه به ایده شما و البته شرایط نوری تنظیمات خاصی باید در نظر بگیرید. مثلا تنظیمات سرعت شاتر برای عکاسی در اواسط روز با ساعات طلایی یکسان نیست.

اگر قصد دارید امواج بلند دریا را در هوا منجمد شده ثبت کنید باید دیافراگم خود را روی F8 تنظیم کرده سرعت شاتر را بالاتر از ۱/۵۰۰ تنظیم کنید. اگر قصد دارید حرکت ابرها را به تصویر بکشید و آب دریا را ابریشمی ثبت کنید ابتدا باید از فیلتر ND استفاده کنید. پس از آن دیافراگم را بروی اعداد F11 تا ۱۳ تنظیم کنید، سپس سرعت شاتر را تا ۱۰ثانیه پایین بیاورید. البته سرعت شاتر پایینتر هم می توانید انتخاب کنید که بستگی به شرایط نوری موجود خواهد داشت.

برای عکاسی آسمان شب باید تنظیمات متفاوتی انجام دهید. دیافراگم را بروی کمترین اعداد مثل F2.8 قرار داده و سرعت شاتر را بروی ۱/۲۵ ثانیه تنظیم کنید. لازم است مقدار ایزو را هم بسته به روشنی یا تاریکی محیط بین ۲۰۰۰ تا ۶۴۰۰ تنظیم کنید. اگر در نورسنجی عکس در شرایط مختلف تسلط داشته باشید به خوبی می دانید چه تنظیماتی برای چه عکسی مناسب است.

ایده یابی عکسهای ساحل دریا

ایده ها و اجرا اصولی آنها یکی از فاکتورهای مهم عکسهای حرفه ای است. با ایده یابی و تجسم آنها قبل از عکاسی می توانید تفکرات خود برای خلق عکسهای خاص و متفاوت بررسی و در زمان مناسب اجرا کنید.

سواحل دریا پر از سوژه های ناب و طبیعیست که هر کدام جذابیت منحصر بفردی برای عکسها ایجاد می کنند. برای اینکه بتوانید ایده های خاص را پیاده سازی کنید به تجهیزات مناسب و تسلط بر تکنیک های عکاسی نیاز دارید. مثلا برای نمایش حرکت ابرها بروی دریا به فیلتر ان دی و آگاهی از تنظیمات دوربین برای اجراء تکنیک لانگ اکسپوژ نیاز است. پس سعی کنید از قبل اطلاعات و تجربه استفاده از تکنیک های عکاسی را کسب کنید.

تکنیک های عکاسی برای تهیه عکسهای خلاقانه از ساحل

برای ثبت عکسهای خلاقانه از مناظر ساحل از تکنیک های مختلفی می توانید استفاده کنید که در ادامه توضیح می دهم.

  1. تکنیک لانگ اکسپوژ: از تکنیک نوردهی طولانی برای خلق عکسهای پویا از مناظر ساحل می توانید استفاده کنید. این تکنیک کمک می کند حرکت ابرها را در تک عکس نشان دهید. همچنین با استفاده از این تکنیک می توانید ستارگان یا کهکشان را در شب همراه با ساحل ثبت کنید.
  2. تکنیک پانوراما: در صورتی که لنز واید در اختیار ندارید با استفاده از این تکنیک می توانید عکسهای فوق واید ثبت کنید.
  3. تکنیک هایپرفوکال: در عکسهای ساحل که معمولا به عمق میدان زیاد نیاز دارید از تکنیک هایپرفوکال می توانید استفاده کنید. تنظیمات هایپرفوکال را اگر به درست انجام دهید وضوح نسبتا کاملی در تمام نقاط عکس خواهید داشت.
  4. تکنیک سیلوئت: از تکنیک ضدنور برای عکاسی از سوژه های جذاب در پیش زمینه استفاده کنید. بهترین زمان برای بکارگیری این تکنیک زمانیست که نور خورشید از پشت به سوژه ی شما می تابد.
  5. تکنیک پنینگ: شاید برای بعضی از شما خنده دار باشد که پنینگ چه کاربردی در عکاسی ساحل دارد. این بستگی به خلاقیت شما دارد. برای مثال تعقیب حرکت یک قایق که در موازات خط ساحلی است باعث ثبت عکسی خلاق و مینیمال می شود.

 

عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا
عکاسی حرفه ای از مناظر ساحلی دریا

 

ایده هایی برای عکاسی در ساحل

  • در عکاسی از ساحل معمولا دریا سوژه ی اصلی در عکسها است. برای ایجاد عمق میدان بیشتر دنبال سوژه هایی جذاب در پیش زمینه باشید. سنگ های رنگی و صدفها، سنگ های جلبدار، صخره ها و ده ها سوژه دیگر گزینه هایی جذاب برای ایجاد عمق در عکسهای ساحل و دریا هستند.
  • قبل از عکاسی زمان و مکان طلوع و غروب خورشید را بررسی کنید. احتمالا یکی از این موقعیت ها خورشید در افق دریا قرار می گیرد. این اتفاق بهترین زمان برای خلق عکسهایی جذاب و دیدنی است. بهتر است دنبال سوژه هایی باشید تا در گلدن تایم عکسهای سیلوئت هم بگیرید.
  • ساحل بعضی از دریاها تا چندین متر مسطح است. بعد از هر موج لایه نازکی از آب روی ماسه ها باقی می ماند و تا دقایقی بازتاب بروی خیسی ماسه ها ایجاد می شود. با کمی سرعت عمل و خلاقیت می توانید از بازتاب افراد موجود در صحنه عکسهایی خاص ثبت کنید. در بعضی سواحل هم با پایین رفتن آب حاصل از جزر و مد گودالهای آب ایجاد می شود. اینها هم سوژه هایی منحصر بفرد برای قرار دادن در پیش زمینه عکسها هستند.
  • گلدن تایم فرصتی کوتاهی برای عکاسی در ساحل است. از این فرصت که نور خورشید رنگهای طلایی را به پیش زمینه عکس شما هدیه می دهد نهایت استفاده را ببرید.
  • وقتی دریا طوفانی است می توانید عکسهایی خاص و هیجان انگیز ثبت کنید. با استفاده از لنز تله و سرعت شاتر بالا امواج مرتفع را فریز کنید و عکسهای کادر بسته و انتزاعی جذاب تهیه کنید.
  • عکاسی آسمان شب در کنار ساحل تجربه بسیاری جذابی است. تجسم عکاسی از کهکشان همراه با دریا هم هیجان انگیز است. با یادگیری نکات عکاسی شب و پیدا کردن زمان و مکان مناسب در ساحل تلاش کنید عکسهایی ماندگار ثبت کنید.

سخن آخر

سواحل دریا یکی از جذاب ترین نقاط طبیعت برای اکثر مردم و بطور خاص برای علاقمندان به عکاسی است. برای اینکه بتوانید عکسهایی متفاوت از مناظر ساحلی دریا بگیرید لازم است نکات حرفه ای این مطلب را رعایت کنید. امیدوارم اطلاعات ارائه شده در این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!