عکاسی خلاقانه چیست؟

عکاسی خلاقانه چیست؟

عکاسی خلاقانه و کارگردانی شده روشی هوشمندانه برای تهیه عکسهای جذاب و هدفمند است. برای خلق این سبک عکسها نیاز به ایده پردازی خلاقانه و تسلط بر تکنیکهای مختلف عکاسی خواهید داشت.

عکاسی خلاق را می‌توان نوعی ساخت عکس با استفاده از ایده پردازی و طراحی صحنه به شمار آورد. صحنه و عناصر عکسهای خلاق هر فضا و هر نوع المانی می تواند باشد. گاهی اوقات عناصر عکسهای خلاقانه تماما اشیاء بی جان هستند و گاهی این عکسها با تمرکز بر سوژه های انسانی تهیه می شوند. اینکه از چه عناصر و المانهایی استفاده کنید و در چه فضایی این عکسها را تهیه کنید منوط به ایده های شما خواهد بود. در این مقاله مطالب مفیدی در زمینه عکاسی خلاقانه با سوژه‌های کارگردانی شده ارائه شده است. اگر علاقمند به عکسهای کارگردانی شده هستید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

عکاسی خلاقانه چیست؟

عکاسی خلاقانه سبکی از عکاسی است که در آن ایده و ذهنیت بر واقعیات ارجح است. این بدان معناست که در سبک و ژانرهای دیگر عکاسی واقعیات عکس اهمیت داشته و دخل و تصرفی در عناصر و صحنه اتفاق نمی افتد. اما در عکسهای کارگردانی شده و خلاق چهارچوبی وجود ندارد و حتی گاهی عکسها فراواقعی بوده تا با درگیر کردن ذهن مخاطب مفهومی منتقل شود.

 

در این شیوه از عکاسی، عکاس تاکید را بر ذهنیت قرار می‌دهد تا بتواند یک فضای ذهنی تازه برای بیننده به وجود آورد. ورود به موضوعات تازه و بدیع و استفاده از ایده های مبتکرانه کمک می کند عکسهایی خارق العاده تهیه کنید. عوامل مختلفی در خلق و تولید عکسهای کارگردانی شده تاثیرگذار هستند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

 

عکاسی خلاقانه چیست؟
عکاسی خلاقانه چیست؟

عکسهای خلاقانه با استفاده از چه عواملی تهیه می شوند؟

برای ساخت عکس‌های خلاقانه، چندین عامل مهم وجود دارد. عواملی که کمک می کنند ایده ها و مفاهیم ذهنی خود را برای ساخت یک عکس پیاده سازی کنید. برخی از این موارد شامل:

•  استفاده از ایده های مبتکرانه
•  انتخاب سوژه و پردازش آن با کمک ایده
•  انتخاب و استفاده از عناصر مرتبط با ایده
•  صحنه پردازی و چیدمان عناصر
•  استفاده از ترکیب بندی و زوایای دید متفاوت
•  استفاده از تکنیک های عکاسی
•  بهره گیری از خطای دید
•  استفاده از تکنیک های ویرایش و مونتاژ عکس

ایده یابی برای عکسهای خلاقانه

ایده‌یابی و پردازش ایده و سوژه یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در عکاسی خلاقانه‌ است. ایده یابی با توجه به ذهنیات و مفاهیمی که در نظر دارید به بیننده منتقل کنید انجام می شود. بعضی عکسهای خلاقانه با ایده های پیچیده و برخی دیگر با استفاده از ایده هایی ساده و با هدف خلق عکسی مبتکرانه تهیه می شوند.

برای مثال عکاسی از سایه یا بازتاب افراد بروی ماسه های کنار ساحل را در نظر بگیرید. بعد از عکسبرداری می توانید تنها با چرخش ۱۸۰ درجه ای کادر، عکسی مبتکرانه و ساده خلق کرد. ایده ساده می تواند سایه یک حلقه ازدواح در بین دو صفحه ی کتاب باشد که با نورپردازی مناسب به شکل قلب درآمده است. بی شک این مدل عکسها را بارها دیده اید. اما موضوعی که باعث متفاوت شدن عکسهای خلاقانه می شود استفاده از ایده های نو و تهیه عکسهای غیر قابل تصور است.

 

عکاسی خلاقانه چیست؟
عکاسی خلاقانه چیست؟

انتخاب سوژه عکس خلاق

از نظر عکاسان حرفه‌ای، سوژه به‌ عنوان جوهره یک عکس شناخته می‌شود. انتخاب سوژه بسته به ذهنیات و ایده های عکاس متفاوت است. برای مثال اگر دو عکاس در یک زمان در مکان مشخصی باشند سوژه‌های کاملا متفاوتی را انتخاب می کنند. سوژه در حقیقت تعیین‌ کننده مفاهیم عکس شما است.

انتخاب عناصر جانبی برای عکاسی خلاقانه

گاهی اوقات عکسهای خلاقانه را صرفا با قرار دادن سوژه در یک موقعیت مکانی یا زمانی می توان تهیه کرد. اما گاهی اوقات برای پردازش ایده غیر از سوژه به عناصر دیگری نیاز دارید. عناصری که معمولا اجسام بی جان هستند و کمک می کنند سوژه و فضای عکس را صحنه پردازی کنید. گاهی اوقات می توان تنها با استفاده از سوژه و یک عنصر دیگر عکسی خلاقانه تهیه کرد. اما گاهی اوقات هم با توجه به ایده لازم است از چندین المان دیگر استفاده کنید.

صحنه پردازی عکسهای خلاقانه

یکی دیگر از عوامل مؤثر در تهیه کردن عکس‌های خلاقه، کارگردانی فضای عکس است. با اینکار باید سوژه و سایر عناصر و المانها را چیدمان و مدیریت کنید. به این ترتیب سوژه رل اصلی عکس را خواهد داشت و با تصمیم شما هر یک از عناصر در جای مشخص خود قرار می گیرند. مجموعه این عوامل و مدیریت صحنه برای پردازش صحنه کمک می کند عکسی خلاقانه و جذاب تهیه کنید.

 

عکاسی خلاقانه چیست؟
عکاسی خلاقانه چیست؟

ترکیب بندی و زاویه دید متفاوت

ترکیب بندی یکی از اصول مهم برای هدفمند کردن عکسها است. ترکیب بندی باعث ایجاد نظم یا بی نظمی در عکسها می شود. اما ترکیب بندی در عکاسی خلاقانه با نگاه متفاوتی انجام می شود. کادربندی این عکسها باید به گونه ای متفاوت و از نگاه خلاقانه انجام شود. گاهی اوقات ترکیب بندی تمام دارایی یک عکس خلاقانه است و باعث توجه بیشتر بیننده برای درک عکس و مفهوم آن می شود. گاهی عکسهای خلاقانه صرفا با تغییر زاویه دید متفاوت تهیه می شوند. زاویه دید غیر قابل پیش بینی از یک سوژه ی معمول می تواند منجر به خلق عکسی مبتکرانه شود.

تکنیک های عکاسی برای ساخت عکسهای خلاقانه

تکنیک های عکاسی ابزارهایی بسیار جذاب برای تهیه عکسهای خلاقانه هستند. البته استفاده از این تکنیک ها باید متناسب با ایده عکس باشد. با در نظر گرفتن سوژه و سناریوی عکس می توانید از تکنیک های خلاقانه استفاده کنید. البته این موضوع منوط به خلاقیت و تسلط شما بر اجرای صحیح این تکنیک ها است.

 

عکاسی خلاقانه چیست؟
عکاسی خلاقانه چیست؟

تکنیک نقاشی با نور

بعضی از تکنیک‌های عکاسی در عکاسی خلاقانه کاربردی هستند. برای مثال تکنیک نقاشی با نور که خود با استفاده از تکنیک لانگ اکسپوژر یا نوردهی طولانی انجام می شود. برای اجرای این تکنیک باید در فضای کم نور عکاسی کنید. نوردهی طولانی باعث ایجاد خطوط نورانی حاصل از حرکت منبع نوری موجود در کادر عکستان می شود. در این تکنیک، شما از یک منبع نور استفاده می‌کنید و نور را در برابر دوربین حرکت داده یا طرحی را رسم می کنید. پس از پایان نوردهی و نمایش نتیجه خواهید دید خطوطی که با نور رسم کرده اید به شکل خطوط نوری در عکس ثبت شده است.

عکاسی سرعت بالا

عکسبرداری با سرعت بالا هم یکی از تکنیک های بسیار کاربردی در عکاسی خلاقانه است. با استفاده از تکنیک High Speed Phtography می توانید سوژه ها طوری نشان دهید که در حالت عادی غیر ممکن است. این تکنیک در عکاسی خلاق تبلیغاتی بسیار کاربردی است. از این تکنیک برای تهیه عکسهای اسپلش از نوشیدنی ها و مایعات استفاده می شود.

 

تکنیک پنینگ در عکاسی خلاقانه

تکنیک پنینگ یکی دیگر از روش‌های عکاسان برای ایجاد عکس‌های مبتکرانه و خلاقانه است. اجرا این تکنیک به این صورت است که باید دوربین را به همراه سوژه در حال حرکت تعقیب و اقدام به عکسبرداری کنید. برای تهیه این عکسها باید سوژه حرکت افقی در کادرتان داشته باشد، یعنی از راست به چپ یا بالعکس کادر شما حرکت کند. اگر این تکنیک را خیلی دقیق اجرا کنید سوژه ی شما در مقابل پس زمینه ای موشن، بصورت کاملا شارپ می شود. با این تکنیک حرکت سوژه را به شکلی جذاب نشان می دهید. از سوژه های مختلفی برای تهیه عکسهای خلاقانه پنینگ می توانید استفاده کنید. حرکت دوچرخه سواری در خیابان پر رفت و آمد، یک خودرو در خیابان با رنگی متفاوت، یا موتور سواری در پیست مسابقات گزینه هایی جذاب برای عکسهای پنینگ هستند.

 

عکاسی خلاقانه چیست؟
عکاسی خلاقانه چیست؟

تهیه عکسهای خلاقانه با کمک تکنیکهای نرم افزاری

تکنیک ها و روشهای ترکیب عکسها هم یکی از روشهای تولید عکسهای خلاقانه است. تکنیک مونتاژ یکی از روش های قابل‌ استفاده برای تهیه عکسهای خلاقانه است. با استفاده از مونتاژ چند عکس می توانید عکسی مبتکرانه و جذاب تهیه کنید. برای تهیه این عکسها دست باز تری دارید و کافیست از سوژه و عناصر مورد نیاز عکسهای با کیفیت تهیه کنید. نمونه این عکسها را بسیار دیده اید.  کافیست تسلط کافی در نرم افزار فتوشاپ داشته و با روش های بلدینگ عکسها آشنا شوید.

 

نقش عکس‌های خلاقانه در عکاسی تبلیغاتی

عکاسی خلاقانه امروزه نقشی موثری در بازاریابی و تبلیغات مدرن دارند. عکسهای تبلیغاتی خلاق که با استفاده از ایده های نو و هدفمند تهیه می شوند باعث جلب توجه بیشتر مخاطب خواهند شد. این عکسها تا جایی مهم هستند که گاهی یک برند تا سالهای سال تنها با همان عکس یادآوری می شود.

قالب اوقات عکس‌های نوآورانه که با هدف تبلیغات تهیه می‌شوند بر احساسات بیننده تاثیر می گذارند. این نوع عکسها با استفاده از ایده های خلاقانه، تجهیزات حرفه ای و توسط عکاسان متبحر تولید می شوند. نورپردازی ویژه، استفاده مناسب از تکنیک های عکاسی، زاویه دید متفاوت و ایجاد اتفاقات خاص در عکس از ویژگی های عکسهای خلاقانه تبلیغاتی است.

عکس‌های خلاق تبلیغاتی در فضاسازی های خاص، ترکیب‌بندی‌های بدیع و با استفاده از اکسسوری‌های غیر معمول خلق می‌شوند. این عکسها گاها سورئال بنظر می رسند و با همین هدف ذهن بیننده را درگیر کرده و ماندگار می شوند. عکس‌های تبلیغاتی خلاق با وجود این ویژگی ها بیشترین تاثیر را در کمپین‌های تبلیغاتی دارند. این عکسها می‌توانند به اغراق نمایی و یا نمایش فرا واقعی از محصولات و برندها بپردازند. شیوه‌ای که می‌تواند در جلب توجه مخاطبان امروزی بیشترین تاثیر را داشته باشد.

 

سخن پایانی

عکاسی خلاقانه و کارگردانی شده سبکی خاص برای خلق عکسهای جذاب است. عکسهای خلاقانه گاهی برای سرگرمی و گاه برای تهیه ی یک مجموعه ی خاص تهیه می شوند. عکسهای خلاقانه در حوزه تبلیغات هم بسیار مهم و تاثیر گذار هستند. برای تبدیل شدن به یک عکاس خلاق باید ابتدا ذهن خلاقی داشته و سپس تسلط کافی بر تکنیک ها و شیوه های عکاسی داشته باشید. نکات مهم و اطلاعات مفیدی در این مطلب ارائه شده که کمک می کند بتوانید عکسهایی با نوآوری و بدیع خلق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!