عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night

عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night (بخش اول)

مناظر رویایی شهر در شب (بخش اول)

عکاسی مناظر شهر در شب عکسهایی خاص را خلق می کند که زیبایی های شهرهای بزرگ و پر زرق و برق را در شب نشان می دهد. مناظری که به واسطه قرار گرفتن آسمان زیبای شب همراه با نورهای رویایی ساختمانها و خطوط حرکت نور ماشینها عکسهایی خاص را بوجود می آورد.

آموزش عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night

عکاسی شهرها در شب یکی از ژانرهایی هست که عکاسهای زیادی را مجذوب خود کرده است.
در رقابت های عکاسی بین المللی این ژانر به Cityscape معروف است و جوایز زیادی را با مضمون مناظر شهرها به خود اختصاص داده است.عکاسان بزرگی در این زمینه فعالیت می کنند و بسیاری از آنها با شرکت ها و برندهای مطرح دنیا قرار داد فروش عکس دارند. عکسهای مناظر شهری کاربردهای تبلیغاتی برای این شرکت ها داشته و اهمیت زیادی در بخش تبلیغات گردشگری و فروش تجهیزات عکاسی و چاپ دارد.

متاسفانه این بخش در ایران بازخورد مناسبی نداشته و نهادهای مربوطه کمترین توجه را به این عکسها دارند.
عکاسان ایرانی بیشتر با توجه به علاقمندی و انگیزه شخصی اقدام به تهیه عکسهای این بخش از شهر خود یا سایر شهرها می کنند. به شخصه یکی از علاقمندان عکاسی مناظر شهر هستم و در طول چند سال عکسهای زیادی از شهر تهران در شب تهیه کردم. در ادامه سعی دارم اطلاعات و تجربیات شخصی م رو در زمینه عکاسی شهر در شب به دوستان ارائه بدم تا علاقمندان بیشتر با این ژانر آشنا شوند.

عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night
عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night

ابزارها و اطلاعات مورد نیاز برای عکاسی شهر در شب

برای عکاسی از مناظر شهر در شب نیاز به اطلاعات پیش زمینه ای متعددی خواهید داشت.
اطلاعات همچون درک لوکیشن مناسب، زمان مناسب، شرایط نور، آب و هوا، تکنیک، ابزارها و موارد دیگری  که در ادامه به تفکیک توضیح میدهم.

لنز های مناسب عکاسی شهری شب

بعد از در اختیار داشتن دوربین، لنز یکی از مهمترین ابزارهای عکاسی مناظر شهر است.
لنزهای واید بزرگترین مزیت برای عکاسی مناظر شهری به حساب می آیند.
این لنزها امکان ثبت مناظری وسیع تر دارن و در بعضی لوکیشن ها امکان خلق عکسهایی خارق العاده به لحاظ پرسپکتیو سازه های شهری و ساختمانها را می دهند. اما باید عنوان کنم در اکثر موارد باید به پرسپکتیو ساختمانها و برجها توجه کرد چرا که لنزهای واید خطوط صاف این عناصر را منحنی و کروی ثبت می کنند. این مشکل را تا حدود زیادی در مرحله ویرایش می توان اصلاح کرد، لنزهای با کیفیت در محدوده ۱۲ تا ۳۰ میلیمتر بهترین گزینه برای عکاسی مناظر شهر در شب هستند. البته فاکتورهای دیگری همچون کیفیت اپتیکی لنز، میزان اعوجاج و شکست نور (فلر) هم باید مدنظر قرار دهید.

سه پایه

بعد از در اختیار داشتن  دوربین و لنز مناسب، ابزار مهم بعدی داشتن یک سه پایه محکم برای عکاسی شب است.
سه پایه امکان ثابت نگه داشتن دوربین را برای نوردهی طولانی در فضای کم نور شهر در شب و ثبت حرکت نور اتومبیل ها را می دهد. بدون استفاده از سه پایه شانس ثبت عکسهای شارپ در شب را نخواهید داشت. گاهی اوقات برای ثبت بعضی مناظر ناچارید بروی پل عابر پیاده مستقر شوید. اگر در این شرایط سه پایه محکم در اختیار نداشته باشید رفت و آمد عابرین باعث لرزش دوربین و ثبت عکسهای تار خواهد شد.

ریموت یا تایمر دوربین

ابزار کاربردی بعدی برای عکاسی شهر در شب ریموت کنترل دوربین یا تایمر دوربین است.
گاهی اوقات موقع فشردن دکمه شاتر بروی بدنه دوربین لرزش کمی ایجادشده که باعث تاری عکسها می شود.
ریموت شاتر دوربین و یا تایمر دوربین راهکار حل این مشکل است.

عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night
عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night

زمان مناسب برای عکاسی شهر در شب

نکته مهمی که عکسهای مناظر شهر را از سایر عکسها جذابتر خواهد کرد عکاسی در ساعات اولیه شب است.
ترکیب رنگهای سرد در بخش بالایی عکس(آسمان) و رنگهای گرم زمین عکسهایی دیدنی خلق خواهد کرد.

تصور کنید ترکیب آسمان آبی در مواجهه با نورهای گرم ساختمانها و چراغ های شهری یک خیابان همراه با خطوط کشیده حاصل از نور ماشینها چه نتیجه شگفت آوری درعکس خواهد داشت.

Blue Time در عکاسی شهر

تجربه ی من ثابت کرده برای ثبت عکسهای این ژانر در طول شبانه روز حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان مناسب در اختیار دارید. زمانی که روشنی آسمان کم کم رو به تیرگی رفته و چراغ های ساختمان ها و ماشین ها روشن است. در این زمان تعادل نوری مناسبی بوجود آمده و جلوه بسیار زیبایی برای عکاسی خواهد داشت، زمانی که به زمان آبی یا Blue Time معروف هست این زمان رو در غروب به گرگ و میش هم می شناسیم.

نیمی از این موقعیت در صبح حدود یک ساعت و نیم قبل از طلوع خورشید اتفاق می افته و نیم دوم دقایقی بعد از طلوع خورشید تا حدودا تا یکساع بعد ادامه خواهد داشت. البته این زمان را بیشتر هم می توان در نظر گرفت (از ساعات سحرگاهی صبح و در بعد از ظهر تا آخر شب) اما باید توجه کنید که با تاریک شدن زیاد آسمان و نمایان نبودن ستاره در آسمان (بعلت نور زیاد شهر و یا آلودگی و غبار) جذابیت بصری زیادی در بخش آسمان نخواهید داشت . پس عکاسی این ژانر در Blue Time که زمانی ایده آل برای عکاسی هست رو از دست ندهید.

عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night
عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night

لوکیشن مناسب عکاسی شهر در شب

نکته بعدی پیدا کردن موقعیت مکانی مناسب برای عکاسی شهر در شب است.
انتخاب لوکیشن از موارد مهمی است که پیش از  عکاسی نیاز به تحقیق و بررسی دارد.

برای پیدا کردن لوکیشن مناسب باید شهر را به لحاظ موقعیت قراگیری عناصر مهم مثل اِلِمانهای مهم شهری، تقاطع های پرتردد و زوایای مناسب هر کدوم بشناسید. پرسپکتیو ساختمان ها، جهت حرکت ماشین ها، اِلمانهای شناخته شده (برای مثال در عکاسی شهر تهران برج میلاد و برج آزادی) بسیار مهم خواهد بود. پس لازمه برای نقطه یابی لوکیشن ها مدتی زمان بگذارید. مواردی هست که باید یادداشت برداری شود. موارد مثل ثبت آدرس بهترین لوکیشن ها، مسیر دسترسی به لوکیشن مورد نظر، زمان و مسافت محل استقرارتون تا محل مدنظر که البته بخشی از این موارد را می توان با استفاده از نرم افزارهای نقشه شهر و مسیریابی انجام داد.

امنیت موقعیت انتخاب شده در شب

اما مهمترین نکته قابل توجه این بخش بررسی امنیت لوکیشن پیش از زمان عکاسی هست.
این روزها همگی به هزینه های بالای سرسام آور خرید تجهیزات عکاسی واقفیم.

عکاسها در هر ژانری که مشغول عکاسی هستند باید موارد احتیاط و امنیت فضای عکاسی را در نظر بگیرند.
عکاسی شهر در شب هم از این قاعده مستثنی نیست و در مواردی به لحاظ تاریکی شب و خلوت بودن محیط عکاسی پرمخاطره تر هم خواهد بود. پس قبل از عکاسی از امنیت فضای انتخاب شده اطمینان حاصل کنید و از ریسک عکاسی انفرادی در مکان های کم تردد و تاریک چشم پوشی نکنید. بهترین تصمیم می تونه عکاسی گروهی و یا حداقل ۲ نفره باشه که با خیال آسوده تری مشغول عکاسی بشوید.

عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night
عکاسی شهر در شب Cityscapes at Night

شرایط آب و هوایی هنگام عکاسی

نکته بعدی بررسی شرایط جوی قبل از شروع به عکاسی است.
عکاسی از مناظر شهری در شرایط مختلف جوی چالش ها و جذابیت های خاص خود را دارد.

شرایط جوی نرمال کمترین چالش را برای عکاسی در شهر دارد.
عکاسی در شرایطی جوی پایدار و آسمان همراه با ابرهای کم تراکم است. حرکت ابرها در اجرای تکنیک نوردهی طولانی بسیار جالب خواهد بود. اما کمی بعد از بارش باران که زمین خیس شده و بازتاب ها بروی سطح آب خیابانها اتفاق می افتد نتایج بهتری در عکاسی خواهد داشت.در شرایط برفی پر چالش و متفاوت است و البته نتایج خارق العاده ای در بر دارد. در شرایط جوی برفی می توان عکسهایی خاص و متفاوت ثبت کرد.

این مقاله در ۲ بخش تهیه شده که بخش دوم از این اینجا قابل دسترسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!